الگوی ساختاری احساسات شرم و گناه بر اساس شیوههای فرزندپروری والدین: نقش واسطهای سبکهای دلبستگی | ||
فصلنامه روانشناسی کاربردی | ||
مقاله 1، دوره 11، شماره 1، 1396، صفحه 475-493 اصل مقاله (967.36 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سعداله هاشمی* 1؛ فریبرز درتاج2؛ اسماعیل سعدی پور2؛ حسن اسدزاده2 | ||
1دانشجو | ||
2استاد | ||
چکیده | ||
چکیدههدف: هدف پژوهش تعیین الگوی ساختاری احساسات شرم و گناه بر اساس شیوههای فرزندپروری والدین با نقش واسطهای سبکهای دلبستگی بود. روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر تهران در سال تحصیلی 96-1395 بهتعداد 124083 نفر بود. با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی چندمرحلهای مناطق جغرافیایی 1، 2، 4، 6 و 16 و از هر منطقه دو دبیرستان و از هر دبیرستان دو کلاس انتخاب شدند. بر اساس پیشنهاد گاداگنولی و ولیسر 1998 حجم نمونه 420 نفر بههمراه پدر یا مادر آنها در نظر گرفته شد که از مدارس فاطمیه، آزاده، نیکان، ایران، قیاس، شریعتی، کمالالملک، شریعتی1، خوارزمی و رازی نمونهگیری شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای احساسات شرم و گناه کوهن، ولف، پنتر و اینسکو (2011)، سبکهای دلبستگی کالینز و رید 1990، سبکهای فرزندپروری بامریند 1991 جمعآوری شد. شاخص مهلنوبایس نشان داد که داده پرتی وجود ندارد. پس از حذف 26 پرسشنامه مخدوش دادههای 394 نفر تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد الگوی پیشنهادی برازنده دادهها است. ضرایب مسیر غیرمستقیم ابعاد فرزندپروری سهلگیرانه بر احساس گناه از طریق دلبستگی ایمن (013/0-=β، 006/0=P)، فرزندپروری مقتدرانه بر احساس گناه از طریق دلبستگی ایمن (016/0=β، 006/0=P)، فرزندپروری سهلگیرانه بر احساس شرم از طریق دلبستگی اضطرابی و اجتنابی (065/0=β، 017/0=P) و فرزندپروری مستبدانه بر احساس شرم از طریق دلبستگی اضطرابی و اجتنابی (122/0=β، 003/0=P) معنیدار بود. نتیجهگیری: پیشنهاد میشود شیوه فرزندپروری مقتدرانه به والدین آموزش داده شود تا با شکلگیری سبک دلبستگی ایمن و بهتبع آن افزایش هیجان انطباقی گناه، احساس شرم کاهش یابد. | ||
کلیدواژهها | ||
الگوی ساختاری؛ دلبستگی؛ شرم؛ فرزندپروری؛ گناه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Structural model of shame and guilt feelings based on parenting styles: The mediating role of attachment styles | ||
نویسندگان [English] | ||
sadollah hashemi1؛ Fariborz Dortaj2؛ E Sadipour2؛ H Asadzadeh2 | ||
1student | ||
2. Associate Professor, Department of Educational Psychology, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Aim: The research purpose was to develop a structural model of shame and guilt feelings based on parenting styles with mediating role of attachment styles. Method: Research method was correlational and statistical population was 124083 high school students in Tehran in the academic year 2016-17. Through a randomized multi-stage cluster sampling, of the regions 1, 2, 4, 6 & 16 and from every district two high schools and from each high school two classes were selected randomly. A sample of 420 participants, along with their parents, were selected among 10 schools on the basis of Gudagnoli and Waalsar criterion, 1998. The data was collected through Feelings of Shame and Guilt Questionnaire by Cohen, Wolf, Panter & Insko (2011), Collins and Rid’s Attachment Styles 1990, and Baumrind’s Parenting Styles Questionnaire 1991. After deleting 26 incomplete questionnaires, data for 394 participants was analyzed. Results: The research findings revealed that the data provide a suitable fit for the proposed model. Indirect path coefficients of permissive parenting dimensions on guilt feeling through secure attachment (β= -0.013, P= 0.006), authoritative parenting on guilt feeling through secure attachment (β= 0.016, P= 0.006), permissive parenting on shame feeling through anxiety and avoidance attachment (β= 0.656, P= 0.017), and authoritative parenting on shame feeling through anxiety and avoidance attachment (β = 0.122, P= 0.003) were significant. Conclusion: The education of the authoritative parenting style, which leads to the formation of a secure attachment style and consequently increases the adaptive emotion of guilt and reduces the feeling of shame, is recommended. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
attachment, Parenting, guilt, Shame, structural model | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 10,187 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 9,490 |