پیشبینی عضویت در شبکههای مجازی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان بر اساس سبکهای فرزندپروری و سازگاری | ||
فصلنامه روانشناسی کاربردی | ||
مقاله 4، دوره 10، شماره 3، 1395، صفحه 193-208 اصل مقاله (966.09 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد علی رستمی نژاد* ؛ احمدرضا شوکتی | ||
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند | ||
چکیده | ||
چکیدههدف: هدف پژوهش تعیین سهم سبکهای فرزندپروری و سازگاری اجتماعی در پیشبینی عضویت دانشآموزان پیشدانشگاهی در شبکههای اجتماعی و رابطه عضویت در شبکهها با عملکرد تحصیلی آنها بود. روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری 350 پسر پیشدانشگاهی شهرستان بیرجند بود که از دبیرستان تیزهوشان بیرجند 80 نفر بهصورت تمامشمار و از جامعه 270 نفری مشغول به تحصیل در 8 دبیرستان عادی بهروش نمونهگیری تصادفی خوشهای 175 دانشآموز از 4 دبیرستان شهید شهاب، امام حسین (ع)، شهید چمران، آیتالله طالقانی، انتخاب شد. پرسشنامه سازگاری سینها و سینگ (1993) توسط دانشآموزان و پرسشنامه سبکهای فرزندپروری بامریند (1971) توسط پدر و مادر آنها تکمیل و برای تحلیل دادهها از آزمون اتا و رگرسیون لجستیک استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد، عضویت در شبکههای اجتماعی با عملکرد تحصیلی رابطه ندارد (079/0 =Eta ، 752/0 = P)، سبک فرزندپروری اقتداری (087/11Wald = ، 001/0>P) و سازگاری اجتماعی (786/10Wald = ، 001/0>P) پیشبینیکننده عضویت دانشآموزان در شبکههای اجتماعی بود. سبک سهلگیرانه (114/0>P) و استبدادی (823/0>P) پیشبینکننده نبود؛ و رابطه عضویت در شبکه و سازگاری اجتماعی منفی بود (143/0-β = ، 001/0>P). همچنین رابطه سازگاری عاطفی با عضویت در شبکهها معنیدار نبود. نتیجهگیری: با توجه به این یافتهها آموزش والدین و آگاهی آنها نسبت به اتخاذ سبکهای فرزندپروری خود و آثار آن بر عملکرد تحصیلی و رشد اجتماعی فرزندانشان و نیز فراهم آوردن زمینه ارتباط حضوری هرچه بیشتر دانشآموزان با همسالانشان برای افزایش سازگاری اجتماعی آنها ضروری بهنظر میرسد. | ||
کلیدواژهها | ||
اجتماعی؛ سازگاری؛ شبکهها؛ فرزندپروری؛ عملکرد تحصیلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the Role of Parenting Styles and Adjustment in Predicting Students Membership in Social Networks | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: With the wide spread of social networking, a lot of students spent a significant part of their daily lives in these networks. It is believed that social networking is one of the reasons for Dropout. Although students are influenced by society but the family and parenting style are affected children's future relationships. Method: 235secondarySchool students from Birjand were selected with random cluster sampling. The Baumrind's parenting styles and Sinha and Singh's adjustment questionnaires also was conducted to collect information. To examine the relationship between variables the Eta test and logistic regression model used to predict the membership and non-membership of students in social networks. Results: Finding revealed there is no relationship between student membership and achievement. Authoritarian parenting style and student social adjustment are meaningful predictor of student membership in social networks. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
social network- parenting style- adjustment- Achievement | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 9,189 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 8,529 |