تحلیل قانونگذاری توسعه در ایران با استفاد از دستور زبان نهادی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مجله تاریخ ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 9، دوره 15، شماره 2 - شماره پیاپی 33، 1401، صفحه 179-199 اصل مقاله (387.36 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.52547/irhj.15.2.179 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسنده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مهدی رفعتی پناه مهرآبادی* | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
عضو هیأت علمی گروه مطالعات تاریخی، پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی (سمت)، تهران، ایران. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
قوانین برنامههای عمرانی سوم، چهارم و پنجم را میتوان مقدمه و مبنای اثرگذارترین پروژههای نوسازی در دولت پهلوی به حساب آورد. این قوانین در حقیقت سنگبنایِ راهکارهایی بودند که دولت پهلوی تحت عنوان برنامههای عمرانی برای پیشبرد پروژۀ نوسازی تدوین کرد و به همین دلیل بررسی آنها میتواند به شناخت ماهیت برنامههای عمرانی و نوع نگاه دولت پهلوی به پروژۀ نوسازی کمک کند. این مقاله با استفاده از «دستور زبان نهادی» درصدد استخراج گزارههای نهادی و تحلیل قوانین برنامههای مزبور است تا نشان دهد ماهیت این برنامهها از حیث اجزای مختلف گزارههای نهادی چون جزء اسنادی، شدت التزام، عمل، شرط و تنبیه چگونه بوده و اصولاً عامل و کنشگر اصلی در این قوانین که بوده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد در تدوین قوانین برنامههای عمرانی، دولت بهعنوان عامل اصلی در مرکز برنامهها قرار داد. در هیچ یک از 111 گزارۀ نهادی موجود از سازمانهای مردمنهاد یا غیردولتی بهعنوان جزء اسنادی نام نرفته است. همچنین در 108 گزاره از شدت التزام بهره گرفته شده است. نکتۀ قابل تأمل اینکه 81 مرتبه از اجبار بهعنوان جزءِ شدت التزام استفاده شده است که این امر نشان از ماهیت دستوری برنامهها دارد. به علاوه، عدم قید هر گونه شرط زمانی و مکانی در جزء شرط دلالت بر «عامبودگی» برنامههای عمرانی بدون توجه به تنوع زیستی، فرهنگی و اجتماعی دارد و آنیترین نتیجۀ چنین نگاهی درگیر کردن دولت در امور مختلف، کنار گذاشتن نیروهای بالقوۀ مردمی و طرد مشارکت عمومی است. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
برنامه های عمرانی؛ دستور زبان نهادی؛ نوسازی؛ دولت پهلوی؛ محمدرضاشاه | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
عنوان مقاله [English] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
An Analysis of development legislation in Iran by using institutional grammar | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان [English] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mahdi Rafatipanh Mehrabadi | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Faculty Member of the institution for research and development in the humanities, Tehran, Iran. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده [English] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
The laws of the third, fourth and fifth development plans can be considered as the introduction and basis of the most effective development projects in the Pahlavi state. These laws were, indeed, the foundation of strategies that Pahlavi state legislated for advancing development projects and because of that, by studying them we can understand the essence of development plans and the way that government looked at development project. This article by using institutional grammar is going to extract institutional statements and analyze these laws in order to show the essence of these laws according to different aspects of institutional statement such as attribute, deontic, aim, conditions and or else. The findings of the research show that legislation of development plans, the government was placed in the center of the plans as the main factor. In none of the 111 existing institutional statements, non-governmental organizations are mentioned as attribute. Also in 108 statements, deontic has been used. It is worth considering that in deontics, obligation has been mentioned 81 times. This shows mandatory nature of the development plans. In addition, not mentioning any time and place condition in the condition part indicates the generality of development plans that ignore the biological, cultural and social diversity. And the most immediate consequence of such a look, is involving the state in different affairs, putting aside people’s potential forces and rejecting public participation. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها [English] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
