حل مسئله مسیریابی وسایل نقلیه الکتریکی با درنظرگرفتن محدودیت حجم خودرو با استفاده از الگوریتم شبیهسازی تبرید | ||
چشمانداز مدیریت صنعتی | ||
مقاله 7، دوره 9، شماره 4 - شماره پیاپی 36، اسفند 1398، صفحه 165-188 اصل مقاله (1.14 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.52547/jimp.9.4.165 | ||
نویسندگان | ||
امیر اسلامینیا1؛ پرهام عظیمی* 2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی صنایع و مکانیک، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی. | ||
2دانشیار گروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع و مکانیک، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی. | ||
چکیده | ||
این پژوهش به بررسی مسئله مسیریابی وسایل نقلیه الکتریکی با درنظرگرفتن محدودیت حجم باری خودرو میپردازد که در این مسئله ناوگان حملونقل شامل وسایل نقلیه الکتریکی است که با توجه به ظرفیت محدود باتری آنان باید محدودیتهای آن نیز در برنامهریزی توزیع در نظر گرفته شود. به این منظور نقاط شارژ مجدد در شبکه حملونقل در نظر گرفته میشود تا در صورت نیاز به شارژ باتری، خودرو شارژ مجدد را انجام دهد و مسیر خود را تکمیل کند. ازآنجاکه وسایل نقلیه الکتریکی بهصورت محدود در توزیع کالا استفاده میشوند، باید سایر جنبههای آن را نیز در نظر گرفت. یکی از جنبههای مهم محدودیت حجم باری این وسایل است که نسبتاً فضای باری کمتری دارند. گاهی ممکن است کالاهای تخصیصدادهشده به یک وسیله نقلیه از نظر محدودیت وزنی موجه باشد، ولی مجموع حجم کالاها از حجم باری خودرو تجاوز کند؛ درنتیجه در این پژوهش یک مدل برنامهریزی ریاضی برای فرمولهسازی مسئله ارائه میشود؛ سپس چندین نمونه مسئله بهمنظور اعتبارسنجی طراحی و حل میشود که برای حل در ابعاد بزرگ از الگوریتم شبیهسازی تبرید استفاده خواهد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
مسیریابی وسایل نقلیه؛ خودروی الکتریکی؛ شارژ مجدد؛ محدودیت حجم؛ الگوریتم شبیهسازی تبرید | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Solving the Electric Vehicle Routing Problem Considering the Vehicle Volume Limitation Using a Simulated Annealing Algorithm | ||
نویسندگان [English] | ||
Amir Eslaminia1؛ Parham Azimi2 | ||
1Master of Science in Industrial Engineering, Qazvin Research Branch, Islamic Azad University. | ||
2Associate Professor, Department of Industrial Engineering, Faculty of Industrial and Mechanical Engineering, Qazvin Branch, Islamic Azad University. | ||
چکیده [English] | ||
This study investigates the problem of electric vehicles routings with a limit on the volume of vehicles capacity. In this regard, the fleet which includes some electric vehicles with given limited battery capacities, should also be taken into account in the planning of distribution. To this end, recharge points are provided in the transmission network to recharge the cars and complete their routes if a battery needs to be recharged. As electric vehicles are only used in the distribution of goods, other aspects should also be considered. One of the important aspects of cargo volume limitation is the relatively low cargo space. Sometimes the goods assigned to a vehicle may be justified by the weight limit but the total volume of goods may exceed the freight volume. Thus, in this research, a mathematical programming model for the problem is presented. Then, several problem instances are designed to validate the model. Then a simulated annealing based algorithm is developed to solve large-scale problems for real world applications. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Vehicles Navigation, Electric Vehicles, Recharge Stations, Volume Capacity, Simulated Annealing Algorithm | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 34,757 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,306 |