مقایسه اثربخشی طرحوارهدرمانی و واقعیتدرمانی بر انعطافپذیری روانشناختی و خودتنظیم هیجانی مربیان پیش دبستانی | ||
فصلنامه روانشناسی کاربردی | ||
مقاله 7، دوره 16، شماره 4 - شماره پیاپی 64، 1401، صفحه 183-161 اصل مقاله (945.07 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.52547/apsy.2022.224539.1203 | ||
نویسندگان | ||
علی نصیری1؛ طیبه شریفی* 2؛ احمد غضنفری2؛ مریم چرامی3 | ||
1دانشجوی دکتری تربیتی گروه روانشناسی ، واحد شهرکرد ، دانشگاه آزاد اسلامی ، شهرکرد ، ایران | ||
2دانشیار،گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران | ||
3استادیار،گروه روانشناسی،واحدشهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی،شهرکرد،ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از انجام این پژوهش مقایسه اثربخشی طرحوارهدرمانی و واقعیتدرمانی بر انعطافپذیری روانشناختی و خودتنظیمی هیجانی مربیان پیشدبستانی شهرستان شهرکرد بود. روش: جامعه آماری کلیة مربیان پیشدبستانی شهرستان شهرکردبودند که از بین آنها تعداد 45 نفر به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت گمارش تصادفی در 2 گروه آزمایش و1 گروه کنترل (هر کدام 15 نفر) گمارده شدند. ابزار اندازهگیری پژوهش شامل پرسشنامههای انعطافپذیری روانشناختی (بوند و همکاران، 2011) و خودتنظیمی هیجانی(مارس، 1983) بود که طی سه مرحلة پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری 3 ماهه تکمیل شد. دادههای به دست آمده با استفاده از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد تنها طرحواره درمانی بر تعدیل میانگین نمرات انعطافپذیری روانشناختی تاثیر پایدار داشته است (05/0 >P)؛ ولی هر دو روش طرحواره درمانی و واقعیتدرمانی بر افزایش میانگین نمرات خودتنظیمی هیجانی تاثیر پایدار داشتند (05/0 >P). نتیجهگیری: نتیجه گیری شد که میتوان از دو روش طرحواره درمانی گروهی در درجة اول و از واقعیتدرمانی گروهی در درجة بعدی برای بهبود انعطافپذیری روانشناختی و خوتنظیمی هیجانی مربیان پیش دبستانی استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
طرحوارهدرمانی؛ واقعیتدرمانی؛ انعطافپذیری روانشناختی؛ خودتنظیمی هیجانی؛ مربیان پیشدبستانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparison of the effectiveness of schema-therapy and reality-therapy on psychological flexibility and emotional self-regulation of preschool teachers | ||
نویسندگان [English] | ||
ali nasiri1؛ tayebe sharifi2؛ ahmad ghazanfari2؛ Maryam Chorami3 | ||
1Ph.D student in Educational Psychology, Department of Psychology, Shahrekord Branch, Islamic Aza | ||
2Associate professor ,Department of Psychology, Shahrekord Branch, Islamic Azad University,Shahrekord, Iran | ||
3Assistant Professor, Department of Psychology, Shahrekord Branch, Islamic Azad University Shahrekord, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Aim:The aim of this study was to compare the effectiveness of schema-therapy and reality-therapy on psychological flexibility and emotional self-regulation of preschool teachers in Shahrekord.Method: The statistical population was all preschool teachers in Shahrekord, from which 45 people were selected by available sampling and randomly assigned to 2 experimental groups and 1 control group (15 people each). The research measurement tools included questionnaires of psychological resilience (Bond et al., 2011) and emotional self-regulation (March, 1983) which were completed in three stages: pre-test, post-test and 3-month follow-up. Data were analyzed using repeated measures analysis of variance. Results:The results showed that only schema therapy had a stable effect on adjusting the mean scores of psychological flexibility (P<0.05); However, both schema therapy and reality therapy methods had a stable effect on increasing the mean scores of emotional self-regulation (P <0.05).Conclusion:It was concluded that two methods of group schema therapy in the first place and group reality therapy in the second degree can be used to improve the psychological flexibility and emotional self-regulation of preschool teachers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Schema therapy, reality therapy, psychological flexibility, emotional self-regulation, preschool teachers | ||