development plans, institutional grammar, modernization, Pahlavi state, mohammad reza shah | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقدمه از مجموع پنج برنامۀ عمرانی که در دورۀ محمدرضا شاه تدوین و اجرا شد، دو برنامۀ آن عملاً قرین موفقیت نبود: برنامۀ اول (1334-1327) به دلیل مناقشات سیاسی و بهویژه کودتای 28 مرداد 1332 و برنامۀ دوم (1334-1341) به دلیل نبود جامعهنگری و هماهنگی در بخشهای مختلف برنامه، عدم توازن در سیاستهای پولی و اعتباری، پراکندگی وظایف دستگاهها، نبود آمار و اطلاعات درست، و کمبود کارشناسان و نیروهای متخصص.[1] اما از سال 1341 با استحکام جایگاه محمدرضا شاه موج دوم تجددسازی آمرانه شروع شد. در این موج، دولت بهمنظور ایجاد تحول اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی سه برنامۀ عمرانی را تدوین کرد و به اجرا گذاشت. از این رو، میتوان برنامههای سوم (1341-1346)، چهارم (1346-1351) و پنجم (1351-1356) را اصلیترین برنامههای عمرانی در طول دو موج تجددسازی به حساب آورد. این برنامهها به لطف درآمدهای سرشار نفتی، شرایط جهانی و منطقهای توانستند از یک سو تغییرات شگرفی در جامعه و اقتصاد ایران ایجاد کنند و از سوی دیگر سبب افزایش تمرکزگرایی دولت گردند، به این معنا که برنامههای عمرانی در نظام سیاسیای تدوین شدند که نظامی تمرکزگرا، شبهمدرن و مطلقه به حساب میآمد و همین امر سبب میشد دولت در تدوین و تصویب قوانین از ظرفیتهای نهادی و سازمانی خود بیشترین استفاده را ببرد و همواره اولویت را به خود و سازمانهای متعددش دهد. با اولویت یافتن دولت و سازمانهای دولتی بر هر مرجع و نهاد اجتماعی دیگر، عملاً برنامههای عمرانی در خدمت دولت و گسترش سلطهاش بر جامعه در فرایند تجددسازی درآمدند. حال این مقاله در تلاش است با بهکارگیری «دستور زبان نهادی» در تحلیل قوانین برنامههای سوم، چهارم و پنجم نشان دهد که ماهیت این برنامهها از حیث اجزای مختلف گزارههای نهادی چون جزء اسنادی، شدت التزام، عمل، شرط و تنبیه چگونه بوده و اصولاً عامل و کنشگر اصلی در این قوانین که بوده و میزان و نحوۀ عملش چه حیطههایی را دربرمیگرفته است. به عبارتی، این مقاله در پی آن است که نشان دهد ماهیت تمرکزگرای دولت پهلوی چگونه بر تدوین قوانین برنامههای عمرانی اثر گذاشت. روش تحلیل این پژوهش بر مبنای دستور زبان نهادی است. قوانین برنامههای سوم، چهارم و پنجم در قالب این روش واکاوی میشوند. با استخراج گزارههای نهادی آنها، اجزای این گزارهها مشخص میگردند و در نهایت ماهیت این برنامهها قابل تشخیص خواهد بود. در مورد برنامههای عمرانی تاکنون آثار و پژوهشهای گوناگونی انجام شده است که از آن جمله میتوان به آثار سعید لیلاز[2]، احمد آلیاسین[3] و مسعود نیلی[4] اشاره کرد. این آثار به همراه کتابها و مقالات متعدد دیگری که در مورد برنامههای عمرانی و برنامهریزی توسعه در ایران به نگارش درآمدهاند، عمدتاً متوجه مباحث مربوط به توسعه و نحوۀ اجرای برنامه و ناظر بر مسئلۀ عقبماندگی ایران و ناتوانی دولت در پیشبرد پروژۀ توسعه هستند و به همین دلیل چندان ارتباطی با این پژوهش ندارند. در مورد دستور زبان نهادی نیز میتوان از مقالۀ کرافورد و استروم[5] و نیز مقالۀ تسفیلد و شلوتر[6] نام برد. این دو مقاله اصلیترین کارهایی هستند که زیربنای نظری بحث دستور زبان نهادی را چارچوببندی و تشریح میکنند. در کنار این مقالات، میتوان از مقالاتی نام برد که در بررسی قوانین و تحلیل سیاستگذاری از روش دستور زبان نهادی استفاده کردهاند. برای مثال، صبا صدیقی و همکاران او در مقالۀ خود به تبعیتپذیری افراد از قانون مربوط به آبزیان پرداختهاند.[7] در زبان فارسی نیز به نظر میرسد تنها یک مقاله با عنوان «راهبرد سیاستگذاری آب در ایران: کاربرد دستور زبان نهادی در اصلاح قانون توزیع عادلانۀ آب»[8] در تحلیل قوانین از این روش استفاده کرده است.
دستور زبان نهادی[9] همانطور که کرافورد و استروم در مقالۀ خود بیان کردهاند، دستور زبان نهادی مبتنی بر این دیدگاه است که نهادها قواعد دیرپا و پایدارِ اعمال انسانی هستند و بهوسیلۀ قوانین، هنجارها و راهبردهای مشترک ساختار یافتهاند. این قوانین، هنجارها و راهبردهای مشترک نیز از طریق تعاملات تکراری و همواره وقوعیابنده برساخته و بازساخته میشوند. بدین ترتیب، نهادها بازتابی از قوانین، هنجارها و راهبردهای موجود در جامعه و بهتبع آن، قوانین، هنجارها و راهبردها بازتاب تعاملات هر روزۀ اجزای جامعه از قبیل مردم، دولت، گروههای مختلف اجتماعی و... با هم هستند. در این معنا نهاد برآمده از تعاملات اجتماعی است.[10] کرافورد و استروم برای توضیح نهادها از گزارۀ نهادی استفاده میکنند. آن دو در مقالۀ خود پس از پیش کشیدن سه رویکرد به نهادها (نهادها بهمثابۀ موازنه و تعادل،[11] بهمثابۀ هنجارها[12] و بهمثابۀ قواعد[13]) و بررسی هر یک از این سه رویکرد و نشان دادن نواقص آنها در نهایت به این نتیجه میرسند که نیازی نیست به بحث در مورد این بپردازیم که آیا میتوان نهادها را بهمثابۀ قواعد، هنجارها و راهبردها به حساب آورد یا نه. به همین جهت اینان اصطلاح موسعتر «گزارۀ نهادی»[14] را که دربرگیرندۀ هر سه مفهوم فوق است به کار میگیرند.[15] بر این مبنا نهادها به صورت زبانی و از طریق گزارۀ نهادی بیان میشوند. گزارۀ نهادی محدودیت یا فرصتهای مشترک زبانی است که کنشها یا پیامدهایی را برای کنشگران تجویز، مجاز یا توصیه میکند. گزارههای نهادی میتوانند شفاهی یا مکتوب باشند یا حتی به طور ضمنی در یک شکل قابل درک برای بازیگران در محیط تجربی فهمیده شوند.