مقایسه اثربخشی دوروش تمرین مربی محور و ورزشکار محور برعملکرد ورزشی ، خلاقیت وانگیزش ورزشی دختران ژیمناست | ||
روانشناسی ورزش | ||
دوره 12، شماره 2، بهمن 1399، صفحه 57-69 اصل مقاله (457.42 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/mbsp.5.2.57 | ||
نویسندگان | ||
مریم رخصتی1؛ اسمعیل نصیری* 2؛ صادق نصری3؛ محمد رضا اسماعیلی4 | ||
1گروه رفتار حرکتی و علوم ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2استادیار رشد و تکامل و یادگیری حرکتی، گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران | ||
3دانشیار روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران | ||
4گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی دو روش تمرین ورزشکار محور و مربی محور بر خلاقیت و انگیزش ورزشی در دختران ژیمناست بوده است.روش ها: از طرح نیمه تجربی دو گروهی با پیش آزمون -پس آزمون استفاده شد. جامعه آماری شامل دختران ژیمناست 10 تا 14 ساله شهر تهران و نمونه آماری 40 نفر(20 نفر گروه ورزشکار محور و 20 نفر گروه مربی محور) که به طور تصادفی به گروهها واگذار شدند. از ابزارهای آزمون خلاقیت(عابدی، 1372) و پرسشنامه انگیزش ورزشی(گیل،1983) برای سنجش متغیرها استفاده شد. پس از انجام پیش آزمون ، گروه ها به طور جداگانه و به مدت دو ماه و دو روز در هفته در جلسات یک و نیم ساعته پروتکل تمرینات ورزشکار محور و مربی محور را اجرا کردند. پس از انجام پس آزمون برای آزمون فرضیه ها، داده ها با استفاده از آماره کوواریانس چند متغیری(مانکووا) و نرم افزار SPSS24مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: نتایج نشان داد که که بین دو گروه در مرحله پس آزمون در میانگین متغیرهای خلاقیت و انگیزش ورزشی تفاوت آماری وجود دارد و درگروه تمرینات ورزشکار محور افزایش بیشتری در خلاقیت و انگیزش ورزشی در مقایسه با گروه مربی محور مشاهده گردید.نتیجه گیری: با توجه به اثربخشی بیشتر تمرینات ورزشکار محور در ژیمناستیک، پیشنهاد می گردد برای افزایش خلاقیت و انگیرش ورزشی در دختران ژیمناست بیشتر مورد توجه قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
انگیزش ورزشی؛ خلاقیت؛ مربی محور؛ ورزشکار محور؛ ژیمناستیک | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparing the Effectiveness of Two Athletic-centered and Coach-centered practices Methods on Gymnastics Girls' creativity and Sport Motivation | ||
نویسندگان [English] | ||
maryam rokhsati1؛ Esmail Nasiri2؛ Sadegh Nasri3؛ Mohammad reza Esmaeili4 | ||
1Department of Movement Behavior and Sports Sciences, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor of Growth and Development and Motor Learning, Department of Physical Education, Faculty of Humanities, Shahed University, Tehran, Iran | ||
3Associate Professor of Psychology, Faculty of Humanities, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran | ||
4Department of Sports Management, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Objective: The purpose of this study was to compare the effectiveness of two methods of athlete-centered and coach- centered practice on creativity and motivation in gymnast girls.Methods: Two-group quasi-experimental design with pre-test and post-test was used. The statistical population consisted of 10 to 14-year-old gymnast girls in Tehran and the sample consisted of 40 subjects (20 athlete-centered group and 20 coach-centered group) who were randomly assigned to the groups. The creativity test (Abedi, 1993) and sport motivation questionnaire (Gill, 1983) were used to measure the variables. After pre-test, the groups performed athlete-coaching and coaching protocols for two and a half hour sessions individually for two months and two days a week. Data were analyzed using multivariate analysis of covariance (MANCOVA) and SPSS software.Results: The results showed that there was a statistically significant difference between the two groups in the posttest stage in the mean of creativity and sport motivation variables and in the athletic practice group there was a greater increase in creativity and motivation compared to the coached group.Conclusion: Due to the greater effectiveness of athlete-centered exercises in gymnastics, it is suggested to pay more attention to increase athletic creativity and motivation in gymnast girls. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Sport motivation, Creativity, Coach-centered, Athlete-centered, Gymnastics | ||
مراجع | ||
1. Fox, K. R. 'The influence of physical activity on | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,400 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 968 |