مراجع | ||
ایمانی، مهدی. (1395). بررسی ساختار عاملی پرسشنامه انعطافپذیری روانشناختی در دانشجویان. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 8(1)، 181-162.[پیوند] حسینزاده، زهرا.، قربانشیرودی، شهره.، خلعتبری، جواد.، رحمانی، محمدعلی. (1399). اثربخشی زوجدرمانی هیجانمدار در مقایسه با رویکرد واقعیت درمانی بر انعطافپذیری کنشی و تحمل پریشانی زوجها. فصلنامه روانشناسی کاربردی، 14(2، پیاپی 52)، 122-101.[پیوند] خزان، کاظم.، یونسی، سیدجلال.، فروغان، مهشید.، سعادتی، هیمن. (1394). اثربخشی آموزش مفاهیم واقعیتدرمانی بر شادکامی مردان سالمند شهر اردبیل، سالمند، 10 (3)، 181-174.[پیوند] سرمد، زهره.، بازرگان، عباس.، حجازی، الهه. (1379)، روشهای تحقیق در علوم رفتاری، تهران: انتشارات آگاه.[پیوند] سیف حسینی، آزاده.، اسدی، جوانشیر، ثناگو، اکرم.، خواجوند خوشلی، افسانه. (1398). مقایسه اثربخشی طرحواره درمانی مبتنی بر درمان گروهی و برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر تابآوری مادران کودکان مبتلا به سرطان. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 5 (26)، 464-462. [پیوند] صالحی مورکانی، بتول. (1385). بررسی و مقایسه راهبردهای خودتنظیمی عاطفی در بین دانشجویان مبتلا به اختلالات اضطراب و افسردگی با دانشجویان عادی شهر اصفهان. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه الزهرا.[پیوند] صفارینیا، مجید.، عزیزی، زهره. (1398). تاثیر طرحواره درمانی گروهی بر ارتقای بهزیستی اجتماعی و ادراک اعتماد اجتماعی در دانشجویان. مطالعات روانشناختی، 15 (1)، 163-147. [پیوند] عبدی دهکردی، صفر، شریفی، طیبه، غضنفری، احمد و صولتی، کمال. (1398). اثربخشی واقعیتدرمانی گروهی بر باورهای غیرمنطقی، سرسختی روانشناختی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان استعدادهای درخشان. فصلنامه کودکان استثنایی، 71 (1)، 13-1.[پیوند] علیرضایی، مالک.، فتحیاقدم، قربان.، قمری، محمد.، بزازیان، سعیده. (1399 الف).مقایسه اثربخشی واقعیتدرمانی و طرحواره درمانی بر نشانگان تنیدگی در زنان دارای تعارض زناشویی. نشریه روانپرستاری، 8 (2)، 13-1.[پیوند] علیرضایی، مالک.، فتحیاقدم، قربان.، قمری، محمد.، بزازیان، سعیده. (1399ب). مقایسه اثربخشی واقعیتدرمانی و طرحواره درمانی بر تنظیم هیجان در زنان دارای تعارض زناشویی.فصلنامه طب نظامی، 9 (3)، 172-165.[پیوند]قریشی، منصوره.، بهبودی، معصومه. (1396). آموزش واقعیتدرمانی گروهی بر تنظیم هیجان و افزایش خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دختر.سلامت اجتماعی، 4(3)،243-233.[پیوند] کوری، جرالد.، و کوری، اشنایدر. (1400). گروهدرمانی (فرایند و کاربست گروهها)، ترجمه نقشبندی، سیامک. تهران: روان. [پیوند] گلاسر، ویلیام. (1396). واقعیتدرمانی. ترجمه علی صاحبی. تهران: سایه سخن. [پیوند] محمدی، فاطمه.، طالب، ندا.، رضایی شجاعی، سولماز.، امامی رودی، طاهره. (1398). اثربخشی طرحواره درمانی بر انعطافپذیری شناختی و تابآوری بیماران مبتلا به اضطراب فراگیر، مجله دانشکده پژشکی مشهد، 63، 42-34. [پیوند] مرادی، علیرضا.، باباخانی، وحیده.، امیریمجد، مجتبی، جعفری، علیرضا. (1398). مقایسه اثربخشی واقعیت درمانی و معنادرمانی برتحمل پریشانی، خودکنترلی وانعطافپذیری شناختی کارکنان ستاد فرماندهی ناجا. پژوهش نامه نظم و امنیت انتظامی،12(4)، 157-133. [پیوند] مرادی، آسیه.، بابایی، عبدالرحمن.، کرمی، جهانگیر. (1399). نقش خودتنظیمی عاطفی و اهمالکاری رفتاری در پیشبینی اشتیاق تحصیلی دانشآموزان، دو فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 8(1 پیاپی 14)، 71-57. [پیوند] مککی، م.، فنینگ، پ.، لیوف، آ.، و اسکین، م. (1396). رهایی از مشکلات بینفردی: درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد. ترجمه حسن حمیدپور، تهران: ارجمند. [پیوند] میرارضگر، منیژهسادات.، خلعتبری، جواد.، اکبری، بهمن.، ابوالقاسمی، شهنام. (1399). اثربخشی واقعیتدرمانی بر راهبردهای سازگار تنظیم شناختی هیجان زندانیان زن: یک مطالعه آزمایشی. سلامت اجتماعی، 7(3)، 318-310. [پیوند] نصیری، علی.، شریفی، طیبه.، غضنفری، احمد.، چرامی، مریم. (1400). مقایسه اثربخشی طرحواره درمانی و واقعیتدرمانی بر سرمایهروانشناختی مربیان پیشدبستانی. فصلنامه روانشناسی کاربردی، 15(۳ (پیاپی ۵۹)، 536-511.