[16] کرافورد و استروم سپس دستور زبان نهادی را برای بررسی گزارههای نهادی پیشنهاد میدهند. بر مبنای دستور زبان نهادی پنج جزء در هر گزارۀ نهادی قابل تشخیص است: جزء اسنادی (فاعل)،[17] جزء شدت التزام،[18] جزء عمل (مقصود)،[19] جزء شرط[20] و جزء تنبیهی (وگرنه)[21]. جزء اسنادی فرد یا افراد، سازمان(ها) و به طور کلی عاملی است که مورد خطاب گزارۀ نهادی قرار میگیرد. در حقیقت این جزء مخاطبِ گزارۀ نهادی است. مثلاً در جملۀ «همۀ شهروندان امریکایی، 18 سال و یا بالاتر، باید با پر کردن فرم در ادارۀ پست امریکا برای شرکت در خدمت اجباری نظامی ثبتنام کنند وگرنه تحت تعقیب قرار میگیرند»، عبارت «همۀ شهروندان امریکایی» جزء اسنادی یا عامل به حساب میآید که مورد خطاب گزارۀ نهادی است.[22] جزء شدت التزام بر میزان اجبار یا تأکید گزارۀ نهادی بر تحقق عمل یا قصد دلالت دارد. همانطور که کرافورد و استروم بیان میکنند شدت التزام میتواند دربردارندۀ «مُجاز»،[23] «ممنوع»[24] یا «اجبار»[25] باشد. گزارههای نهادی برای انجام دادن یا ندادن عمل از عبارات و واژههای کاربردی مانند «ممکن است»، «باید»، «نباید» و... استفاده میکنند. مثلاً عبارت «همۀ اعضا میتوانند رأی دهند» نشاندهندۀ «اجازه» در شدت التزام است. بدین ترتیب، اگر شدت الزام در یک گزاره دلالت بر اجازه کند عامل یا جزء اسنادی و بهتبع آن عمل یا مقصود نیز حالت اجازه خواهند داشت و طبعاً هیچ شرط و تنبیهی نیز در کار نخواهد بود.[26] شدت التزام میتواند به صورت صریح یا ضمنی در جمله وجود داشته باشد.[27] عمل یا مقصود نیز فعل و اقدامی است که به عامل برای انجام دادن آن ارجاع داده میشود. مثلاً در جملۀ «همۀ شهروندان امریکایی، 18 سال و یا بالاتر، باید با پر کردن فرم در ادارۀ پست امریکا برای شرکت در خدمت اجباری نظامی ثبتنام کنند وگرنه تحت تعقیب قرار میگیرند» پر کردن فرم و ثبتنام عمل به حساب میآیند. شرط نیز نشاندهندۀ شرایط وقوع عمل است. شرط میتواند نشان دهد یک گزاره چگونه، یا در چه زمان و مکانی رخ میدهد و یا عمل چگونه به وقوع میپیوندد. مثلاً در همان جملۀ بالا شرط تحقق فعل داشتن سن 18 سال یا بیشتر است. براساس برخی از نظرها در صورتی که گزارۀ نهادی شرطی نباشد، در همۀ شرایط میتواند برقرار باشد.[28] منظور از تنبیه در گزارۀ نهادی نشان دادن عواقبی است که در نتیجۀ انجام ندادن عمل رخ میدهد. از نظر کرافورد و استروم جزء تنبیه باید دارای سه شرط باشد: 1. برای معنادار بودن تنبیه نظارت رسمی لازم است. البته مقصود از نظارت رسمی الزاماً نظارت دولت نیست، بلکه منظور تضمینی است که تنبیه را مؤثر سازد. 2. برای این نظارت باید هنجارها یا قواعدی تعریف شده باشد. 3. همۀ این قواعد در فرایند توافق جمعی ایجاد شده باشد.[29] اکنون با استفاده از دستور زبان نهادی در تحلیل قوانین برنامههای سوم، چهارم و پنجم عمرانی میتوان کنشگران مورد خطابِ این قوانین، میزان الزام عاملان به اجرای عمل (اجبار، منع و یا اختیار و اجازه)، حیطۀ عمل و وظایف عاملان، و شرایطی را که این قوانین برای انجام دادن عمل در نظر گرفتهاند، تشخیص داد.
ماهیت دولت پهلوی بهمثابۀ زیربنای تحلیل قوانین برنامههای عمرانی دولت مطلقۀ شبهمدرن پهلوی در پرتو شکلگیری و بسط نهادهای بوروکراتیک، تمرکز قدرت در دست شاه، سلطۀ دربار و ارتش مدرن پدیدار شد و تلاش همهجانبهای را برای تمرکز قدرت و سیطره بر شئونات جامعه صورت داد. هدف این دولت برقراری نظم و قانون و سیطره بر شئونات جامعه از طریق تدوین قوانین، اعمال آن توسط دیوانسالاری وابسته که هر روز بزرگتر میشد و نظارت بر اجرای قوانین و تنبیه خاطیان از طریق ارتش و نیروهای امنیتی بود. در دولت پهلوی، بهمانند سایر دولتهای شبهمدرن، ارگانهای محلی بهمنظور ادغام در یک نظام متحدالشکل تحت فشار قرار میگرفتند و اصناف نیز با از دست رفتن استقلالشان تحت مقررات دولت درمیآمدند.[30] در دورۀ محمدرضا شاه، با گسترش نظام اقتصادی، اجرایی و ارتش در نظام متمرکز مطلقه، جنبۀ جدیدی از حکومت شکل گرفت که آن وضع قوانین و اجرای آنها از طریق نظام تقنینی و اجراییِ وابسته و ارتش بود.[31] این امر منجر به افزایش نظارت و تمرکز دولت بر اقتصاد، اجتماع، نهادهای سیاسی و مدنی، وسایل ارتباطی و دستگاههای آموزشی شد. بنابراین، تمرکز قدرت در دربار و شخصی شدن آن در دولت ضمن اینکه مانع از نهادینگی قدرت در حوزههای حقوقی و قضایی گردید،[32] موجب دخالت دولت در امور اقتصادی، نظارت مالی و تمرکز اقتصادی شاه و دربار شد.[33] محمدرضا شاه بعد از کودتای 28 مرداد 1332 تقریباً تمامی سازمانهای سیاسی و مدنی تأثیرگذار را از کار انداخت. حرکتهای کمونیستی سرکوب شدند، اتحادیههای کارگری تحت نفوذ ساواک قرار گرفتند و نشریات سانسور گردیدند.[34] در این دوره کمتر نشریه و روزنامهای را میتوان یافت که اجازۀ نقد سیاستهای دولت بهخصوص نظرات محمدرضا شاه را داشته باشد. مثلاً امیر اسداله علم در خاطرات سال 1354 در مورد تشکیل حزب رستاخیز و برخی از نظرات سیاستمداران مینویسد: [شاه] فرمود همین حالا که مرخص شدی به روزنامۀ کیهان به مصباحزاده تلفن کن که مردکه این حرفها چیست که مینویسی؟ راجع به حزب [رستاخیز] هر کس هر غلطی میکند، مینویسد. منجمله یکی پرسیده چرا در اساسنامۀ حزب تکلیف تعیین دولت روشن نشده؟ شما هم چاپ کردیدهاید. به آنها تفهیم کن که تکلیف تعیین دولت و عزل و نصب وزرا با شخص شاه است و شاه ریاست فائقۀ قوۀ مجریه را دارد. دیگر اینها فضولی است.[35] در چنین فضایی قوانین برنامههای عمرانی تدوین و به اجرا گذاشته میشد. این قوانین در دولتی تمرکزگرا تدوین میشدند و طبعاً از ماهیت این دولت تأثیر میپذیرفتند.
