آزمون درک ارزش آینده: طراحی و بررسی ویژگی های روان سنجی در نمونه ای از کودکان ایرانی | ||
فصلنامه روانشناسی کاربردی | ||
دوره 14، شماره 4 - شماره پیاپی 56، 1399، صفحه 472-459 اصل مقاله (1.05 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.52547/apsy.2021.215920.0 | ||
نویسندگان | ||
وحید نجاتی* 1؛ آذین سراج خرمی1؛ مریم شریفیان2؛ مهناز جعفرزاده3 | ||
1دانشگاه شهید بهشتی | ||
2دانشگاه شهیدبهشتی | ||
3دانشگاه خوارزمی | ||
چکیده | ||
هدف: درک ارزش آینده که از جمله کارکردهای اجرایی گرم محسوب می شود که به گرایش افراد برای ترجیح پاداش فوری و بیواسطه در مقابل پاداش بزرگتر ولی با تاخیر، اشاره دارد. هدف از مطالعة حاضر طراحی نسخة فارسی آزمون ادرک ارزش آینده کودکان و بررسی ویژگی های روانسنجی آن است. روش: مطالعة مقطعی حاضر بر روی 219 دانش آموز مقطع ابتدایی شهر تهران با میانگین سنی 72/9 و دامنه سنی 7 تا 12 سال، از طریق نمونه گیری در دسترس، صورت گرفت. آزمون درک ارزش آینده بر روی نمونه ها اجرا شد. همچنین این آزمون بر روی 35 دانش آموز با فاصله 3 هفته تکرار گردید. برای بررسی روایی تمیز از آزمون آماری تحلیل واریانس دو راهه، برای مقایسه میانگین نمرات استفاده شد. همچنین از آزمون همبستگی پیرسون جهت بررسی تکرار پذیری و پایایی بازآزمون استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل واریانس، نشان دهندة تفاوت معنیدار نمرات آزمون درک ارزش آینده، هم بین دو جنس و هم در پایه های تحصیلی مختلف، در سطح 05/0 بود. ضریب همبستگی پیرسون نیز برابر با 71/0 بود که نشان دهندة پایایی بازآزمون نتایج بود. نتیجه گیری: طبق نتایج این مطالعه، ارزش آینده برای دختران، نسبت به پسران بیشتر است و این آزمون یک ابزار روا و پایا برای ارزیابی درک ارزش آینده در کودکان است. | ||
کلیدواژهها | ||
آزمون درک ارزش آینده؛ روایی؛ پایایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Delay Discounting Test: Development and Evaluation of Psychometric Properties in a Sample of Iranian Children | ||
نویسندگان [English] | ||
Vahid Nejati1؛ Azin Sarraj Khorrami1؛ Maryam Sharifian2؛ Mahnaz Jafarzade3 | ||
1Shahid Beheshti University | ||
2Shahid Beheshti University | ||
3kharazmi University | ||
چکیده [English] | ||
Aim: Delay discounting, as a hot executive function, refers to a tendency toward smaller immediate rewards compered to larger delayed rewards. In the present study we aimed to design a Persian version of delay discounting test and evaluation of its psychometric properties. Method: In the present cross-sectional study, 219 elementary school students were requited with the mean age of 9.72 years (7-12 years), by non- probably sampling. The delay discounting task was conducted on the subjects. This task was repeated in 35 students after 3 weeks. The ANOVA and Pearson correlation test was performed for the assessment of differential validity and test-retest reliability, respectively. Results: There was a significant difference between the educational groups and genders, at the level of p<0.05. The Pearson correlation coefficient was 0.71 that represents the test-retest reliability of the delay discounting test. Conclusion: According to the results of this study girls had a better performance in delay discounting than boys and this task is a reliable and valid test for the evaluation of delay discounting in children. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Delay Discounting Test, Validity, Reliability | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 14,773 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 16,411 |