[پیوند] یانگ، جفری، کلسکو، ژانت و ویشار، مارجوری. (1398). طرحواره درمانی: راهنمای کاربردی برای متخصصین بالینی (جلد اول). تهران: ارجمند. [پیوند] یانگ، جفری، کلسکو، ژانت و ویشار، مارجوری. (1397). طرحواره درمانی: راهنمای کاربردی برای متخصصین بالینی (جلد دوم). تهران: ارجمند. [پیوند] یانگ، جفری. (1389). زندگی خود را دوباره بیافرینید، ترجمه حسن حمیدپور، تهران: ارجمند.[پیوند] Alba, E., Buzlub, S. (2021). The effect of maladaptive schemas and psychological flexibility approaches on the addiction severity of drug addicts. Archives of Psychiatric Nursing, 35(6), 617-624.[link] Baugh, L. M., Cox, D. W., Young, R. A., & Kealy, D. (2019). Partner trust and childhood emotional maltreatment: The mediating and moderating roles of maladaptive schemas and psychological flexibility. Journal of Contextual Behavioral Science, 12, 66-73.[link] Bond, F. W., Hayes, S. C., Baer, R. A., Carpenter, K, M., Guenole, N., Orcutt, H. K., Waltz, T.,& Zettle, R., D. (2011). Preliminary Psychometric Properties of the Acceptance and Action Questionnaire-II: A Revised Measure OF Psychological Inflexibility and Experiential Avoidance. Behavior Therapy.[link] Carter, J. D., McIntosh, V. V., Jordan, J., Porter, R. J., Douglas, K., Frampton, C. M., & Joyce, P. R. (2018). Patient predictors of response to cognitive behaviour therapy and schema therapy for depression. Australian & New Zealand Journal of Psychiatry, 52(9), 887-897.[link] Dadomo, H., Panzeri, M., Caponcello, D., Carmelita, A., & Grecucci, A. (2018). Schema therapy for emotional dysregulation in personality disorders: A review. Current opinion in psychiatry, 31(1), 43-49.[link] Farrell, J. M., Reiss, N., & Shaw, I. A. (2014). The Schema Therapy Clinician's Guide : a Complete Resource for Building and Delivering Individual, Group and Integrated Schema Mode Treatment Programs: New York: Wiley-Blackwell.[link] Fledderus, M., Bohlmeijer, E. T., & Pieterse, M. E. (2010). Does experientialavoidance mediate the effects of maladaptive coping styles onpsychopathology and mental health? Behav Modif, 34(6), 503-519.[link] Fischer, T. D., Smout, M. F., & Delfabbro, P. H. (2016). The relationship between psychological flexibility, early maladaptive schemas, perceived parenting and psychopathology. Journal of Contextual Behavioral Science, 5(3), 169-177.[link] Glasser, W. (1999). Choice theory: A new psychology of personal freedom. (5dEd). New York: Harper Collins Publisher.[link] Glasser, W. (2006). Choice Theory, New York: Harper Collins.[link] Glasser, W. (2008) . Station of the mind: New direction for reality therapy. New York.[link] Glasser, N. F., & Gudmundsson, G. H. (2012). Longitudinal surface structures (flowstripes) on Antarctic glaciers. The Cryosphere, 6, 383-391.[link] Geerdink, M., Jongman, E., & Scholing, A. (2012).Schema therapy in adolescents (Pp: 385-397). In van Vreeswijk, M., Broersen, J., & Nadort, M (Eds). The Wiley-Blackwell Handbook of Schema therapy theory, research, and practice. John Wiley & Sons, Ltd.[link] Gross, J. J. (1998). The emerging field of emotion regulation: An integrative review. Review of general psychology, 2(3), 271-299.[link] Gross, J. J., & Thompson, R. A. (2007). Emotion regulation: Conceptual foundations. In J. J. Gross (Ed.). Handbook of emotion regulation (pp. 3-24). New York: Guilford Press.[link] Hatfield, B. E. (2019). The Influence of Teacher–Child Relationships on Preschool Children’s Cortisol Levels. In Biobehavioral Markers in Risk and Resilience Research (pp. 69-89). Springer, Cham.[link] Hayes, S.C., & Strosahl, K.D. (2010). A practical Guide to Acceptance and commitment therapy. New York: Springer science and Business media INC.[link] Hayes, S. C. (2016). Acceptance and commitment therapy, relational frame theory, and the third wave of behavioral and cognitive therapies–republished article. Behavior Therapy,47(6), 869-885. [link] Howel, A., J., &Demuynck, K. M. (2021). Psychological flexibility and psychological inflexibility are independently associated with both hedonic and eudaimonic well-being. Journal of Contextual Behavioral Science, 20, 163-171.