نقش واسطهای راهبردهای سازش نایافته تنظیم شناختی هیجان در رابطه باورهای فراشناختی با اضطراب امتحان | ||
فصلنامه روانشناسی کاربردی | ||
مقاله 5، دوره 16، شماره 4 - شماره پیاپی 64، 1401، صفحه 132-111 اصل مقاله (939.82 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.52547/apsy.2022.225586.1251 | ||
نویسندگان | ||
سجاد اسلامیان1؛ ربابه نوری قاسم آبادی* 2؛ جعفر حسنی3 | ||
1کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
2دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
3استاد، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از این پژوهش بررسی واسطهای راهبردهای سازش نایافته تنظیم شناختی هیجان در رابطه باورهای فراشناختی با اضطراب امتحان بود. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل دادند که تعداد 456 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و در این پژوهش شرکت کردند. ابزارها شامل سیاهه اضطراب امتحان ابوالقاسمی و همکاران (1375)، پرسشنامه باورهای فراشناختی باکو و دیگران (2009)، فرم کوتاه پرسشنامه راهبردهای تنظیم شناختی هیجانی گارنفسکی و کرایج (2006) بود. دادههای پژوهش با استفاده از روش همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری توسط نرمافزارهای SPSS نسخه 24 و AMOS بررسی شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که باورهای فراشناختی، راهبردهای سازش نایافته تنظیم شناختی هیجان، رابطه مستقیم و غیرمستقیم معنادار با اضطراب امتحان دارند(05/0p<). همچنین، تنظیم شناختی هیجان سازش نایافته نیز نقش میانجی در رابطه بین باورهای فراشناختی با اضطراب امتحان دانشآموزان دارد(05/0p<). نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش باورهای فراشناختی با واسطهگری راهبردهای تنظیم شناختی هیجان سازش نایافته دانشآموزان میتواند بر اضطراب امتحان آنان اثرگذار باشد. لذا پیشنهاد میشود مداخلات مبتنی بر درمان فراشناخت و مداخلات مبتنی بر تنظیم شناختی هیجان در درمان اضطراب امتحان دانشآموزان مورد توجه قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
راهبردهای سازش نایافته تنظیم شناختی هیجان؛ باورهای فراشناختی؛ اضطراب امتحان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Mediating Role of Maladaptive Cognitive Emotion Regulation Strategies in the Relationship between Metacognitive Beliefs and Test Anxiety | ||
نویسندگان [English] | ||
sajad eslamiyan1؛ robabeh noury ghasemabadi2؛ jafar hasani3 | ||
1Msc, Department of Clinical Psychology, University of Kharazmi, Tehran, Iran. | ||
2Associate Professor, Department of Clinical Psychology, University of Kharazmi, Tehran, Iran. | ||
3Professor, Department of Clinical Psychology, University of Kharazmi, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Aim: The purpose of this study was mediating role of maladaptive cognitive emotion regulation strategies in the relationship between metacognitive beliefs and test anxiety. Method: The method of this study was descriptive -correlational. The whole secondary school students in Tehran city in academic year 1401-1400 were constituted the statistical population of this study. 456 people from this statistical population were selected randomly by convenience sampling and participated in this study. The instruments were test anxiety inventory of Aboighasemi and et al (1375), metacognitions questionnaire for children of Bacow and et al (2009)) and cognitive emotion regulation questionnaire (CERQ) of Garnefski and Kraaij (2006). Data were evaluated and analyzed with the use of Pearson’s correlation and Structural Equation Model (SEM) by SPSS-24 and AMOS. Results: Results showed that metacognitive beliefs and maladaptive cognitive emotion regulation have significant direct and indirect relations with test anxiety in students (p<0.05). Also, maladaptive emotion regulation mediate the relationship between metacognitive beliefs with test anxiety in students (p<0.05). Conclusion: To the result, focusing on the metacognitive beliefs and maladaptive cognitive regulation emotion can play on important role in student test anxiety. More interventions based on metacognitive and cognitive emotion regulation-based interventions in treatment for pathological test anxiety are suggested. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Maladaptive Cognitive Emotion Regulation Strategies, Metacognitive Beliefs, Test Anxiety | ||