بستر و زمینۀ تاریخی تدوین برنامههای عمرانی تدوین برنامۀ عمرانی سوم در شرایطی رخ داد که کشور دچار بحران اقتصادی شدیدی شده بود. شاخصهای هزینۀ زندگی، نسبت به سال 1334، تنها در دو سال 1338 و 1339 بهترتیب 7/29 و 1/40 درصد افزایش یافت و دولت را ناگزیر ساخت با هدف کنترل نرخ تورم به سیاستهای تثبیت اقتصادی روی آورد.[36] سرمایهگذاری بخش خصوصی از 5/30 میلیارد ریال در سال 1338 به 13 میلیارد ریال در سالهای 1340 و 1341 رسید.[37] کاهش سرمایهگذاری دولتی در همین مدت از 51 میلیارد ریال در سال 1338 به 6/38 میلیارد ریال در سال 1340 و 8/30 میلیارد ریال در سال 1341 رسید و بدین ترتیب، سهم سرمایهگذاری نسبت به درآمد ملی که تا سال 1338 به 8/17% رسیده بود در سال 1341 به 10% سقوط کرد.[38] هرچند برخی چون عبدالمجید مجیدی ریشههای این بحران را به علی امینی و سیاستهای او[39] ربط میدهند و البته در این بین رابطۀ امینی با محمدرضا شاه نیز بر وخامت اوضاع میافزود،[40] عوامل دیگری مانند اختلال در کمکهای بینالمللی و کاهش آنها[41] در اوجگیری این بحران بیتأثیر نبود. در نهایت بحران اقتصادی از یک سو و فشار امریکاییها و حمایت آنها از علی امینی از سوی دیگر سبب شد برنامۀ عمرانی سوم، برخلاف برنامۀ دوم، برنامهای جامع در نظر گرفته شود و در آن بر ضرورت مشارکت مردم در عمران نواحی، اصلاحات ارضی، تحول اداری، تعمیق دموکراسی و کاستن از نابرابریها تأکید گردد.[42] شگفت آنکه بهرغم سال آغاز برنامه (1341)، قانون آن در تاریخ 21 خرداد 1346 (یعنی سال آخر برنامه) در 37 ماده و 7 تبصره به تصویب مجلس شورای ملی رسید. برخلاف برنامۀ سوم، برنامۀ چهارم در آرامش سیاسی ـ اجتماعی تدوین شد. طی دورۀ برنامۀ سوم شاه توانسته بود تسلط سیاسی خود را بر کشور بسط دهد، بهویژه اینکه تمامی رقبا و دشمنان داخلی خود را از میدان به در کرده بود و برخی از برنامههای اصلاحی، چون اصلاحات ارضی، تا حد قابل توجهی پیش رفته بودند. در عرصۀ خارجی نیز پشتیبانی ایالات متحده از شاه به اوج خود رسیده بود. به جای کندی، جانسون بر سر کار آمده و موقعیت ایران بهعنوان همپیمان غرب در جنگ سرد تثبیت شده بود،[43] بهویژه اینکه در اواسط دهۀ 1340 سیاست بهبود روابط ایران با اتحاد جماهیر شوروی نیز منجر به انعقاد موافقتنامۀ همکاری اقتصادی و فنی با این کشور شده بود.[44] این عوامل سبب تثبیت جایگاه شاه و بهتبع آن، استبداد رأی وی در تصمیمگیریها شد. چنانکه، به قول مجیدی، بیشتر برنامههای مملکتی و اصولی مانند اصول انقلاب سفید پس از نظارت و اجازۀ شاه به سازمان برنامه ابلاغ میشد: «بیشتر... اصول انقلاب وقتی فکرش مطرح میشد تازه به ما دستور میدادند که بنشینید نحوۀ اجرایش را بررسی کنید. تازه تهیۀ متنش و قوانین و این حرفها بعداً انجام میشد.»[45] در چنین فضایی قانون برنامۀ عمرانی چهارم مشتمل بر 38 ماده و 10 تبصره در تاریخ 27 اسفند 1346 به تصویب مجلس شورای ملی رسید.[46] فرایند تدوین برنامۀ پنجم نیز در فضای آرام اجرای برنامۀ چهارم و در اوج اقتدار شاه صورت گرفت. در بُعد خارجی، از یک سو شاه توانسته بود روابط خود را با شوروی بیش از پیش بهبود بخشد، به نحوی که طی سالهای 1344 تا 1352 میزان بازرگانی ایران و شوروی 8 برابر شد. از سوی دیگر، تغییرات سیاسی کشور عراق، کودتای قزافی در لیبی (1969م/ 1348ش)، جنگ اعراب و اسرائیل و جنگ ویتنام سبب شده بود امریکا شاه را یک متحد استراتژیک به حساب آورد و درخواستهای او را مبنی بر خریدهای تسلیحاتی اجابت کند.[47] در بعد داخلی، هرچند فعالیتهای گروههای کمونیستی کموبیش ادامه داشت، به دلیل موفقیتهای دو برنامۀ قبلی و پایین بودن نرخ تورم، موقعیت شاه به نظر مستحکم میرسید. آمارها نشان میدهند در دورۀ برنامۀ عمرانی سوم، تولید ناخالص ملی رشدی برابر با 8/8 درصد سالانه داشت. بخش آب و برق در این دوره 5/14%، نفت 6/%13، صنایع و معادن 7/12%، ساختمان 4/11% و کشاورزی و دامپروری 8/2% رشد سالانه داشت.