بررسی تاثیر معماری محیط مدارس بر شکل گری هویت دانش آموزان دوره دبیرستان یزد | ||
صفه | ||
مقاله 4، دوره 23، شماره 2 - شماره پیاپی 61، تیر 1392، صفحه 43-56 اصل مقاله (839.46 K) | ||
نوع مقاله: مقاله کوتاه | ||
نویسندگان | ||
محمد کاظمی* 1؛ سیدمحمدحسین آیت اللهی2 | ||
1دانشجوى دکترى معمارى، دانشکدة معمارى و شهرسازى دانشگاه شهید بهشتى | ||
2استادیار دانشکدة هنر و معمارى دانشگاه یزد | ||
چکیده | ||
هویت شخصى، عنصر اساسى شخص، خودِ مستمر و پندارة درونى وذهنى، که شخص از خودش در جایگاه یک فرد دارد، تعریف میگردد.این مضمون در جهان معاصر، در پژوهشهاى مختلف، بررسى و کنکاش فراوان شده است. براى عملیاتى کردن و آزمودن این مفهوم، چهار پایگاه دستیابى، تعلیق، ممانعت، و پراکندگى معرفى شده و در این چهارچوب تأثیر عوامل مختلف بر شکل گیرى هویت شخصى افراد انداز ه گیرى وارزیابى شده است. در این پژوهشها به تأثیر محیط معمارى یک بنا برشکل گیرى هویت شخصى ساکنانش توجه نشده است.در این مقاله سعىمیشود که تأثیر محیط معمارى مدارس بر شکل گیرى هویت شخصى دانش آموزان دورة دبیرستان بررسى شود. بدین منظورو براى سنجش وضعیت هویت شخصى در مدارس از پرس شنامةاستفاده شده که اعتبار و اطمینان آن براى مدارس کشور ایران AISSاثبات گشته است.همچنین براى امکان بررسى تأثیر محیط معمارى بر شکل گیری هویت شخصى دانش آموزان، در این پژوهش، عوامل مداخله گر به حداقل می رسد تا محیط معمارى، تنها عامل مداخله گر مؤثر باشد. لازم به ذکر است که نتایج حاصل از تکمیل 350 پرسشنامه از هفت مدرسة منتخب، در دو گونة معمارى سنتى و جدید مقایسه میشود.با توجه به گفته هاى فوق، در این مقاله تأثیر محیط معمارى مدارس بر شکل گیرى هویت دانش آموزان دورة دبیرستان دراستان یزد روشن و مشخص مى گردد. این موضوع در دو محیط معمارى سنتى و جدید اندازه گیرى و قیاس مى شود. درتکمیل این پژوهش مؤلفه هاى طراحى معمارى مؤثر بر شکل گیرى هویت در مدارس سنتی و جدید نیز معرفی خواهد گشت. | ||
کلیدواژهها | ||
هویت؛ پایگاه هویت؛ معمارى سنتى؛ معمارى جدید | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Impact of School Architecture on Students’ Identity in Yazd | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Kazemi1؛ Seyyed Mohammad Hossein Ayatollahi2 | ||
1PhD Student, Faculty of Architecture and Urban Planning, Shahid Beheshti University | ||
2Assistant Professor, Faculty of Art and Architecture, Yazd University | ||
چکیده [English] | ||
This paper attempts to investigate the impact of School architecture on the formation of high school students’ identity in Yazd City. To this end, the Academic Identity Status Scale questionnaires were used, the validity and applicability of which in Iranian conditions has already been tested. To reduce the impact of the intervening factors, seven schools were selected for survey. The results of the survey were then compared between those schools which had a traditional design and those with a Modern design. This comparison indicates that schools of traditional design provide a better environment for the positive formation of identity than those with a Modern design. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 398 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 306 |