مراجع | ||
ابوالقاسمی، عباس؛ اسدی مقدم، عزیزه؛ نجاریان، بهمن؛ و شکرکن، حسین. (1375). ساخت و اعتباریابی مقیاسی برای سنجش اضطراب امتحان در دانشآموزان پایه سوم دوره راهنمایی تحصیلیاهواز. مجله علوم تربیتی، 3(2)، 74-61. {پیوند} بشارت، محمدعلی؛ و بزازیان، سعیده. (1393). بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان در نمونهای از جامعه ایرانی. مجله دانشکده پرستاری، 84(1)، 70-61. {پیوند} بیرامی، منصور؛ و پورفرج عمران، مجید. (1392). رابطه بین باورهای فراشناختی، خودکارآمدی، خوشبینی با اضطراب امتحان دانشجویان علوم پزشکی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 21 (7)، 16-9. {پیوند} جوادی، وحید؛ خامسان، احمد؛ و راستگو مقدم، میترا. (1395). نقش واسطهای خودتنظیمی در رابطه بین سبکهای تفکر و اضطراب امتحان دانشجویان دانشگاه بیرجند. فصلنامه روان شناسی شناختی، 4 (4)، 22-11. {پیوند} خردمند، محدثه؛ زادافشار، سارا؛ عباسخانیان دوانلو، فهیمه؛ و یزدخواستی، فریبا. (1400). نقش خوشبینی بر سلامت روان و رشد پس از آسیب پرستاران بخش کرونایی با میانجیگری تابآوری و تنظیم شناختی هیجان. فصلنامه علمی و پژوهشی روان شناسی کاربردی، 15(4)، 50-33. {پیوند} سپهری، مینا؛ و کیانی، قمر. (1399). رابطه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و گرایش به اعتیاد: نقش میانجی احساس تنهایی اجتماعی عاطفی و طرحوارههای ناسازگار اولیه. اعتیادپژوهی، 14 (56)، 338-313. {پیوند} عظیمی، سمیه؛ و باقری، نسرین. (1401). نقش میانجیگر خودهای ممکن در رابطه بین چشمانداز زمان با اضطراب امتحان دانشآموزان. فصلنامه علمی و پژوهشی روان شناسی کاربردی، 16(1)، 29-11. {پیوند} غریبنواز، سعیده؛ نوری قاسم آبادی، ربابه؛ و مقدسین، مریم. (1396). ارتباط باورهای فراشناخت با اضطراب امتحان: نقش واسطهای راهبردهای راهبردهای تنظیم شناختی هیجان. فصلنامه روان شناسی شناختی، 5 (4)، 15-1. {پیوند} قادری، بیان؛ محمدخانی، شهرام؛ حسن آبادی، حمیدرضا. (1394). پیشبینی کنندههای شناختی و فراشناختی اضطراب در نوجوانان. مجله روان شناسی بالینی، 7 (4)، 28-13. {پیوند} مرادی زاده، یزدان؛ نوری قاسم آبادی، ربابه؛ و حسنی، جعفر. (1395). نقش باورهای فراشناخت و راهبردهای کنترل فکر در علائم اضطراب امتحان دانشآموزان. مجله روانشناسی شناختی، 4 (4)، 30-21. {پیوند} Aliche, J. C., Ifeagwazi, C. M., Chukwuorji, J. C., & Eze, J. E. (2020). Roles of religious commitment, emotion regulation and social support in preoperative anxiety. Journal of religion and health, 59 (2), 905-919. [Link] Bacow, T. L., Pincus, D. B., Ehrenreich, J. T., & Brody, L. R. (2009). The metacognitions questionnaire for children: Development and validation in a clinical sample of children and adolescents with anxiety disorders. Journal of anxiety disorders, 23 (6), 727-736. [Link] Barendse, M. E., Simmons, J. G., Patton, G., Mundy, L., Byrne, M. L., Seal, M. L., & Whittle, S. (2020). Adrenarcheal timing longitudinally predicts anxiety symptoms via amygdala connectivity during emotion processing. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 59 (6), 739-748. [Link] Chamizo-Nieto, M. T., Rey, L., & Sánchez-Álvarez, N. (2020). Validation of the spanish version of the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire in adolescents. Psicothema, 32 (1), 153-159. [Link] Chorpita, B. F., Tracey, S. A., Brown, T. A., Collica, T. J., & Barlow, D. H. (1997). Assessment of worry in children and adolescents: An adaptation of the Penn State Worry Questionnaire. Behaviour Research and Therapy, 35(6), 569-581. [Link] Chow, S. C., Shao, J., Wang, H., & Lokhnygina, Y. (2017). Sample size calculations in clinical research. Chapman and Hall/CRC. [Link] Christner, C. H., & Strömsten, T. (2015). Scientists, venture capitalists and the stock exchange: The mediating role of accounting in product innovation. Management Accounting Research, 28, 50-67. [Link] Dourado, D. M., Rolim, J. A., Machado, N., de Souza Ahnerth, N. M. G., & Batista, E. C. (2020). Anxiety and Depression in the Caregiver of the Family Member with Mental