تحلیل چند سطحی بهزیستی روانشناختی نوجوانها از راه عاملیت فردی، فرهنگ مدرسه و حمایت خانواده | ||
فصلنامه روانشناسی کاربردی | ||
مقاله 3، دوره 12، شماره 3، 1397، صفحه 357-374 اصل مقاله (771.67 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه عشورنژاد* 1؛ پروین کدیور2؛ الهه حجازی3؛ زهرا نقش4 | ||
1مدرس موسسه آموزش عالی رحمان رامسر (Teacher of Rahman Institute of higher education ) | ||
2استاد روان شناسی تربیتی دانشگاه خوارزمی | ||
3دانشیار روان شناسی دانشگاه تهران | ||
4استادیار رشته روان شناسی تربیتی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش تعیین نقش عاملیت فردی، فرهنگ مدرسه و حمایت خانواده در پیشبینی بهزیستی روانشناختی دانشآموزان بود. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دبیرستانهای شهر رامسر و تنکابن با حجم 7500 نفر در سال تحصیلی 96-1395 بود. با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای 707 نفر از بین 6 منطقه و 15 دبیرستان دخترانه نیکان، اخضری، گاذر، رفیعی، هاشم ساداتی، خان محمدی، امام خمینی، سما، فضیلت، عصمت، امیرالمؤمنین، امام خامنهای، نرجس، فروغ دانش و فرزانگان و 12 دبیرستان پسرانه لاریجانی، میرباقری، افتخاری، حریری، خاتم الانبیا، امام (ره)، امام حسین، شهید رزاقی، شهید بهشتی، شهید رجایی، شهید باهنر و شهید مصلحی انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از مقیاس عاملیت جاسکیلا، پویکییس، واسالامپی، واللا و راسکوپاتونن، 2016، مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف (1989)، مقیاس فرهنگ مدرسه هیگینز-دالساندرو و ساد (1997) و مقیاس حمایت خانواده ساندز و پلانکت (2005) استفاده و دادهها با روش تحلیل چند سطحی تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که عاملیت فردی (32/0 =β، 003/0 =P)، فرهنگ مدرسه (60/0 =β، 001/0 =P) و حمایت خانواده (43/0 =β، 004/0 =P) هریک قادر به پیشبینی بخشی از واریانس بهزیستی روانشناختی دانشآموزان هستند. نتیجهگیری: از آنجا که دانشآموزان برخوردار از عاملیت از وضعیت بهزیستی روانشناختی بالاتری نسبت به سایرین برخوردارند و حمایتهای اجتماعی، بهرهمندی از روابط مناسب با معلمان و دوستان، امکانات مناسب مدرسهای و حمایتهای والدین نیز نقش اثرگذاری بر بهزیستی روانشناختی آنها دارد؛ بنابراین لازم است با ارتقا این متغیرها، بهزیستی روانشناختی دانشآموزان را افزایش داد. | ||
کلیدواژهها | ||
بهزیستی روانشناختی؛ حمایت خانواده؛ عاملیت فردی؛ فرهنگ مدرسه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Multi-level analysis of teens' psychological well-being by individual agency, school culture and family support | ||
نویسندگان [English] | ||
Fatemeh Ashournejad1؛ Parvin Kadivar2؛ Elahe Hejazi3؛ Zahra Naghsh4 | ||
1phd student in educational psychology of Kharazmi University | ||
2professor of educational psychology of Kharazmi University | ||
3associate professor of educational psychology of Tehran University | ||
4assistant professor of educational psychology of Tehran University | ||
چکیده [English] | ||
Aim: The research purpose was to determine the contribution of individual agency, school culture and family support in predicting psychological wellbeing variance in high school students. Method: The research design is descriptive and correlational, and the statistical population included all high school students in the cities of Ramsar and Tonekabon in northern Iran (N= 7500). By random cluster sampling, 707 persons were selected from six areas, 15 girls’ high schools and 12 boys’ high schools were thus selected. The following questionnaires were used for data collection: The Agency Scale (Jaaskela, Poikkeus, Vasalampi, Valleala & Rasku-Puttonen, 2016); The Psychological Well-being Scale (Ryff, 1989); The School Culture Scale (Higgins & Sadh, 1997) and the Family Support Scale (Sands & Plunkett, 2005). Multi-Level Modeling was used for statistical analysis. Results: The results of analysis showed that personal agency (β=0.32, P=0.003), school culture (β=0.60, p=0.001) and family support (β=0.43, p=0.004), were able to predict a part of psychological well-being variance in students. Conclusion: It is argued that agency is the best predictor of psychological well-being in high school students and that social support, having proper relationships with teachers and friends, appropriate school facilities and parents' support also play an important role in students’ psychological well-being. Hence, it is necessary to develop psychological well-being in students by upgrading these factors. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
family support, individual agency, psychological well-being, school culture | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 9,225 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 8,366 |