مقایسه اثربخشی درمان گروهی بینفردی روانپویشی و هیجانمحور بر سبک دلبستگی نوجوانان دختر | ||
فصلنامه روانشناسی کاربردی | ||
مقاله 2، دوره 11، شماره 1، 1396، صفحه 495-514 اصل مقاله (741.15 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زینب ارجایی* 1؛ رضا کرمی نیا2؛ محسن احمدی طهور سلطانی3 | ||
1دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، دانشکدۀ روانشناسی و علوم انسانی | ||
2استاد گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیۀ الله، تهران، ایران، | ||
3استادیار گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیۀ الله، تهران، ایران، | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش تعیین میزان اثربخشی مداخله گروهی بینفردی روانپویشی در مقایسه با هیجانمحور بر سبک دلبستگی ناایمن دختران نوجوان بود. روش: روش پژوهش آزمایشی با گروه گواه و طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری و جامعه آماری 27641 نوجوان دختر 17-15 ساله در 82 مدرسه متوسطه دوم شهر شیراز در سال تحصیلی 96-1395 بود. بهروش نمونهگیری تصادفی خوشهای، نواحی 1 و 3 آموزش و پرورش انتخاب و از میان دبیرستانهای نواحی مذکور، 7 دبیرستان بهنام توحید، نجابت، گراشی، الگونه، یاس، الزهرا و سروش انتخاب شد. سپس 45 نوجوان که بر اساس مقیاس سبکهای دلبستگی کولینز و رید 1994 دارای بیشترین نمره در سبک دلبستگی ناایمن اجتنابی یا دوسوگرا بودند، متمایز شدند و بر اساس ملاکهای پژوهش، بهتصادف در سه گروه قرار گرفتند. درمان بینفردی روانپویشی گروهی تسکا، میکائیل و هویت (2005) طی 16 جلسه 90 دقیقهای، و درمان هیجانمحور گروهی رابینسون، مککاگ و ویسل (2014) طی 8 جلسه 90 دقیقهای، هفتهای یکبار، در مورد گروههای آزمایشی اجرا شد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد هر دو مداخله بر دلبستگی اجتنابی (86/69=F، 001/0=P) و دوسوگرا (31/52=F، 001/0=P) اثر دارند، و تفاوت معنیداری میان اثربخشی آنها مشاهده نمیشود. این اثربخشی در مرحله پیگیری 3 ماهه پایدار، اما تأثیر مداخله روانپویشی بر دلبستگی اجتنابی پایدارتر بود. نتیجهگیری: از آنجاییکه درمان بینفردی روانپویشی با تأثیر بر الگوهای معیوب ارتباطی و درمان هیجانمحور از طریق تنظیم الگوی پردازش هیجانی، عملکرد بینفردی را ارتقاء میدهند، میتوان از آنها بهعنوان روشهای مداخلهای مؤثر برای حل مشکلات ناشی از دلبستگی ناایمن در نوجوانان دختر استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
بینفردی؛ دلبستگی؛ روانپویشی؛ نوجوانان دختر؛ هیجانمحور | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparing effectiveness of Interpersonal Psychodynamic and Emotional-Focused group intervention on female adolescents’ attachment style | ||
نویسندگان [English] | ||
zeinab Erjaee1؛ Reza Karaminia2؛ Mohsen Ahmadi Tahour Soltani3 | ||
1Faculty of Humanistic and Psychology, The Islamic Azad University, Science and Research Branch | ||
2Professor of psychology. Department of Clinical Psychology, Faculty of Psychology, Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, Iran | ||
3Associate Professor of psychology. Department of Psychology, Faculty of Psychology, Baqiyatallah University of Medical Sciences, | ||
چکیده [English] | ||
Aim: The purpose of the present study was to determine the effectiveness of group intervention of Psychodynamic Interpersonal versus Emotional-Focused Therapy on adolescent girls’ insecure attachment style. Method: Research method was experimental with control group and pre-test, post-test and follow-up design. The statistical population included 27641 adolescent girls aged 15-17 in 82 secondary high schools of Shiraz City in 2016-2017 academic year. Using random cluster sampling method, educational districts one and three were chosen, and seven high schools were selected from aforementioned districts. Afterward, according to research criteria, 45 adolescents who scored highest on the avoidance or ambivalence insecure attachment style, based on Collins and Read’s Attachment Style Scale 1994 were randomly assigned to three groups. Tasca, Mikail & Hewitt’s (2005) Psychodynamic Interpersonal Group Therapy in sixteen 90 minutes sessions, and Robinson, Maccague & Whissell’s (2014) Emotional-Focused Group Therapy in eight 90 minutes sessions. Data were analyzed using repeated measure analysis of variance. Result: Results showed that, both interventions are effective on avoidance (F= 69.86, P= 0.001) and ambivalence (F= 52.31, P= 0.001) attachments but there was no significant difference between the effectiveness of the two groups. This effectiveness remained constant after a three month follow up. Nevertheless, the effect of psychodynamic intervention on avoidance attachment was more apparent. Conclusion: Since, Psychodynamic Interpersonal Therapy seems to have an effect on defective relationship patterns and Emotional-Focused therapy seems to help the regulation of emotional processing patterns and thus promote interpersonal functioning, both interventions can be used as effective methods to solve problems caused by insecure attachment in adolescent girls. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
adolescent girls, attachment, emotional-focused, interpersonal, psychodynamic | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 8,779 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7,887 |