مدل خوشهبندی چندمعیاره قابلاطمینان و انعطافپذیر برای اینترنت وسایل نقلیه | ||
چشمانداز مدیریت صنعتی | ||
دوره 13، شماره 1 - شماره پیاپی 49، 1402، صفحه 41-78 اصل مقاله (1.74 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/jimp.13.1.41 | ||
نویسندگان | ||
یاسر تاج1؛ بهادر بخشی سراسکانرود* 2؛ حسام زند حسامی3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه آموزشی معماری و شبکه های کامپیوتری، دانشکده مهندسی کامپیوتر، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران. | ||
3استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
اینترنت وسایلنقلیه، چارچوب جدیدی برای سیستمهای حملونقل هوشمند است که یکی از اهداف آن بهبود ایمنی و افزایش کیفیت سفرهای جادهای است. تغییرات توپولوژی در اینترنت وسایلنقلیه، کارکرد برنامههای ایمنی را با چالشهای اساسی روبهرو میکند. به علت تنوع شرایط ترافیکی، قابلیت اطمینان روشهای خوشهبندی فعلی با ریسکهای زیادی مواجه میشود. در این پژوهش با هدف افزایش قابلیت اطمینان در اینترنت وسایلنقلیه، یک مدل خوشهبندی چندمعیاره و بدون وابستگی به زیرساخت به نام RFCV پیشنهاد شده است و با معرفی چهار معیار جدید با عنوان «سابقه تحرک خودرو»، «تطابق سرعت خودرو با میانگین هارمونیک سرعت خودروهای نزدیک»، «تعداد همسایگان مطمئن خودرو» و «کیفیت عملکرد در خوشههای قبلی»، خودروهای در حال حرکت وزندهی میشوند و یکی از آنها با بهترین وزن بهعنوان سرخوشه انتخاب میشود و یک سرخوشه جایگزین نیز برای بهبود پایداری خوشه تعیین میشود. پایداری خوشه باعث میشود تبادل پیام در نزدیکترین زمان نسبت به زمان واقعی میسر شود. کارایی طرح پیشنهادی از نظر تئوری اثبات شده است و شبیهسازی با سناریوهای متعدد در محیط SUMO و NS3، نمایانگر برتری روش RFCV در افزایش «طول عمر مسیر و نرخ تحویل بستهها» و کاهش «میانگین تأخیر و سربار کنترلی» در محیطهای متراکم شهری و کمتراکم بزرگراهی است. | ||
کلیدواژهها | ||
خوشهبندی؛ خوشهبندی پایدار؛ مسیریابی؛ قابلیت اطمینان؛ اینترنت وسایلنقلیه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Reliable and Flexible Multi-Criteria Clustering Model for Internet of Vehicles | ||
نویسندگان [English] | ||
Yaser Taj1؛ Bahador Bakhshi Sareskanrood2؛ Hessam ZandHessami3 | ||
1Ph.D Student, Department of Information Technology Management, Science and Research branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. | ||
2Assistant Professor, Department of Architecture and Computer Networks, Amirkabir University of Technology, Tehran, Iran. | ||
3Assistant Professor, Department of Industrial Management, Science and Research branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The Internet of Vehicles is a new framework for intelligent transportation systems. One of its goals is to improve safety and increase the quality of road travels. Topology changes in IoV present significant challenges to the safety programs. Due to the variety of traffic conditions, the reliability of current clustering methods faces many risks. In this research, a multi-criteria clustering model called RFCV has been proposed with the aim of increasing the reliability of the Internet of Vehicles. This model is independent of infrastructure and introduces four new criteria: "history of vehicle movement," "conformity of vehicle speed with the harmonic average of nearby vehicles'''' speeds," "number of reliable neighbors," and "performance quality in previous clusters." The weight of moving vehicles is considered, and the one with the best weight is selected as the cluster head, while an alternative cluster head is also determined to improve cluster stability. The stability of the cluster ensures that message exchange is possible in the closest time to real-time. The efficiency of the proposed clustering model has been theoretically proven, and simulations with multiple scenarios in SUMO and NS3 environments demonstrate the superiority of RFCV in increasing "route lifetime and packet delivery rate (PDR)" and decreasing "average delay and control overhead" in both densely populated urban and less-populated highway environments. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Clustering, Stable Clustering, Routing, Reliability, Internet of Vehicles | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,539 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,495 |