ارزیابی سواد انرژی دانشآموزان شهر کرمانشاه | ||
فصلنامه علوم محیطی | ||
مقاله 35، دوره 23، شماره 1، 1404 اصل مقاله (897.4 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/envs.2024.1391 | ||
نویسندگان | ||
پروین ترکاشوندی* 1؛ شهرام رنجدوست1؛ علیرضا عصاره2؛ محمد عظیمی3 | ||
1گروه برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرند، مرند، ایران | ||
2گروه برنامه ریزی درسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، ایران | ||
3گروه برنامه ریزی درسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
سابقه و هدف: انرژی یک مسئله تعیین کننده در عصر حاضر است. با این حال استفاده بیش از حد از آن سلامت و پایداری اقتصاد و حتی امنیت ملی را نیز تهدید میکند. سواد انرژی شامل شناخت منابع انرژی، مصرف بهینه انرژی، کاهش اتلاف انرژی، استفاده از فناوریهای پاک و تولید انرژی خورشیدی و بادی است. تحقیقات نشان داده است که افراد تصورات نادرستی در مورد انرژی دارند و برای دانشآموزان این تصورات ممکن است تا بزرگسالی نیز ادامه داشته باشد. هدف این پژوهش ارزیابی سواد و تصورات دانش آموزان نسبت به این موضوع است. مواد و روشها:پژوهش حاضر با بهرهگیری از طرح پیمایشی براساس مجموعهای از مقیاسهای سواد انرژی و بر مبنای یک نظرسنجی پرسشنامهای بین 100 نفر از دانشآموزان در شهر کرمانشاه انجام شده است.مفاهیم مرتبط با دانش انرژی، هسته اصلی بررسی سواد انرژی در پژوهش حاضر میباشد.سپس سواد انرژی دانش آموزان برای یافتن نمرات در مقولههای«دانش، نگرش و رفتار»، همراه با همبستگی بین آنها، مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد.در نهایت، با افراد منتخب مصاحبه شد تا مشخص شود چرا و چگونه این باورهای غلط را دارند.چارچوب و فرآیندهای این مطالعه شامل «توسعه مقیاس سواد انرژی»، «طراحی پرسشنامه نظرسنجی و تجزیه و تحلیل نتایج» و «شناسایی و نمایش تصور اشتباه» هستند. نتایج و بحث:نتایج نشان داد که دانشآموزان در «دانش انرژی» عملکرد خوبی نداشتهاند به طوری که از 19 سؤال، بیش از 60 درصد دانش آموزان به هفت سؤال پاسخ صحیح دادهاند، در حالیکه به شش سؤال کمتر از 40 درصد پاسخ صحیح است. بطور کلی دانشآموزان با موضوعاتی که در مدرسه تدریس میشد بیشتر آشنا بودند. نتایج همچنین نشان داد که دانشآموزان پسر بطور معنیداری نمره بهتری نسبت به دانش آموزان دختر (01/0>p) در دانش انرژی کسب کردند. سطح تحصیلات والدین و شغل والدین نیز متغیرهایی بود که بین گروهها تفاوت معنیداری وجود داشت. دانشآموزانی که دارای والدینی با سطح آموزشی «دکتری/کارشناسی ارشد» یا «لیسانس» هستند، بطور قابلتوجهی بهتر از دانشآموزانی با والدین با سطح آموزشی پایینتر عمل میکنند. میتوان گفت دانش آموزان نگرش فعالی نسبت به انرژی دارند. دانش آموزان فکر کردند که کمبود سوختهای فسیلی ممکن است اثرات قابل توجهی بر اقتصاد و زندگی انسان داشته باشد. بیش از 60 درصد دانش آموزان موافق جایگزینی انرژیهای فسیلی هستند. با این حال، به نظر میرسد که آنها از محدودیتهای جغرافیایی و اجتماعی پروژههای توربینهای بادی و خورشیدی آگاهی چندانی ندارند. در مجموع دانشآموزان نسبت به توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر نگرش مثبت داشتند. بین دانش انرژی و مسئولیتپذیری و عمل شهروندی همبستگی معنیداری وجود نداشت که نشان میدهد نمرات دانش انرژی بر مسئولیتپذیری و کنش شهروندی دانشآموزان تأثیر معنیداری ندارد. نتیجه گیری: از طریق تجزیه و تحلیل تصورات غلط شرکت کنندگان، مشخص شد که تصورات غلط معمولاً در میان اکثریت دانش آموزان وجود دارد که نیاز به اقدامات اصلاحی دارد. راهبردهای درمانی برای تطبیق باورهای غلط با مفاهیم واقعی علمی شامل تقویت آموزش پایه و آموزش سیستمی و تفکر انتقادی و رویکردهای علمی است. بهبود در آموزش، مواد یادگیری و محیط یادگیری نیز مهم است. اهمیت «تربیت مربیان» با دانش و درایت باید مورد تأکید قرار گیرد، زیرا دانش آموزان مصاحبه شده بارها به آموزش برخی از باورهای غلط توسط معلمان مدرسه اشاره کردهاند. علاوه بر این، برای جلوگیری از اطلاعات نادرست یا "علم جعلی" باید کیفیت رسانهها را ارتقا داد. در نهایت، بررسی دقیقتر حوزه تصورات غلط و راهحلها میتواند دنبالهای ارزشمند برای این مطالعه باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
سواد انرژی؛ تصورات غلط؛ نقشه منطق مفهومی؛ مقطع ابتدایی؛ کرمانشاه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluating the Energy Literacy of Students in Kermanshah City | ||
نویسندگان [English] | ||
Parvin Torkashvandi1؛ Shahram Ranjdoust1؛ Alireza Assareh2؛ Mohammad Azimi3 | ||
1Department of Curriculum, Aazd Islamic University, Marand Branch, Marand, Iran | ||
2Department of Curriculum, Shahid Rajaei University, Tehran, Iran | ||
