تاثیر دستکاری حس بینایی و حس عمقی در سنین مختلف کودکی بر زمان انتقال فاز نسبی تکلیف هماهنگی دو دستی | ||
روانشناسی ورزش | ||
دوره 12، شماره 2، بهمن 1399، صفحه 43-56 اصل مقاله (517.66 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/mbsp.5.2.43 | ||
نویسندگان | ||
مهین عقدائی* 1؛ بهروز عبدلی2؛ سید مرتضی دیوجان3 | ||
1استادیاردانشگاه شهید بهشتی | ||
2دانشیار دانشگاه شهید بهشتی | ||
3کارشناس ارشد دانشگاه شهید بهشتی | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش: هدف از مطالعه حاضر، تاثیر دستکاری حس بینایی و حس عمقی در سنین مختلف کودکی بر زمان انتقال فاز نسبی تکلیف هماهنگی دو دستی بود.روش پژوهش: شرکت کنندگان 60 کودک راستدست، 7-12 سال، با دید طبیعی به شش گروه ده نفری در سنین؛ 7، 8، 9، 10، 11 و 12 سال به طور تصادفی انتخاب شدند. آنها روی صندلی قابل تنظیم نشستند و حرکات هماهنگی با فاز نسبی180 درجه را از فرکانس یک هرتز شروع کردند. سرعت فرکانس در هر پنج ثانیه نیم هرتز، تا زمان رسیدن به فرکانس نهایی (5 هرتز) افزایش مییافت. هر گروه سنی فاز نسبی با سرعت افزایشی را در سه وضعیت حس بینایی و حس عمقی طبیعی، بدون بینایی، سوگیری حس عمقی اجرا کردند. برای آزمایش تاثیر سن بر زمان انتقال فاز نسبی از آنالیز واریانس یک طرفه، برای آزمایش تاثیر دستکاری هر کدام از حواس بینایی و حس عمقی بر زمان انتقال فاز نسبی از تحلیل واریانس (ANOVA) 2×6 با اندازه گیری تکراری در سطح معناداری (05/0≥α) استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد که با افزایش سن در سطح معناداری (05/0=α) ، زمان انتقال فاز نسبی الگوی هماهنگی دو دستی افزایش یافت و تفاوت میان گروههای سنی در مقایسه با هم معنادار بود (001/0=p). همچنین نتایج نشان داد که دستکاری حس عمقی و بینایی در سطح معناداری (05/0=α) بر زمان انتقال فاز نسبی تاثیرگذار بود و تفاوت بین دستکاری حس بینایی و حس عمقی در مقایسه با شرایط حسی طبیعی معنادار بود (001/0=p).نتیجه گیری: نتایج این پژوهش از نظریه سیستم های پویا مبنی بر خودسازماندهی سیستم با اعمال پارامتر سرعت با انتقال از فاز برون مرحله به درون مرحله حمایت کرد.واژگان کلیدی: الگوی درون مرحله، الگوی برون مرحله، فاز نسبی | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: لرزاننده ی تاندون؛ انتقال حرکت؛ سیستم های پویا؛ فرکانس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effect of manipulation of vision and proprioceptive senses in different ages of childhood on the transition time of the relative phase in bimanual coordination task | ||
نویسندگان [English] | ||
mahin aghdaei1؛ Behrouz abdoli2؛ seyyed morteza divjan3 | ||
1Shahid beheshti University | ||
2Shahid Beheshti University | ||
3master of science | ||
چکیده [English] | ||
Abstract The purpose of this study was to investigate the effect of manipulation of vision and proprioceptive senses in different ages of childhood on the transition time of the relative phase in bimanual coordination task. 60 children, right-handed, 7-12 aged, with normal vision participated in this study. Participants were seated on adjustable chairs and producing coordination movements with relative phase of 180 degrees and started at 1 Hz frequency that was increased by 0.50 Hz steps in every 5 seconds up to a final movement frequency of 5 Hz. Participants produced the relative phase pattern under different sensory conditions such as with visual and proprioception sense, no vision with proprioception sense, with vision and disorder in biased proprioception. The results revealed that the difference between children was significant in the absence of manipulation of the sense of vision and proprioception. But the interaction between age and vision manipulation wasn't significant in the transition of the relative phase of bimanual coordination. Also, the interaction between ages with proprioception scenes manipulation in the transition of the relative phase of bimanual coordination wasn't significant. .However, manipulation of proprioception scenes and vision scenes without the attention of aged difference were significant. The finding of this study supported the dynamic system based on the self-organization of the system with inducing the velocity parameter that phase transit the out phase to in phase. Key Words: tendon vibration, movement transition, dynamic systems, Frequency | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Key Words: tendon vibration, movement transition, dynamic systems, Frequency | ||
مراجع | ||
1. Volman M. Spatial coupling in children with | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,130 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 902 |