آسیبشناسی کارکرد مراجع سیاستگذار و تصمیمگیر در حوزۀ آموزش عالی | ||
فصلنامه تحقیقات حقوقی | ||
مقاله 11، دوره 22، شماره 85، خرداد 1398، صفحه 273-292 اصل مقاله (329.17 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.29252/lawresearch.22.85.273 | ||
نویسندگان | ||
محمد جلالی1؛ کیومرث قنبری* 2 | ||
1حقوق/دکترا/حقوق عمومی/دانشگاه سوربن فرانسه | ||
2دانشجو/دانشگاه شهید بهشتی | ||
چکیده | ||
یکی از شرطهای مهم بقای جوامع در جهان امروز، توسعه علمی است که نشانگر جایگاه ویژه آموزش عالی در هر کشور است. دانشگاهها در صورتی میتوانند نقش موتور محرک و توسعهساز خود را به درستی ایفا کنند که همراه با تغییرات لحظهای علم و دانش، انعطافپذیر و هوشمند عمل کنند. از معظلاتی که مانع پویایی توسعه علمی کشور ایران است، میتوان از مقررات دست-وپاگیر اداری، مالی، آموزشی، تحقیقاتی و استخدامی کنونی نام برد؛ که متاثر از تعدد مراکز تصمیمگیری و وجود متولیان متعدد است. یکی از مشکلات اساسی موجود این است که در حوزه آموزش عالی مراجع سیاستگذاری و تصمیمگیری درونقوهای و فراقوهای متعددی تصمیمگیری میکنند که وظایف و تکالیف آنها با هم، همپوشانی دارد؛ در نتیجه یکی از راهحلهای برون رفت از این معضل بزرگ این است که از تعارض و همپوشانی وظایف مراجع سیاستگذاری و تصمیمگیری در این حوزه جلوگیری شود. سوال اساسی تحقیق حاضر بر محور راهکارهای همپوشانی و تعارض تکالیف مراجع مهم تصمیمگیری استوار است. در این جستار، جایگاه و قلمرو مصوبات این نهادها نیز در سلسله مراتب قواعد حقوقی مورد بررسی قرار گرفته و از این منظر در خصوص ماهیت مصوبات مراجع مورد اشاره از حیث سیاستگذاری، قانون یا مقررهگذاری، به ملاحضات حقوقی قابل تأملی اشاره میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش عالی؛ مراجع تصمیمگیری؛ نهادهای درون قوّهای؛ نهادهای فراقوّهای | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A critical look at the role and position of decision-making authorities in higher education | ||
نویسندگان [English] | ||
mohamad jalali1؛ kiomars ghanbari2 | ||
1حقوق/دکترا/حقوق عمومی/دانشگاه سوربن فرانسه | ||
2Student/Shahid Beheshti Univercity | ||
چکیده [English] | ||
Todays, the development of science is regarded as one of the most important conditions for survival among different societies, which highlights the special place of higher education in each country. Universities are able to play the role of their own stimulus and developer appropriately when they indicate flexibility and act intelligently during the momentous changes in science and knowledge.The desire of the political and administrative system of Iran to their reliance on its administrative focus is regarded as the most important challenges for academic institutions, which cannot be easily solved, along with questioning the independence and freedom of higher education institutions. Thus, a careful and accurate planning should be prioritized in this regard. One of the main problems is related to the fact that policy makers and decision makers decide on a variety of internal and external issues in the field of higher education and their tasks are coincided with each other. As a result, preventing conflicts and overlapping the responsibilities of policy makers and decision makers in this area are considered as one of the solutions for solving this problem. In the present study, the main question is based on the principles of coping strategies and conflict of tasks among the important decision-making organizations. To this aim, the status and scope of the approvals of these institutions are examined in the hierarchy of legal rules, and the nature of the approvals of the references in terms of politics, laws or regulations are emphasized by regarding legal considerations. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Higher education, decision-making authorities, in-house institutions, out-of-body institutions | ||
مراجع | ||
فهرست منابع
10. صحیفه امام، ج 12، ص 431 11. صحیفه امام، ج 19، ص 171 12. مجموعه نظریات شورای نگهبان، 1383، صص 179ـ186
14. سازگاری، صادق؛ 1395، «صلاحیت شوراهای عالی فراقوه ای و تفکیک کارکرد قوای سه گانه در ایران»، به راهنمایی دکتر محمد جلالی، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی؛ ص 137 15. شریف، محمد؛ 1384، جایگاه قانونی شورای عالی انقلاب فرهنگی و مرتبه مصوبات آن، حقوق و سیاست، شماره 15 و 16 ص ؟؟. 16. آگاه، وحید؛ 1396، «مصوبه 630 شورای عالی انقلاب فرهنگی و استقلال دانشگاه ها» مجموعه مقالات همایش ملّی استقلال دانشگاه ها، چالش و راهبردها، صفحه 311 17. عماد، افروغ؛ 1395، «ارزیابی انتقادی نهاد علم در ایران»، انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی اجتماعی، صفحه 448 و 449.
21. سایت معاونت علمی وفناوری رئیس جمهوری به آدرس http://www.isti.ir/ 22. مرکز مالمیری، احمد، 1390، تورم تقنینی در نظام حقوقی ایران در پرتو اصول قانون گذاری، به راهنمایی دکتر محمد راسخ، ص 1
32. قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مصوبه مجلس شورای اسلامی، 1383 33. سایت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به آدرس https://www.mporg.ir 34. شورای عالی اداری، 1383، آیین نامه نظام ارزیابی استراتژیک کشور، مصوبه جلسه 116 مورخ 31/05/1383 تهران 35. فراست خواه، مقصود؛ 1395، «دانشگاه ایرانی و مسئله کیفیت»، انتشارات آگاه، ص 245 36. « طرح تدوین و تنقیح قوانین و مقررات کشور» با شماره ثبت 2 در تاریخ 12/3/1387 – | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,030 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 841 |