نقش میانجی نیازهای اساسی روانشناختی در رابطه بین کارکرد خانواده و آشفتگی روانشناختی درمیان دانشجویان | ||
خانواده پژوهی | ||
دوره 20، شماره 2 - شماره پیاپی 78، 1403، صفحه 143-168 اصل مقاله (1.23 M) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/jfr.2024.234418.1687 | ||
نویسندگان | ||
علی اصغر حافظ؛ هاجر فلاح زاده* | ||
دانشگاه شهید بهشتی | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای نیازهای اساسی روانشناختی در رابطه بین کارکرد خانواده و آشفتگی روانشناختی دانشجویان انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بودند؛ که از بین آنها 237 نفر با نمونهگیری دردسترس انتخاب شده و به صورت آنلاین به مقیاس کارکردخانواده، مقیاس تامین نیازهای اساسی روانشناختی (نسخه عمومی)، و پرسشنامه افسردگی-اضطراب-استرس (DASS-21) پاسخ دادند. تحلیل دادهها با روش مدلسازی انجام شد. نتایج نشان داد که رابطه مثبت معناداری میان مشکلات کارکرد خانواده با سه جنبه اصلی آشفتگی روانشناختی یعنی افسردگی، اضطراب و استرس وجود دارد؛ رابطه منفی معناداری میان مشکلات کارکرد خانواده با هرکدام از نیازهای اساسی روانشناختی یعنی خودمختاری، شایستگی و ارتباط وجود دارد و همچنین، رابطه منفی معناداری بین هرکدام از نیازهای اساسی روانشناختی با افسردگی، اضطراب و استرس وجود دارد. رویهمرفته، مدل مفروض واسطهمندی نیازهای اساسی روانشناختی در رابطه بین کارکرد خانواده و آشفتگی روانشناختی از برازش مطلوبی برخوردار بود (974/0CFI= ، 975/0IFI=، 071/0 RMSEA=). باتوجه به یافتهها میتوان گفت که نیازهای اساسی روانشناختی رابطه بین کارکرد خانواده و آشفتگی روانشناختی در دانشجویان را میانجیگری میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
استرس؛ اضطراب؛ افسردگی؛ کارکرد خانواده؛ نیازهای اساسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Mediating Role of Basic Psychological Needs in the Relationship between Family Functioning and Psychological Distress among Students | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Asghar Hafez؛ Hajar Falahzade | ||
Shahid Beheshti University | ||
چکیده [English] | ||
The present study was conducted with the aim of examining the mediating role of basic psychological needs in the relationship between family functioning and psychological distress among students. The research method was correlational. The statistical population included all students of Tehran city in the academic year 1400-1401, of which 237 individuals were selected using convenience sampling and responded online to the Family Assessment Device, the Basic Psychological Needs Satisfaction Scale and Depression-Anxiety-Stress scale (DASS-21). Data analysis was performed using structural equation modeling method. the results showed that there is a significant positive relationship between family functioning problems and three main aspects of psychological distress, namely depression, anxiety and stress, there is a significant negative relationship between family functioning problems and each of basic psychological needs, namely autonomy, competence and relatedness, and also there is a significant negative relationship between each of basic psychological needs with depression, anxiety and stress. Overall, the assumed mediation model of basic psychological needs in the relationship between family functioning and psychological distress had a good fitness (CFI= 0/974, IFI=0/975, RMSEA=0/071). According to the findings, it can be demonstrated that basic psychological needs mediate the relationship between family functioning and psychological distress among the students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Anxiety, Basic Psychological Needs, Depression, Family Functioning, Stress | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,320 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 988 |