3Department of Curriculum, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: Today, energy is considered as one of the determinant factors. However, its excessive use threatens the health and stability of the economy, the environment and even national security. Energy literacy includes knowing energy sources, optimal energy consumption, reducing energy wastage, using clean technologies and producing solar and wind energy. Researches have shown that people have misconceptions about energy, and for young students these perceptions may persist into adulthood. The purpose of this research is to evaluate the knowledge and perception of students regarding this issue. The question that this research aims to answer is what kind of knowledge, attitude and behavior, as well as misconceptions do have regarding energy and how we can use "conceptual logic map" model to show the sources of misconceptions as a diagnostic and analytical tool for educational purposes. Material and Methods: In this research, energy literacy scales with main components, sub-components and indicators were developed based on literature and focus groups. Energy literacy scales included three components "Energy Knowledge", "Energy and Life" and "Responsibility and Action", seven corresponding sub-components and 18 indicators. Then, a questionnaire was prepared following a relatively comprehensive method. This questionnaire with questions categorized as "knowledge" and "attitude and action" was distributed among 100 sixth grade elementary school students in Kermanshah city. Then the students' energy literacy has been analyzed to find the scores in the categories of "knowledge, attitude and behavior", along with the correlation between them. Finally, the selected people were interviewed to find out why and how they hold these misconceptions. The framework and processes of this study include "Development of Energy Literacy Scale", "Designing Survey Questionnaire and Analyzing Results" and "Identifying and Showing Misconceptions". In addition, the collected data were also analyzed using independent samples t-test and one-way analysis of variance to understand the correlation between components and background variables. Results and Discussion: The results show that students did not perform well in "Energy Knowledge" so that out of 19 questions, 7 questions were answered correctly by more than 60% of students, while 6 questions were answered less than 40% of the answers are correct. In general, students were more familiar with subjects taught in school, such as knowledge and climate change and energy infrastructure. However, they did not know much about deep scientific issues such as the principles of the greenhouse effect and nuclear energy production, as well as the general energy situation in Iran and the world. It was found that male students scored significantly better than female students (p>0.01) in energy knowledge. Parents' educational level and parents' occupation were also variables with significant differences among the groups. It can be said that students have an active attitude towards energy. The students thought that the scarcity of fossil fuels may have significant effects on the economy and human life. More than 60% of students are in favor of replacing fossil energy. In general, the students had a positive attitude about the development of renewable energy sources. Conclusion: Through the analysis of the problem-oriented misconceptions and the analysis of the misconceptions of the participants, it was found that misconceptions usually exist among the majority of students, which require remedial measures. Therapeutic strategies to reconcile people's misconceptions with real scientific concepts include strengthening basic education and system education and critical thinking and scientific approaches. The importance of "educating the trainers" with knowledge and tact needs to be emphasized, as the interviewed students repeatedly mentioned that some misconceptions were taught by their schoolteachers. In addition, to prevent false information or "fake science", the quality of the media should be improved. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Energy literacy, Misconceptions, Conceptual logic map, Elementary school, Kermanshah | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 944 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 980 |