[link] Kanine, R. M., Jackson, Y., Huffhines, L., Barnett, A., & Stone, K. J. (2018). A Pilot Study of Universal Teacher–Child Interaction Training at a Therapeutic Preschool for Young Maltreated Children. Topics in Early Childhood Special Education, 38(3), 146-161.[link] Kashdan, J., Roitenberg, J. (2010). Psychological flexibility as a fundamental aspect of health. Clinical Psychology Review, 30 (7), 865-878.[link] Keulen-de Vos, M. E. (2013). Emotional states, crime and violence: A Schema Therapy approach to the understanding and treatment of forensic patients with personality disorders. Maastricht University.[link] Khasho, D., van Alphen, P. J., Heijnen-Kohl, S. M., Ouwens, M., & Arntz, A, & Videler, A. (2015). The effectiveness of individual schema therapy in older adults with borderline personality disorder: A multiple-baseline study Contemporary Clinical Trials Communications, 14:100330DOI:10.1016/j.conctc.2019.100330[link] Kring, A.M., Sloan, D.M. (2010). Emotion regulation in psychopathology: A transdiagnostic approach to etiology and treatment. New York: Guilford[link] Leahy, R.L. (2019). Emotional schema therapy. Publisher: Routledge, 1 edition. [link] Lev, A., & McKay, M. (2017). Acceptance and commitment therapy for couples: A clinician's guide to using mindfulness, values, and schema awareness to rebuild relationships. Context Press/New Harbinger Publications.[link] Morvaridi, M., Mashhadi, A., Shamloo, Z. S., & Leahy, R. L. (2019). The effectiveness of group emotional schema therapy on emotional regulation and social anxiety symptoms. International Journal of Cognitive Therapy, 12(1), 16-24.[link] Paris, A., Grindle, C., Baker, P., JacksonBrown, F., Green, B., &Ferreira, N. (2021). Exposure to challenging behaviour and staff psychological well-being: The importance of psychological flexibility and organisational support in special education settings. Research in Developmental Disabilities, 116, 104027.[link] Platts, H., Mason, O., & Tyson, M.(2005). Early maladaptive schemas and adult attachment in a UK clinical sample. Psychology and Psychotherapy: Theory Research and Practice, 78, 549–564. [link] Prezman, S., & Murphy, R.M. (2016). Effects of teaching control theory and reality therapy as an approach to reducing disruptive behaviors in middle school physical education. International Journal of Reality Therapy, 57(1): 149-150.[link] Prochaska, J. O., & Norcross, J. C. (2013). Systems of psychotherapy: A transtheoretical analysis. Belmont: Brooks/Cole. [link] Vaillant, D. (2007). Preparing teachers for inclusive education in Latin Aercia. Quartely Review of Comparative Education, l1, 35-41. [link] van Vreeswijk, M., Broersen, J., & Schurink, G. (2014). Mindfulness and schema therapy: A practical guide. John Wiley & Sons, Ltd.[link] Werner, K., & Gross, J. J. (2010). Emotion regulation and psychopathology: A conceptual framework.[link] Westin, Vendela, Hayes, Steven C., & Andersson, Gerhard. (2008). Is it thesound or your relationship to it? The role of acceptance in predictingtinnitus impact. Behaviour Research and Therapy, 46(12), 1259-1265.[link] Wubbolding, R.E. (2017). Reality therapy and self-evaluation : the key to client change. American Counseling Association.[link] Zysberg, L., &Raz, S. (2019). Emotional intelligence and emotion regulation in self-induced emotional states: Physiological evidence.Personality and Individual Differences, 139(1), 202-207.[link] Zeigler-Hill, V., Green, B. A., Arnau, R. C., Sisemore, T. B., & Myers, E. M. (2011). Trouble ahead, trouble behind: Narcissism and early maladaptive schemas. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 42(1), 96-103.[link] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 13,975 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7,646 |