Disorder. Anxiety, 3 (1), 1-10. [Link] Garnefski, N., & Kraaij, V. (2006). Cognitive emotion regulation questionnaire–development of a short 18-item version (CERQ-short). Personality and Individual Differences, 41 (6), 1045-1053. [Link] Garnefski, N., & Kraaij, V. (2018). Specificity of relations between adolescents’ cognitive emotion regulation strategies and symptoms of depression and anxiety. Cognition and Emotion, 32 (7), 1401-1408. [Link] Grezellschak, S., Lincoln, T. M., & Westermann, S. (2015). Cognitive emotion regulation in patients with schizophrenia: Evidence for effective reappraisal and distraction. Psychiatry research, 229(1-2), 434-439. [Link] Hewitt, E., & Stephenson, J. (2012). Foreign language anxiety and oral exam performance: A replication of Phillips's MLJ study. The Modern Language Journal, 96 (2), 170-189. [Link] Huntley, C. D., Young, B., Smith, C. T., Jha, V., & Fisher, P. L. (2020). Assessing metacognitive beliefs in test anxiety: Psychometric properties of the metacognitions questionnaire, 30 (MCQ-30) among university students. Current Psychology, 2(5), 1-9. [Link] Jamieson, J. P., Peters, B. J., Greenwood, E. J., & Altose, A. J. (2016). Reappraising stress arousal improves performance and reduces evaluation anxiety in classroom exam situations. Social Psychological and Personality Science, 7 (6), 579-587. [Link] Kline, R. B. (2015). Principles and practice of structural equation modeling (4th Ed.), New York: The Guilford Press. [Link] Lei, H., Zhang, X., Cai, L., Wang, Y., Bai, M., & Zhu, X. (2014). Cognitive emotion regulation strategies in outpatients with major depressive disorder. Psychiatry research, 218(1-2), 87-92. [Link] Liu, Y., Pan, H., Yang, R., Wang, X., Rao, J., Zhang, X., & Pan, C. (2020). Test anxiety and emotion regulation among undergraduate medical students in China: the mediating role of psychological resilience. Researchsquare, 1 (2), 1-23. [Link] Mills, P., Newman, E. F., Cossar, J., & Murray, G. (2015). Emotional maltreatment and disordered eating in adolescents: Testing the mediating role of emotion regulation. Child abuse & neglect, 39, 156-166. [Link] Nandrino, J. L., Claisse, C., Duprez, C., Defrance, L., Brunelle, E., Naassila, M., & Gandolphe, M. C. (2021). Training emotion regulation processes in alcohol-abstinent individuals: A pilot study. Addictive Behaviors, 114 (1), 1-28. [Link] Natalini, E., Fioretti, A., Riedl, D., Moschen, R., & Eibenstein, A. (2021). Tinnitus and Metacognitive Beliefs—Results of a Cross-Sectional Observational Study. Brain Sciences, 11 (1), 3-10. [Link] Patron, E., Benvenuti, S. M., Favretto, G., Gasparotto, R., & Palomba, D. (2014). Depression and reduced heart rate variability after cardiac surgery: the mediating role of emotion regulation. Autonomic Neuroscience, 180, 53-58. [Link] Preacher, K. J., & Hayes, A. F. (2004). SPSS and SAS procedures for estimating indirect effects in simple mediation models. Behavior research methods, instruments, & computers, 36(4), 717-731. [Link] Sellers, R., Varese, F., Wells, A., & Morrison, A. P. (2017). A meta-analysis of metacognitive beliefs as implicated in the self-regulatory executive function model in clinical psychosis. Schizophrenia research, 179 (1), 75-84. [Link] Taube-Schiff, M., Van Exan, J., Tanaka, R., Wnuk, S., Hawa, R., & Sockalingam, S. (2015). Attachment style and emotional eating in bariatric surgery candidates: The mediating role of difficulties in emotion regulation. Eating behaviors, 18, 36-40. [Link] Vanstone, D. M., & Hicks, R. E. (2019). Transitioning to university: Coping styles as mediators between adaptive-maladaptive perfectionism and test anxiety. Personality and Individual Differences, 141(2), 68-75. [Link] Wells, A. (2011). Metacognitive therapy for anxiety and depression. NewYork: Giulford Press. [Link] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 14,047 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 8,051 |