ارائه پارادایم کیفی توسعه ورزش دانش آموزی در طرح مدرسه پویا در مدارس ابتدایی کشور | ||
روانشناسی ورزش | ||
مقاله 7، دوره 14، شماره 1، 1401، صفحه 81-92 اصل مقاله (865.86 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/mbsp.2022.104840.1015 | ||
نویسندگان | ||
معصومه عموزاده1؛ فریده شریفی فر* 2؛ رضا نیک بخش3؛ حمید طباطبائی2 | ||
1دانشجوی دکتری تخصصی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران. | ||
2استادیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران. | ||
3دانشیار گروه تربیت بدنی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش حاضر ارائه پارادایم کیفی توسعه ورزش دانش آموزی در طرح مدرسه پویا در مدارس ابتدایی کشور بود. روشها: تحقیق حاضر یک پژوهش کیفی بود که از رویکرد تحلیل تماتیک استفاده شدجامعۀ آماری این تحقیق را مدیران ارشد وزارت ورزش و جوانان، مدیران ارشد کمیتۀ ملی المپیک و پارالمپیک تشکیل دادند که تعداد آنها 9 نفر میباشد و روش نمونهگیری به صورت گلوله برفی و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. در این تحقیق از مصاحبه نیمه ساختیافته برای گردآوری دادهها استفاده می شود. جهت تجزیه تحلیل داده ها از نرم افزار MAXQUDA استفاده میشود و کد های تعیین شده از طریق این نرم افزار تجزیه تحلیل میشود. نتایج: پس از انجام مصاحبه کدگذاری انتخابی، محوری و کدهای باز استخراج و سپس پارادایم کیفی تحقیق ارائه شد. نتایج نشان داد که پارادایم کیفی توسعه ورزش دانش آموزی در طرح مدرسه پویا شامل 4 مقوله (عوامل سخت افزاری، فرهنگ سازی، عوامل مدیریتی و عوامل فراسازمانی)، 12 مفهوم ثانویه و 75 مفهوم اولیه تشکیل شد و پاردایم کیفی تحقیق ارائه شد.. نتیجه گیری: پیشنهاد میشود معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش بر توسعه این چهار بُعد در اجرای طرح مدرسه پویا تاکید ورزد. فرهنگ سازی، عوامل سخت افزاری، عوامل فراسازمانی، مدرسه پویا، ورزش دانش آموزی | ||
کلیدواژهها | ||
عوامل فرهنگی؛ عوامل سخت افزاری؛ عوامل فراسازمانی؛ مدرسه پویا؛ ورزش دانش آموزی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Qualitative Paradigm for Student Sports Development in Dynamic School Plans in Elementary Schools | ||
نویسندگان [English] | ||
Maesome Amozadeh1؛ Farideh Sharififar2؛ Reza Nikbakhsh3؛ Hamid Tabatabaei2 | ||
1Ph.D. Student, Department of Physical Education, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. | ||
2Assistant Professor, Department of Physical Education, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
3Department of Physical Education, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Purpose: The aim of this research is to provide a qualitative paradigm for student sports development within dynamic school plans in elementary schools. Methods: This qualitative study utilized a thematic analysis approach. The statistical population included senior managers from the Ministry of Sports and Youth, as well as senior managers from the National Olympic and Paralympic Committee, totaling 9 individuals. Sampling continued until theoretical saturation was achieved. Data was collected through semi-structured interviews, and MAXQUDA software was used for data analysis and code designation. Results: Following selective coding interviews, axial codes and open codes were extracted to present a qualitative research paradigm. The results indicated that the qualitative paradigm for student sports development in dynamic school plans consisted of four themes (hardware factors, cultural factors, managerial factors, and extraneous factors), 12 secondary concepts, and 75 primary concepts. Conclusion: It is recommended that the Physical Education and Health Department of the Ministry of Education focus on developing these four dimensions when implementing dynamic school plans. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Cultural Factors, Hardware Factors, Extraneous Factors, Dynamic School, Student Sports | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 348 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 290 |