الگوی ساختاری باورهای شایستگی و ادراک از کلاس درس با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان: نقش رفتارها و باورهای پیشرفت | ||
فصلنامه روانشناسی کاربردی | ||
مقاله 4، دوره 11، شماره 2، 1396، صفحه 67-83 اصل مقاله (585.83 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
نرگس بای1؛ حمیدرضا حسن آبادی2؛ جواد کاوسیان* 2 | ||
1دانشگاه خوارزمی | ||
2هیئت علمی دانشگاه خوارزمی | ||
چکیده | ||
چکیدههدف: هدف پژوهش حاضر تعیین الگوی علی روابط بین باورهای شایستگی و ادراک از محیط کلاس درس با پیشرفت تحصیلی با تاکید بر نقش واسطهای باورها و رفتارهای پیشرفت بود. روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری کلیه دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانی شهر کرج بهتعداد 102874 نفر در سال تحصیلی 95-1394 بود. از میان نواحی چهارگانه آموزش و پرورش با روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای تعداد 800 دانشآموز از 4 دبیرستان دخترانه حجاب، آفاق، البرز، جامی و 4 دبیرستان پسرانه هدف، ادب، میلاد و نوید، انتخاب و دادهها با استفاده از پرسشنامه ادراک از محیط کلاس فراسر، فیشر و مک روبی (1996)، راهبردهای انگیزشی برای یادگیری پینتریچ و دی گروت (1990) و ادراک شایستگی هارتر (1985) جمعآوری شد. پس از کنار گذاشتن پرسشنامههای مخدوش و دادههای پرت دادههای 712 دانشآموز تحلیل شد. یافتهها: یافتهها نشان داد الگو با دادههای پژوهش برازش مناسبی دارد. ضرایب اثر غیرمستقیم باور شایستگی (05/0=β، 3/0=P) و ادراک فرد از کلاس درس (16/0=β، 025/0=P)، نشان داد تنها ادراک فرد از کلاس بهصورت غیرمستقیم و با میانجیگری باورها و رفتارهای پیشرفت میتواند عملکرد تحصیلی را پیشبینی کند. نتیجهگیری: با توجه به نقش کلیدی باورها و رفتارهای پیشرفت، در ارتباط بین ادراک از محیط کلاس و باورهای شایستگی با پیشرفت تحصیلی، لازم است در برنامهریزی آموزشی به این سازهها بیش از پیش توجه شود. | ||
کلیدواژهها | ||
باورها؛ پیشرفت؛ تحصیلی؛ شایستگی؛ کلاس درس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Structural model of competence beliefs and classroom perceptions with students’ academic achievement: The role of behaviors and beliefs of progress | ||
نویسندگان [English] | ||
narges bay1؛ H. R. HassanAbadi2؛ Javad Kavosian2 | ||
1M. A. in educational psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran | ||
2Assistant professor of educational psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Aim: The aim of the present study, was to determine the causal model of relationship between self-perceived competence and classroom environment with academic achievement, with an emphasis on the mediating role of beliefs about and behaviors towards progress. Methods: Research method was correlation and the statistical population was, male and female high school students in Karaj comprising of 102,874 in the 2015 -16 academic year. 800 male and female high school students were selected using multi-stage random sampling, these were selected from four girl’s high schools, namely, Hijab, Afagh, Alborz and Jami and four boys high schools, namely, Hadaf, Adab, Milad and Navid. The following questionnaires were used to collect data: The perception of classroom questionnaire Fraser, Fisher and McRobbies, (1996), Pintrich and De Groot‘s (1990) motivational strategies for learning and Harter’s (1985) perceived competence questionnaire. After discarding corrupted questionnaires and untrustworthy data, the data for 712 students were analyzed. Results: Data analysis indicated that the model is a good fit with the data from in this study. Coefficients obtained from indirect effect of competence beliefs (β=0.05, P=0.03) and the perceptions of classroom environment (β=0.16, P=0.025), showed that, only perceptions of classroom environment, with the mediation role of belief about progress and behavior towards progress, could predict academic performance indirectly. Conclusions: Due to the key role of progress beliefs and behaviors, on the relationship between perceptions of classroom environment and competence beliefs with academic competence, it is necessary to pay more attention to these structures in educational planning. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
academic, achievement, beliefs, classroom, competence | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 9,305 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 8,639 |