ارائه مدلی برای سیاستگذاری بودجه در برنامههای ارتباط دانشگاه با جامعه با رویکرد پویاییشناسی سیستم (موردمطالعه: دانشگاه فردوسی مشهد) | ||
چشمانداز مدیریت صنعتی | ||
دوره 13، شماره 1 - شماره پیاپی 49، 1402، صفحه 9-40 اصل مقاله (1.19 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/jimp.13.1.9 | ||
نویسندگان | ||
جواد نظریان جشنآبادی1؛ علیرضا پویا* 2؛ روح اله باقری3 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. | ||
2استاد، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. | ||
3استادیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. | ||
چکیده | ||
تاکنون در ایران اقدامات مختلفی در راستای افزایش همکاریهای دانشگاه و جامعه، بهخصوص صنعت انجام شده است؛ اما نبود نگاه سیستمی و پویاییهای موجود باعث شده است تا ارتباط دانشگاه با جامعه بهخوبی بررسی نشود و بسیاری از زوایا نادیده گرفته شود. در این راستا هدف مطالعه حاضر، ارائه مدل پویای ارتباط دانشگاه با جامعه با رویکرد پویاییشناسی سیستم برای رفع موانع و تعارضات با توجه به دادههای تاریخی است. برای این منظور سه متغیر اصلی مقالهنویسی، کیفیت آموزش و طرحهای بروندانشگاهی در نظر گرفته شده است. ارتباط بین این شاخصها در مدل پژوهش حاضر از طریق متغیر ظرفیت دردسترس اعضای هیئتعلمی است که منبع مشترک بین هر سه متغیر اصلی نیز است. برای اعتبارسنجی مدل از آزمون بازتولید رفتار و تحلیل حساسیت مدل استفاده شد. پس از تأیید اعتبارسنجی مدل سیاستهای مختلف بررسی و بهترین سیاست بهمنظور بهبود سه متغیر اصلی با توجه به منبع مشترک ظرفیت دردسترس اعضای هیئتعلمی انتخاب شد. یافتههای شبیهسازی نشان داد که تسهیم بودجه دانشگاه در شاخصهای اصلی مقالهنویسی، کیفیت آموزش و طرحهای بروندانشگاهی تحت تأثیر اختلاف مقالهنویسی، کیفیت آموزش و طرحهای بروندانشگاهی با مقدار هدفگذاری شده نتایج قابل قبولی داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
دانشگاه؛ صنعت؛ جامعه؛ ارتباط دانشگاه با جامعه؛ پویاییشناسی سیستم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Provide a Model for Budget Policy in University-Community Communication Programs with a System Dynamics Approach (Case Study: Ferdowsi University of Mashhad) | ||
نویسندگان [English] | ||
Javad Nazarian Jashnabadi1؛ Alireza Pooya2؛ Rooholah Bagheri3 | ||
1PhD Student, Department of Management, Faculty of Economics, Management and Social Sciences, Shiraz University, Shiraz, Iran. | ||
2Professor, Department of Management, Economic and Administrative College, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran. | ||
3Assistant Professor, Department of Management, Economic and Administrative College, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
In Iran, several measures have been taken to increase collaboration between universities and society, particularly industry. However, the lack of a systemic view and existing dynamics have resulted in a lack of proper investigation of the university-society relationship, and many aspects have been overlooked. This study aims to provide a dynamic model of university-society communication using a system dynamics approach to eliminate obstacles and conflicts, taking historical data into account. To achieve this goal, three main variables were considered: essay writing, quality of education, and extracurricular projects. The relationship between these indicators in the research model was established through the faculty member capacity variable, which is a common source for all three main variables. To validate the model, a behavior reproduction test and model sensitivity analysis were used. After validating the model, different policies were investigated, and the best policy was chosen to improve the three main variables according to the faculty member capacity variable. The simulation results showed that the allocation of the university budget to the main indicators of essay writing, quality of education, and extracurricular projects had acceptable results when taking into account the differences in essay writing, quality of education, and extracurricular projects with the targeted amount. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
University, Industry, Society, Relationship Between University and Society, System Dynamics | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,885 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,672 |