[48] در دورۀ برنامۀ عمرانی چهارم رشد صنعت ایران شتاب بیشتری به خود گرفت. چنانکه در سالهای 1350 و 1351 رشد صنعتی کشور بهترتیب 4/17% و 3/18% بود. در پایان سال 1351 شاخص کل تولید صنعتی کشور، با مبنا قرار دادن سال 1348 بهعنوان سال پایه، به 2/152 رسید که رشد 52 درصدی تولید صنایع را تنها در مدت سه سال به نمایش گذاشت. در این مدت تولید محصولات پتروشیمی %368، شیشه 153% و فلزات اساسی 85% افزایش یافت.[49] به طور کلی، طی سالهای 1341-1351 متوسط رشد سالانۀ بخش صنعت 6/13 درصد بود که در مقایسه با عملکرد 1/13 درصدی نفت و 4/4 درصدی کشاورزی قلب اقتصاد ایران شده بود. در پایان سال 1351 ارزش کل تولیدات صنایع کشور به 509 میلیارد ریال و ارزش افزودۀ آن به 164 میلیارد ریال رسید. حال آنکه مطابق پیشبینی برنامۀ چهارم قرار بود این دو رقم بهترتیب 367 و 123 میلیارد ریال باشد.[50] موفقیتهای دو برنامۀ قبلی در کنار وضعیت بینالمللی و افزایش فروش نفت سبب شد شاه بر جهتگیریها و اقدامات سازمان برنامه فشار وارد کند. وی بسیاری از ارقام، مفاد و نظرات سازمان برنامه را در مورد برنامۀ پنجم قبول نداشت و همین امر سبب اختلافنظرهایی بین شاه و خداداد فرمانفرماییان و در نتیجه کنارهگیری وی از ریاست سازمان برنامه شد.[51] متعاقب این امر عبدالمجید مجیدی از دیماه 1351 بهعنوان رئیس سازمان برنامه انتخاب شد و حدود دو ماه بعد قانون برنامۀ پنجم به صورت «نیمبند»[52] و مشتمل بر 9 ماده و دو تبصره به تصویب رسید. نتیجه اینکه نظام فکری حاکم بر برنامۀ پنجم با روح حاکم بر سازمان برنامه در زمان تدوین برنامۀ سوم و حتی چهارم بهکلی متفاوت و بیگانه بود و دیگر در مصوبات و برنامههای آن از روحیۀ تحولآفرین و هماهنگ و نیز طراوت مستتر در برنامۀ سوم خبری نبود. بهرغم اینکه در برنامۀ پنجم موضوعات محیطزیست، تربیت بدنی، پیشاهنگی و عمران ناحیهای مورد توجه قرار گرفت، از تأکیدهای چندبارۀ برنامههای دوم و چهارم دربارۀ ضرورت مشارکت بیشتر مردم در عمران نواحی خود، اصلاحات ارضی، تحول اداری و کاستن از نابرابریها سخنی به میان نیامد.[53] در نتیجه قانون برنامۀ پنجم، برخلاف قانون دو برنامۀ قبلی، از مواد و تبصرههای کمتری تشکیل شد و وظایف سازمانها در این قانون بهمانند قوانین برنامههای سوم و چهارم تفکیک نشد. تحلیل دستور زبان نهادی برنامههای سوم تا پنجم جدول 1. تحلیل دستور زبان نهادی قانون برنامۀ عمرانی سوم[54]
در برنامۀ سوم از مجموع 49 جزء اسنادی هیچ جزئی به عاملان غیردولتی اختصاص نیافته است. در این قانون دولت و سازمانهای متعددش بهعنوان عامل یا جزء اسنادی مخاطب قانون هستند. در این میان، سازمان برنامه با 24 بار مورد خطاب قرار گرفتن بیشترین حیطۀ وظایف و عمل را در اختیار دارد. بنابراین، این قانون صرفاً دولت را کنشگر برنامۀ عمرانی سوم در نظر گرفته است. از مجموع 47 جزء شدت التزام، این قانون 33 بار از اجبار در قالب عباراتی چون «موظف است»، «مکلف است» و «باید» به صورت مشخص یا مضمر استفاده کرده است. همچنین 2 بار از ممنوعیت بهره گرفته و 12 دفعه نیز از اجازه. به همین دلیل میتوان گفت این قانون ماهیت دستوری داشته و تمرکزش بر شدت التزام بالا در قالب اجبار است. نگاهی به وضعیت جزء عمل (مقصود) نشان میدهد دولت و سازمانهای دولتی موجود در این قانون از حیطۀ وظایف گستردهای برخوردارند. این قانون وظایفی چون سرمایهگذاری کردن، بررسی و تصویب طرحها، پرداخت هزینۀ اجرای طرحها، تنظیم گزارشهای اجرای برنامه، تصویب و انعقاد قراردادها، نظارت بر اجرا و به طور کلی هر آنچه مربوط به تدوین، تصویب و اجرای برنامههای عمرانی و پروژههای توسعه میشده در اختیار دولت قرار داده و سهم نهادهای مردمی، خصوصی و غیردولتی تقریباً هیچ است. به علاوه نگاهی به جزء شرط نشان میدهد که بهجز در 7 گزاره، در بقیۀ گزارهها از هیچ شرطی استفاده نشده است و همانطور که قبلاً اشاره شد، عدم وجود شرط در گزارۀ نهادی نشان میدهد که این گزاره همواره در هر زمان و هر مکانی میتواند برقرار باشد و در واقع عدم ذکر شرط در این قانون به معنای همهزمانی و همهمکانی مواد این قانون است. به عبارتی، مواد این قانون برای دورۀ زمانی مورد نظر این قانون و تمام جغرافیای ایران در نظر گرفته شده است.
