تدوین مدل مهارت های ارتباطی خانوادگی نوجوانان مبتنی بر احساس تنهایی و اعتیاد به فضای مجازی با اثر واسطه ذهن آگاهی | ||
خانواده پژوهی | ||
دوره 20، شماره 2 - شماره پیاپی 78، 1403، صفحه 108-125 اصل مقاله (666.16 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/jfr.2024.229250.1495 | ||
نویسندگان | ||
کامران شیوندی چلیچه1؛ درسا حاجی محمدی* 2؛ پریسا عبادی3 | ||
1گروه روانشناسی تربیتی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی واحد بین الملل کیش | ||
3دانشجوی دوره کارشناسی ارشد، روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کیش، کیش، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف تدوین مدل مهارت های ارتباطی خانوادگی نوجوانان مبتنی بر احساس تنهایی و اعتیاد به فضای مجازی با اثر واسطه ذهنآگاهی به انجام رسید که از نظر هدف، کاربردی و از حیث ماهیت، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل نوجوانان شهر تهران بود. نمونه آماری برابر با 300 نفر بود که از پنج منطقه تهران انتخاب گردید. نمونه گیری به صورت خوشه ای انجام شد. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه مهارتهای ارتباطی فاین، مورلند و شوبل (1983)، ذهنآگاهی والاچ و همکاران (2006)، اعتیاد به فضای مجازی یانگ (1996) و احساس تنهایی راسل، پیلوا و کورتونا (1980) استفاده گردید. یافتهها نشان داد که ضریب استاندارد احساس تنهایی و اعتیاد به فضای مجازی بر مهارتهای ارتباطی خانوادگی به صورت معنادار برابر با 49/0- و 20/0- بود (01/0>P). از سویی، ذهنآگاهی نقش میانجیگری در رابطه احساس تنهایی و اعتیاد به فضای مجازی با مهارتهای ارتباطی خانوادگی داشت. با توجه به نقش ذهنآگاهی در افزایش توان نوجوانان در رویارویی با شرایط بحرانی و حفظ روابط اجتماعی مثبت، به روانشناسان توصیه میشود که با تمرکز بر ذهن اگاهی، آمادگی نوجوانان را بهبود بخشند. آموزش و پرورش نیز باید برای آموزش این راهبردها در چارچوب محتوای درسی طرحریزی نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارت های ارتباطی خانودگی؛ احساس تنهایی؛ اعتیاد به فضای مجازی؛ ذهن آگاهی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Developing a Model of Adolescents' Family Communication Skills Based on Loneliness and Virtual Space Addictionwith the Mediating Effect of Mindfulness | ||
نویسندگان [English] | ||
Kamran Sheivandi Cholicheh1؛ Dorsa Haj Mohammadi2؛ Parisa Ebadi3 | ||
1Department of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran. | ||
2Department of General Psychology, Faculty of Psychology, Azad University, Kish, Iran. | ||
3Department of General Psychology, Faculty of Psychology, Azad University, Kish, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Tthe aim of this study was compiling a model of adolescent family communication skills based on loneliness and virtual space addiction with the mediating role of mindfulness, which was applied in terms of purpose and descriptive - correlational in terms of nature. The statistical population included adolescents in Tehran. The statistical sample was equal to 300 people who were selected from five regions of Tehran. Cluster sampling method was done. In order to data collecting Fine, Moreland & Schwbel communication skills (1983), Walach et al Mindfulness (2006), Yang internet Addiction (1996) and Russell, Curtona & Peplau loneliness (1980) was used. The findings showed that the standard path coefficient of loneliness and virtual space addiction on family communication skills was significantly equal to -0.49 and -0.20 (P<0.01). On the other hand, mindfulness played a mediating role in the relationship between loneliness and cyberspace addiction with family communication skills. Considering the role of mindfulness in increasing the ability of adolescence to face critical situations and maintain positive social relationships, psychologists are advised to improve the preparation of them by focusing on mindfulness. Education should also plan to teach these strategies in the framework of the curriculum. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Family Communication Skills, Loneliness, Virtual Space Addiction, Mindfulness | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,298 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,032 |