بزه دیده شناسی | ||
فصلنامه تحقیقات حقوقی | ||
مقاله 14، دوره 1، شماره 19-20 - شماره پیاپی 122، آذر 1376، صفحه 438-456 اصل مقاله (4.29 M) | ||
نویسندگان | ||
امیلییو ویانو؛ نسرین مهرا | ||
--- | ||
چکیده | ||
نقش، اهمیت و رؤیت پذیری بزه دیده در جوامع بشری بسیار متغیر و در نوسان بوده است. این نوسانها نمایانگر تحول تاریخی مفاهیم حقوقی و نیز رهیافتهای گوناگون نسبت به تفسیر و تعبیر چنین مفاهیمی، مانند مفهوم مسئولیت فردی است. مفهوم قربانی (بزه دیده) مفهومی قدیمی است که در بسیاری از فرهنگها یافت می شود و به طور پیچیده ای با قربانی کردن مذهبی عجین است. آیین های مذهبی کهن در سرتاسر جهان، اندیشه -و غالبا عمل- قربانی کردن الهی، انسانی یا حیوانی را نشان می دهند. حماسه و اساطیر، نمونه های بی شماری از قربانی کردن نمادین قربانیان را بدست می دهد. قبل از آنکه جوامع قوانین و مقررات را ایجاد کنند نظم و قانون از فرد نشات می گرفته است. بزه دیده شخصا مجازات مجرم را انتخاب می کرده و در صورت امکان، خود مجازات را اجرا می نموده است. انتقام جویی عامل محرکه چنین عدالت فردی و بازدارندگی هدف اصلی آن محسوب می شده است. نیاز به امنیت و تمایل به پیشگیری از ارتکاب تعدیات در آینده، غالبا به معنی انجام حملات پیشگیرانه قبلی بود. بدین ترتیب در جوامع اولیه، رابطه میان بزهکار و بزه دیده، اساسا نشانگر یک تنازع خام برای قدرت و بقا بود و حق فرد بزه دیده به انتقام جویی از اهمیت بسزایی برخوردار بود. با ظهور ساختارهای اجتماعی پیچیده تر چون خانواده، طایفه و قبیله تقصیر در جرایم و مسئولیت انتقام گیری از مباشران آنها از شخص به گروه منتقل شد. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Victimology | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,096 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 151 |