تاثیر پروتکل شنا بر بهبود کارکردهای اجرایی دانشجویان دختر رشتهی تربیت بدنی | ||
روانشناسی ورزش | ||
مقاله 12، دوره 14، شماره 1، 1401، صفحه 147-158 اصل مقاله (677.83 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/mbsp.2022.209736.0 | ||
نویسندگان | ||
گلاویژ علی زاده* ؛ آمنه حسین زاده | ||
مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوکان | ||
چکیده | ||
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر پروتکل شنا بر بهبود کارکردهای اجرایی دانشجویان دختر رشتهی تربیت بدنی بود. روش مطالعه نیمه تجربی به صورت پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری این پژوهش شامل کلیهی دانشجویان دختر رشتهی تربیت بدنی دانشگاه آزاد بوکان در سال تحصیلی 1398بود. بدین صورت از بین افرادی که ملاکهای ورود برای مشارکت در پژوهش حاضر را داشتند، 30 نفر به صورت داوطلبانه انتخاب شده و به صورت گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش( 15 نفر) و کنترل(15 نفر) قرار گرفتند و به پرسشنامههای فراشناخت و فراخنای حروف- ارقام پاسخ دادند. گروه آزمایش پروتکل شنا را طی 12 جلسه( هفتهای یک بار و به مدت 90 دقیقه) توسط مربی مجرب در استخر مقبل هنرپژوه واقع در شهر بوکان اجرا کردند. پس از اتمام جلسات از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد و دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره و نرم افزار spss 21 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که پروتکل شنا بر کارکردهای اجرایی( حافظهی کاری و فراشناخت) دانشجویان دختر رشتهی تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوکان موثر بوده است ( 001/0> p). یافتههای این پژوهش نشان داد که تمرینات شنا از طریق تغییرات سلولی و فیزیولوژیکی منجر به بهبود کارکردهای اجرایی دانشجویان میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
پروتکل شنا؛ کارکردهای اجرایی؛ حافظهی کاری؛ فراشناخت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Swimming Protocol on Improving Executive Functions Female Students of Physical Education | ||
نویسندگان [English] | ||
Galavizh Alizadeh؛ Ameneh Hosseinzadeh | ||
Department of Psychology, Islamic Azad University of Boukan | ||
چکیده [English] | ||
AbstractAim: This study was conducted to examine the impact of swimming protocol on executive functions Female Students of Physical Education .Method: A semi experimental method designed with control and experimental groups, undergoing pre-test and post-test used. The subjects were selected from the Female Students of Physical Education in Bukan Islamic Azad University in academic years 2019- 2020 and using the volunteer sampling. Methods such that Based on the admission criteria, 30 people have volunteered to participate in this study and subjects were placed randomly in experimental (n = 15) and control (n = 15) groups and then responded to the meta cognation and Letter – number span tests. swimming protocol was held for the experimental group in moghbel-honarpazhoh swimming pool at Bukan and for each person over a period of 12 sessions (once a week for 90 minutes) by an experienced instructor in the pool. After the end of sessions both groups were assessed and data were analyzed using analysis of MANCOVA and spss21 software. Results: The results showed that swimming protocol has significant effect on executive functions (working memory and metacognition) female students of physical education in Bukan Islamic Azad University (p< 0.001).Conclusion: The finding of this study showed that swimming exercises can improve students executive functions through cellular and physiological changes.Keywords: Swimming Protocol, Executive Functions, Working Memory, Metacognition. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Swimming Protocol, Executive Functions, Working Memory, Metacognition | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,363 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 927 |