جدول 2. تحلیل دستور زبان نهادی قانون برنامۀ عمرانی چهارم[55]
قانون برنامۀ چهارم نیز دولت را عامل و کنشگر اصلی در نظر گرفته، به نحوی که در مجموع 54 جزء اسنادی این قانون هیچ اشارهای به عاملان غیردولتی و خصوصی نشده است. از مجموع 54 جزءِ شدت التزام، این قانون 43 بار از اجبار به صورت مشخص یا مضمر استفاده کرده است. همچنین 1 بار از ممنوعیت و 10 بار از اجازه بهره گرفته است. به همین دلیل این قانون، بهمانند قانون برنامۀ سوم، ماهیت دستوری داشته و تمرکزش بر شدت التزام بالا در قالب اجبار است. بررسی جزء عمل (مقصود) نشان میدهد که دولت و سازمانهای دولتی موجود در این قانون از حیطۀ وظایف گستردهای برخوردارند. این قانون وظایف متنوع و مختلفی چون سرمایهگذاری کردن، بررسی و تصویب طرحها، پرداخت هزینۀ اجرای طرحها، تنظیم گزارشهای اجرای برنامه، تصویب و انعقاد قراردادها، نظارت بر اجرا و به طور کلی هر آنچه را که به تدوین، تصویب و اجرای برنامههای عمرانی و پروژههای توسعه مربوط میشده در اختیار دولت قرار داده و سهم نهادهای مردمی، خصوصی و غیردولتی را منظور نکرده است. به علاوه، نگاهی به جزء شرط نشان میدهد که بهجز در 9 گزاره در بقیۀ گزارهها از هیچ شرطی استفاده نشده و این به معنای همهزمانی و همهمکانی بودن مواد این قانون است. به عبارتی مواد این قانون، بهمانند قانون برنامۀ سوم، برای دورۀ زمانی مورد نظر این قانون و تمام جغرافیای ایران در نظر گرفته شده است. جدول 3. تحلیل دستور زبان نهادی قانون برنامۀ عمرانی پنجم[56]
قانون برنامۀ پنجم، بهرغم اختصار این قانون، سهم مطلق دولت و نهادهای دولتی را در برنامۀ عمرانی پنجم بهمانند دو برنامۀ قبلی به تصویر میکشد. از مجموع 8 گزارۀ نهادی هیچ گزارهای به عاملان غیردولتی ارجاع نداده است. از حیث شدت التزام نیز 4 بار از اجبار و 4 مرتبه از اجازه استفاده شده است . همچنین، مثل دو قانون قبلی، حیطۀ وظایف دولت و نهادهای دولتی بسیار گسترده و همه شمول است. نکتۀ قابل توجه در تحلیل قوانین برنامههای عمرانی بیتوجهی این قوانین به جزء تنبیه است، چنانکه از مجموع 111 گزارۀ نهادی تنها در یک گزاره جزء تنبیه مشاهده میشود. این در حالی است که همانطور که برخی از پژوهشها نشان میدهند، در قانونگذاریهای دورۀ پهلوی در عرصههای مختلف همواره تکیه بر رویکرد تنبیهی ضمانت اجرا بوده و همواره دولت سعی داشته است از طریق گنجاندن موادی ناظر بر مجازات و تنببیه خاطیان، وجه دستوری قوانین را پررنگ کند و راهکارهای انتظامی ـ انضباطی را بر راهکارهای آموزشی ـ ترویجی و اجتماعی ـ اقتصادی اولویت بخشد.[57] بنابراین، معلوم میشود چون خطاب دولت در این قوانین به خودش بوده، اصولاً تنبیهی در نظر گرفته نشده است. همچنین مقایسۀ قوانین این برنامهها نشان میدهد قانون برنامۀ چهارم با بهکارگیری 43 گزارۀ نهادیِ اجبار و اختصاص 54 جزء اسنادی به دولت و سازمانهای دولتی، تمرکزگراترین برنامه بوده است و البته باید توجه داشت که قانون برنامۀ پنجم به دلیل اختلافنظرهایی که پیشتر اشاره شد، عمدتاً قابل تحلیل نهادی نیست. جدول زیر تفاوت این سه قانون را از حیث گزارههای نهادی نشان میدهد. جدول 4. مقایسۀ قوانین برنامههای عمرانی سوم، چهارم و پنجم
نتیجهگیری تحلیل قوانین برنامههای عمرانی سوم، چهارم و پنجم با استفاده از روش «دستور زبان نهادی» نشان میدهد که ماهیت تمرکزگرای دولت پهلوی در قوانین برنامههای عمرانی، دولت را عامل اصلی در مرکز برنامهها قرار داد و تمامی مسئولیتهای برنامهها را اعم از تدوین و اجرا بر دوش سازمانها، وزارتخانهها، مؤسسات و نهادهای دولتی گذاشت و بدینسان هیچ جایی برای عمل جمعی مردم نماند و البته تدوین و تصویب قوانین برنامه با چنین رویکردی پیامد ماهیت بوروکراتیک، نهادی و تمرکزگرای دولت بود. در هیچ یک از 111 گزارۀ نهادی موجود در این سه قانون، از سازمانهای مردمنهاد یا غیردولتی بهعنوان جزء اسنادی یا فاعل نام نرفته است. همچنین در 108 گزاره از شدت التزام (به صورت پیدا یا مضمر) بهره گرفته شده است. نکتۀ قابل تأمل اینکه 81 مرتبه از عباراتی با شدت التزام بسیار بالا که نشانۀ ماهیت دستوری در سلسلهمراتب اجباری اداری است، استفاده شده است: 55 بار عبارت «موظف است» یا «وظیفه دارد» (به صورت پیدا یا مضمر)، 18 بار عبارت «مکلف است»، 5 بار واژۀ «باید» و 3 مرتبه عبارت «مجاز نیست» به کار رفته است. ضمن اینکه براساس این سه قانون دولت و سازمانهای دولتی تمام مسئولیتهای اجرایی، نظارتی، مالی و... را عهدهدار شدند. آنیترین نتیجۀ چنین نگاهی درگیر کردن دولت در امور مختلف، کنار گذاشتن نیروهای بالقوۀ مردمی، طرد مشارکت عمومی، تدوین