The Usage of Commissive Speech Act in the Qur’an | ||
Journal of Interdisciplinary Qur'anic Studies | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 2، اسفند 2022 اصل مقاله (994.27 K) | ||
نوع مقاله: Research Paper | ||
شناسه دیجیتال (DOI): http://dx.doi.org/10.37264/jiqs.v1i2.4 | ||
نویسندگان | ||
Farzaneh Tajabadi* 1؛ Marzie Pourmohammad2 | ||
1Assistant Professor, Interdisciplinary Quranic Studies Research Institute, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran | ||
2Master of Quranic Studies, Interdisciplinary Quranic Studies Research Institute, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran | ||
چکیده | ||
One of the remarkable aspects of the holy Qur’an is the use of diverse linguistic methods to convey a particular idea. This study aims to evaluate the commissive act in the Qur’an using Searle's speech act theory, a theory useful in comprehending deeper semantic levels of holy scriptures. The study used a descriptive-analytical method, and the data were analyzed through a qualitative analysis of statistical results to answer the following questions: What linguistic forms does the Qur’an use to represent commissive speech acts? And what themes or topics are included in these commissive speech acts' utterances? First, employing a desk research approach, the Qur’anic verses containing the commissive speech acts were selected based on syntactic, lexical, and semantic criteria. The distinguishing characteristics of each case were then identified, including the discursive structure of the act, the committed person, and the theme of the commitment. Finally, the relationship between the linguistic form and the theme of the speech acts was examined. The findings reveal that the Qur’an expresses commissive speech acts through four linguistic structures: oath, promise (al-wa‘d), threat (al-wa‘īd), and pledge; each includes divine and non-divine conceptions, and each has a unique characteristic. The quantitative comparison of these four shows that “promise” is the most commonly cited sub-speech act, distinguishing it from other linguistic forms. “Threat”, “oath”, and “pledge” are the other most frequently cited sub-speech acts. Moreover, the evaluation of the speech agents and their status as aspects of the situational context reveals that the speech participants are not equal in terms of position and power, which is a decisive factor in the selection of linguistic forms. In all of these cases, the language structures and their intricacies, particularly modality (modal marking), illustrate the relationship between the linguistics style and power dynamics between the participants. The focus of the themes, domain, and frequency differ throughout the four categories mentioned above, with some overlap in certain instances. | ||
کلیدواژهها | ||
discourse analysis؛ Searle’s speech act theory؛ commissive speech act؛ modality؛ the Qur’an | ||
عنوان مقاله [English] | ||
کاربرد کنشگفتار تعهدی در گفتمان قرآن | ||
نویسندگان [English] | ||
فرزانه تاج آبادی1؛ مرضیه پورمحمد2 | ||
1استادیار پژوهشکده مطالعات میان رشته ای قرآن، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
2دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته اعجاز قرآن، پژوهشکده مطالعات میان رشته ای قرآن، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
چکیده [English] | ||
یکی از برجستگیهای زبانی قرآن، استفاده از شیوههای بیانی مختلف بهمنظور نشاندادن مفهومی خاص است. جستار حاضر تلاشدارد تا به شیوه توصیفی- تحلیلی و بر اساس تحلیل کیفی یافتههای آماری، با تکیه بر نظریه کارگفت سِرل (1969) که جایگاه ویژهای در فهم و دستیابی به لایههای عمیقتر معنایی متون مقدس ایفامیکند، به واکاوی کاربست کارگفت تعهّدی در قرآن بپردازد و به این پرسشها پاسخ دهد که کارگفتهای تعهدی در قرآن در چه قالبهای بیانیای ارائهشدهاند؟ و پاره-گفتارهای حاوی این کنشهای تعّهدی چه مضامین و موضوعاتی را دربرمیگیرند؟ به منظور انجام این پژوهش، ابتدا با درنظرگرفتن معیارهای نحوی، واژگانی و معنایی، آیات شامل کنش تعهّدی به روش کتابخانهای استخراج و سپس برای هر مورد، ویژگیهای مختلفی از جمله قالب گفتمانی کنش، فرد متعهّدشونده و مضمون تعهّد تعیینشد. در نهایت رابطه بین قالب بیانی و مضمون مورد بررسی قرارگرفت. یافتههای پژوهش نشانمیدهد که در گفتمان قرآن، کارگفت تعهدی در چهار قالب سوگند، وعد، وعید و عهد ارائهشدهاست که هر یک خود شامل صورتهای الهی و غیرالهی با ویژگیهای خاص خود می-شود. مقایسه کمّی این چهارگروه نشانمیدهد که وعیدها با اختلاف معناداری جایگاه نخست را به خود اختصاصمیدهند و اشکال دیگر این کنش نظیر وعد، سوگند و عهد در مراتب بعدی قرارمیگیرند. علاوهبراین، بررسی شخصیت محوری عاملان سخن و جایگاه آنها به مثابه بافت موقعیتی کلام نشانمیدهد که توازن قدرت و جایگاه، میان طرفین گفتگو وجودندارد که این امر خود عاملی تعیینکننده در انتخاب چنین قالبهای بیانیای محسوبمیشود.در تمامی این موارد ساختهای زبانی و ظرافتهای موجود در آنها به ویژه امکانات حوزه وجهنمایی، ارتباط بین نحوه بیان و توازن قدرت میان طرفین گفتگو را به نمایش میگذارد. محور اصلی موضوعات، دامنه و تعدد آنها نیز در چهارگونه مورد بحث متفاوت است ولی در برخی موارد همپوشانی مشاهدهمیشود. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
تحلیل گفتمان, نظریه کنشگفتاری سرل, کارگفت تعهدی, وجه نمایی, قرآن | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 953 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,083 |