تأثیر برنامه مداخله ای – آموزشی جرأت ورزی، حل مشئله و حرمت خود بر هوش هیجانی | ||
فصلنامه روانشناسی کاربردی | ||
مقاله 4، دوره 4، شماره 2، شهریور 1389 اصل مقاله (211.36 K) | ||
نوع مقاله: مقاله مروری | ||
نویسندگان | ||
مهرداد اکبری* 1؛ حمیدرضا پوراعتماد2؛ بهرام صالح صدق پور3 | ||
1دانشگاه پیام نور | ||
2دانشگاه شهید بهشتی | ||
3دانشگاه شهیدرجایی | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر تعیین میزان اثر بخشی برنامه مداخله ای – آموزشی جرأت ورزی، حل مسئله حرمت خود بر هوش هیجانی است تا زمینه تهیه یک برنامه مداخله ای برای افزایش هوش هیجانی فراهم آید.روش : روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی است. جامعه مورد مطالعه را دانش آموزان پسر دبیرستانی تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) شهر تهران تشکیل میدهند. از میان این افراد 15 نفر، که بهر هیجانی کمترین نمره را بین 120 نفر بدست آوردند، به عنوان نمونه انتخاب شدند و تحت کاربندی آزمایشی قرار گرفتند.گروه آزمایش در 15 جلسه 90 دقیقه ای برای مؤلفه های جرأت ورزی، حل مسئله و حرمت خود آموزش دیدند. یافته ها: تحلیل نتایج اندازه گیری مکرر همراه با انتقال اثر نشان داد که برنامه مداخله ای، هوش هیجانی را اقزایش می دهد.همچنین هر یک از سه قسمت برنامه آموزشی(جرأت ورزی، حل مسئله و حرمت خود) جداگانه باعث افزایش هوش هیجانی میشوند. نتیجه گیری: برخلاف هوش شناختی که پدیده ای نسبتاً ثابت و تغییر ناپذیر است، هوش هیجانی را میتوان با برنامه های آموزشی ارتقا داد و سازگاری فرد را بهبود بخشید. | ||
کلیدواژهها | ||
جرأت ورزی؛ حرمت خود؛ حل مسئله؛ هوش هیجانی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6,648 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,590 |