قوانینی مبتنی بر کنشگری تام و تمام دولت است. بدین ترتیب، قوانین برنامههای عمرانی راهکارهایی بودند برای تسلط بیشتر دولت بر جامعه و در عین حال بازتابی از ماهیت تمرکزگرای دولت پهلوی. به علاوه، با توجه به احتساب دولت بهعنوان تنها کنشگر و عامل در جزء اسنادی این قوانین، میتوان نتیجه گرفت که برنامهریزان توسعه در ایران پروژۀ توسعه را پروژهای دولتی و نه مردمی به حساب میآوردند. عدم قید هر گونه شرط زمانی و مکانی در جزء شرط نیز دلالت بر «عامبودگی» برنامههای عمرانی در تمام جغرافیای ایران دارد. «عامبودگیِ» قوانین و سیاستهای دولتی زمانی که با «انحصاری بودن» آنها (با توجه به جزء اسنادی که فقط دولت را عامل به حساب میآورد) همراه شود بر عمق مشکلات خواهد افزود. به این صورت دولت پهلوی در تدوین و اجرای قواعد، قوانین، برنامهها و سیاستها تنوع هنجارها در نواحی مختلف کشور را نادیده گرفت و حتی میتوان گفت آنها را مورد حمله قرار داد. دولت و ادارهکنندگان آن در تلاش بودند مجموعۀ قوانین و قواعد مسلط و انحصاریِ مورد نظر خود را در جامعه پیاده کنند. در این معنا «ایدۀ دولت» عبارت شده بود از تحمیل استاندارد رفتاری واحدی در تمام جغرافیای طبیعی، فرهنگی و انسانی ایران از طریق قوانین برنامههای عمرانی و طبعاً نتیجۀ چنین نگاهی، قطع رابطۀ مردم با دولت و از دست رفتن مشارکت عمومی بود.
[1]. احمد آلیاسین، تاریخچۀ برنامهریزی توسعه در ایران (تهران: سمر، 1393)، ص 112-113. [2]. سعید لیلاز، موج دوم تجدد آمرانه در ایران (تهران: نیلوفر، 1392). [3]. احمد آلیاسین، تاریخچۀ برنامهریزی توسعه در ایران (تهران: سمر، 1393). [4]. مسعود نیلی، محسن کریمی، برنامهریزی در ایران (1316-1356)، (تهران: نشر نی، 1400). [5]. Sew E. S. Crawford and Elinor Ostrom, “A Grammer of Institutions”, American Political Science Review, vol. 89, no. 3, September 1995, pp. 582-600. [6]. Achim Schlüter and Insa Theesfeld, “The Grammar of Institutions: The Challenge of distinguishing between strategies, norms and rules”, Rationality and Society, vol. 22, no. 4, October 2010, pp. 445-475. [7]. Saba Siddiki, Xavier Basurto, Christopher M. Weible, “Using the institutional grammar tool to understand regulatory compliance: The case of Colorado aquaculture”, regulation and governance, vol. 6, June 2012, pp. 167-188.[8]. هادی امیری و دیگران، «راهبرد سیاستگذاری آب در ایران: کاربرد دستور زبان نهادی در اصلاح قانون توزیع عادلانۀ آب»، راهبرد اقتصادی، س 5، ش 19 (زمستان 1395)، ص 83-109. [9]. institutional grammar [10]. Crawford and Ostrom, p. 582. [11]. Institutions as equilibria [12]. Institutions as norms [13]. Institutions as rules [14]. Institutional statement [15]. Ibid, p. 583. [16]. Ibid. [17]. Attribute [18]. Deontic [19]. Aim [20]. Conditions [21]. OR ELSE [22]. Crawford and Ostrom, p. 584. [23]. Permitted [24]. Forbidden [25]. Obliged [26]. Ibid, p. 584. [27]. امیری و دیگران، ص 92. [28]. همان، ص 93. [29]. Crawford and Ostrom, p. 586. همچنین بنگرید به: امیری و دیگران، ص 92-93. [30]. منصور میراحمدی، حسن جباری نصیر، «الگوی نظری دولت مطلقه و پیدایی دولت شبهمدرن در ایران»، پژوهشنامۀ علوم سیاسی، ش 1، س 6 (زمستان 1389)، ص 179. [31]. همان، ص 180. [32]. احمد نقیبزاده، دولت رضاشاه و نظام ایلی (تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1379)، ص 126. [33]. میراحمدی و جباری نصیر، ص 188. [34]. آصف بیات، سیاستهای خیابانی: جنبش تهیدستان در ایران، ترجمۀ سید اسداله نبوی چاشمی (تهران: شیرازه، 1379)، ص 74. [35]. امیر اسداله علم، یادداشتهای علم، ویراست محمود فاضلی بیرجندی، ج 5 (تهران: کتابسرا، 1379)، ص 46. [36]. گزارش اجرایی برنامۀ هفت سالۀ دوم (تهران: سازمان برنامه، 1343)، ص 78، پیوست ش 10. [37]. همان، ص 73، پیوست ش 6. [38]. همان، ص 74، پیوست ش 7. [39]. عبدالمجید مجیدی، خاطرات عبدالمجید مجیدی، ویراستار حبیب لاجوردی (تهران: گام نو، 1381)، ص 102. [40]. علی امینی، متن کامل خاطرات، تاریخ معاصر ایران به روایت تاریخسازان، طرح تاریخ شفاهی ایران، به کوشش حبیب لاجوردی، ج 1 (تهران: صفحۀ سفید، 1383)، ص 124. [41]. گزارش اجرایی برنامۀ هفت سالۀ دوم، ص 76، پیوست ش 9. [42]. قانون برنامۀ عمرانی سوم کشور (تهران: سازمان برنامه، 1346)، ص 19-21؛ لیلاز، ص 326. [43]. لیلاز، ص 133-134. [44]. «موافقتنامۀ همکاری اقتصادی و فنی بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی»، مجلۀ بانک مرکزی، ش 44 (اردیبهشت 1344)، ص 75-97. [45]. مجیدی، ص 116. [46]. قانون برنامۀ عمرانی چهارم کشور (تهران: سازمان برنامه، 1347). [47]. لیلاز، ص 286-288. [48]. گزارش عملکرد برنامۀ عمرانی سوم (1341-1346)، (بیجا: سازمان برنامه، بینا)، ص 14. [49]. سالنامۀ آماری 1352 کشور (تهران: مرکز آمار ایران، 1352)، ص 404. [50]. هدفهای کمی برنامۀ پنجم 1352-1356 (تهران: سازمان برنامه و بودجه، 1354)، ص 17-26. [51]. آلیاسین، ص 138. [52]. عبدالمجید مجیدی، خداداد فرمانفرماییان، منوچهر گودرزی، توسعه در ایران (تهران: گام نو، 1381)، ص 420. [53]. لیلاز، ص 326. [54]. قانون برنامۀ عمرانی سوم کشور. [55]. قانون برنامۀ عمرانی چهارم کشور. [56]. https://rc.majlis.ir/fa/law/show/96899, (accessed 9 August 2022), مرکز پژوهشهای مجلس، «قانون برنامۀ عمرانی پنجم» [57]. برای نمونه بنگرید به: تقی شامخی، قوانین و مدیریت منابع طبیعی (جنگلها و مراتع)، (تهران: دانشگاه تهران، 1389)، ص 295-304؛ مهدی رفعتیپناه مهرآبادی، «تأثیر سیاستهای دولت پهلوی بر نهادینه نشدن فرهنگ مشارکت عمومی در عرصۀ حفاظت محیطزیست (1321-1357)»، فصلنامۀ مطالعات تاریخ فرهنگی؛ انجمن ایرانی تاریخ، س 9، ش 36 (تابستان 1397)، ص 53-76. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کتابنامه
آلیاسین، احمد. تاریخچۀ برنامهریزی توسعه در ایران، تهران: سمر، 1393.
امیری، هادی و دیگران. «راهبرد سیاستگذاری آب در ایران: کاربرد دستور زبان نهادی در اصلاح قانون توزیع عادلانۀ آب»، راهبرد اقتصادی، س 5، ش 19، زمستان 1395، ص 83-109.
امینی، علی. متن کامل خاطرات، تاریخ معاصر ایران به روایت تاریخسازان، طرح تاریخ شفاهی ایران، به کوشش حبیب لاجوردی، ج 1، تهران: صفحۀ سفید، 1383.
بیات، آصف. سیاستهای خیابانی: جنبش تهیدستان در ایران، ترجمۀ سید اسداله نبوی چاشمی، تهران: شیرازه، 1379.
رفعتیپناه مهرآبادی، مهدی. «تأثیر سیاستهای دولت پهلوی بر نهادینه نشدن فرهنگ مشارکت عمومی در عرصۀ حفاظت محیطزیست (1321-1357)»، فصلنامۀ مطالعات تاریخ فرهنگی؛ انجمن ایرانی تاریخ، س 9، ش 36، تابستان 1397، ص 53-76.
سالنامۀ آماری 1352 کشور. تهران: مرکز آمار ایران، 1352.
شامخی، تقی. قوانین و مدیریت منابع طبیعی (جنگلها و مراتع)، تهران: دانشگاه تهران، 1389.
علم، امیر اسداله. یادداشتهای علم، ویراست محمود فاضلی بیرجندی، ج 5، تهران: کتابسرا، 1379.
قانون برنامۀ عمرانی سوم کشور. تهران: سازمان برنامه، 1346.
گزارش عملکرد برنامۀ عمرانی سوم (1341-1346)، بیجا: سازمان برنامه، بیتا.
گزارش اجرایی برنامۀ هفتسالۀ دوم. تهران: سازمان برنامه، 1343.
لیلاز، سعید. موج دوم تجدد آمرانه در ایران، تهران: نیلوفر، 1392.
مجیدی، عبدالمجید. خاطرات عبدالمجید مجیدی، ویراستار حبیب لاجوردی، تهران: گام نو، 1381.
مجیدی، عبدالمجید و فرمانفرماییان، خداداد و گودرزی، منوچهر. توسعه در ایران، تهران: گام نو، 1381.
«موافقتنامۀ همکاری اقتصادی و فنی بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی»، مجلۀ بانک مرکزی، ش 44، اردیبهشت 1344، ص 75-97.
میراحمدی، منصور و جباری نصیر، حسن. «الگوی نظری دولت مطلقه و پیدایی دولت شبهمدرن در ایران»، پژوهشنامۀ علوم سیاسی، ش 1، س 6، زمستان 1389، ص 167-199.
نقیبزاده، احمد. دولت رضاشاه و نظام ایلی، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1379.
نیلی، مسعود و کریمی، محسن. برنامهریزی در ایران (1316-1356)، تهران: نشر نی، 1400.
هدفهای کمی برنامۀ پنجم 1352-1356. تهران: سازمان برنامه و بودجه، 1354.
Crawford, Sew E. S. and Ostrom, Elinor. “A Grammer of Institutions”, American Political Science Review, vol. 89, no. 3, September 1995, pp. 582-600. Siddiki, Saba, Basurto, Xavier and Weible, Christopher M. “Using the institutional grammar tool to understand regulatory compliance: The case of Colorado aquaculture”, regulation and governance, vol. 6, June 2012, pp. 167-188. Schlüter, Achim and Theesfeld, Insa. “The Grammar of Institutions: The Challenge of distinguishing between strategies, norms and rules”, Rationality and Society, vol. 22, no. 4, October 2010, pp. 445-475. https://rc.majlis.ir/fa/law/show/96899, (accessed 9 August 2022), مرکز پژوهشهای مجلس، «قانون برنامۀ عمرانی پنجم». | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,777 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,234 |