نقش میانجیگر عزت نفس در رابطه بین چشمانداز زمان و کیفیت زندگی | ||
فصلنامه روانشناسی کاربردی | ||
مقاله 5، دوره 11، شماره 2، 1396، صفحه 85-101 اصل مقاله (1.02 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عطیه سادات ضابطی* 1؛ صادق تقی لو2؛ بیوک تاجری3 | ||
1دانشگاه ازاد شهر قدس | ||
2دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا | ||
3دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج | ||
چکیده | ||
چکیدههدف: هدف پژوهش حاضر تعیین نقش میانجیگر عزت نفس در رابطه بین چشمانداز زمان و کیفیت زندگی دانشجویان بود. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس در سال تحصیلی 95-1394 بهتعداد 35000 نفر بود. بهروش نمونهبرداری چندمرحلهای 251 نفر از میان دانشجویان رشته برق و کامپیوتر دانشکده فنی و مهندسی و دانشجویان رشته مدیریت و زبان دانشکده علوم انسانی انتخاب شد. ابزارهای پژوهش شامل نسخه کوتاه پرسشنامه سازمان بهداشت جهانی ۱۹۹۶؛ سیاهه چشمانداز زمان زیمباردو و بوید (1999) و عزت نفس آیزنک ۱۹۷۶ بود. دادهها از طریق روش الگویابی معادلههای ساختاری تحلیل شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که عزت نفس اثر ابعاد چشمانداز زمان گذشته منفی (180/0-=β، 001/0=P) و چشمانداز زمان حال قضا و قدری (088/0-=β، 042/0=P) بر کیفیت زندگی را بهصورت منفی و اثر ابعاد گذشته مثبت چشمانداز زمان (156/0=β، 001/0=P) و آینده چشمانداز زمان (134/0=β، 001/0=P) را بر کیفیت زندگی بهصورت مثبت میانجیگری میکند. نتیجهگیری: پیشنهاد میشود دستاندرکاران با تدوین برنامه هایی به والدین آموزش دهند که به اولویتبندی فرزندان خود در انتخاب چشمانداز زمان بهویژه چشماندازهای متعادلتر و همینطور برنامهریزیها، هدفبندیها و عزت نفس آنها توجه کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
چشمانداز؛ زمان؛ عزت نفس؛ کیفیت زندگی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The mediator role of self-esteem in the relationship between time perspective and quality of life | ||
نویسندگان [English] | ||
Atie Zabeti1؛ Sadegh Taghiloo2؛ Biok Tajeri3 | ||
1M.A student in general psychology, Islamic Azad University, Shahre Ghods branch, Shahre Ghods, Iran | ||
2Assistant professor of psychology, Islamic Azad University, Astara branch, Astara, Iran | ||
3Assistant professor of psychology, Islamic Azad University, Karaj branch, Alborz, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Aim: The aim of the present study was to determine the mediator role of self-esteem in the relationship between time perspective and quality of life of students. Method: The study design was descriptive correlational and the statistical population included all students of Azad Islamic University, Shahre Ghods branch in 2014-2015 academic year, N = 35000. Of these, 251 students were selected via multistage sampling. Hence, two departments were selected from the faculty of electrical and computer sciences and two departments were selected from the Faculty of humanities and letters. The study tools included the WHOQOL-BREF, 1996, the time perspective inventory Zimbardo and Boyd (1999) and Eysenck's 1976 self-esteem questionnaire. The obtained data was analyzed using structural equation modeling. Results: Results revealed that self-esteem mediates the effect of negative-past time perspective (β=-0.180, P=0.001) and present fatalistic time perspective (β=-0.088, P=0.042) on dimensions on quality of life negatively and the effect of positive-past time perspective (β=0.156, P=0.001) and future time perspective (β=0.134, P=0.001) on dimensions on quality of life positively. Conclusion: It is recommended that psychologists and educators teach parents to pay attention to their children's time perspective especially a more balanced perspective and also their plans, goal setting and self-esteem. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
perspective, Quality of life, Self-Esteem, time | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 10,020 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 8,462 |