اثربخشی آموزش گروهی تحلیل ارتباط محاورهای مادر-کودک بر ایمنی دلبستگی پسرهای 6 تا 10 سال دچار اختلال نافرمانی مقابلهای | ||
فصلنامه روانشناسی کاربردی | ||
مقاله 5، دوره 11، شماره 1، 1396، صفحه 557-578 اصل مقاله (802.11 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
نازنین هنرپروران1؛ زهرا خاتونی2؛ سارا باقری3؛ فرهاد نامجو* 4؛ زهرا هارونی زاده5 | ||
1استادیار واحد مرودشت دانشگاه آزاد اسلامی | ||
2دانشگاه آزاد واحد اراک | ||
3مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال | ||
4دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد واحد اصفهان | ||
5دانشگاه الزهرا | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش تعیین اثربخشی آموزش گروهی تحلیل ارتباط محاورهای مادر-کودک بر ایمنی دلبستگی پسرهای 6 تا 10 سال دچار اختلال نافرمانی مقابلهای بود. روش: روش پژوهش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه گواه و پیگیری سهماهه و جامعه آماری 148دانشآموز پسر پیشدبستانی و دبستانی ارجاع دادهشده به مرکز مشاوره آموزش و پرورش شهر خمین در سال تحصیلی 96-95 بود. پس از غربالگری، از میان دانشآموزانی که بیشترین نمره را در پرسشنامههای علائم مرضی کودکان گادو و اسپرافکین نسخه والدین(2007) و طبقههای Q دلبستگی واترز 1987، بهدست آوردند، 24 دانشآموز انتخاب و مادران آنها در دو گروه آزمایش و گواه بهصورت تصادفی جایگزین شدند و بسته آموزش گروهی تحلیل ارتباط محاورهای اریک برن 1961، در 8 جلسه 80 دقیقهای یکبار در هفته در مورد گروه آزمایش اجرا و دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس آمیخته با اندازهگیری مکرر تحلیل شد. یافتهها: نتایج تفاوت معناداری را بین عملکرد دو گروه آزمایش و گواه در ایمنی دلبستگی(20/59 =F، 001/0 =P) و اختلال نافرمانی مقابلهای (42/15 =F، 001/0 =P) در مرحله پسآزمون و پس از سه ماه پیگیری نشان داد. نتیجهگیری: با توجه به اینکه آموزش گروهی تحلیل ارتباط محاورهای میتواند میزان تعاملها و سطح ایمنی دلبستگی مادر-کودک را افزایش دهد؛ پیامدهای تحولی مهمی در پی دارد. از اینرو بهنظرمیرسد در موقعیتهای بالینی با انجام مداخلههایی از این دست و با ارتقاء سلامت روانی والدین، بتوان گامهای مثبت و استواری در جهت رفع و یا تخفیف مشکلات رفتاری کودکان برداشت. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل رفتار متقابل؛ دلبستگی؛ نافرمانی مقابلهای | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effectiveness of mother-child Transactional Analysis (TA) group therapy on attachment security in 6 to 10 years old boys suffering from oppositional defiant disorder | ||
نویسندگان [English] | ||
Nazanin Honarparvaran1؛ zahra khatoni2؛ sara bagheri3؛ farhad namjoo4؛ zahara haronizadeh5 | ||
1. Assistant Professor, Department of Counseling, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran | ||
2M.A. in clinical psychology, Islamic Azad University, arak branch, Arak, Iran | ||
3M.A. in clinical psychology, Islamic Azad University, Tehran North Branch, Tehran, Iran | ||
4PhD student of counseling, Islamic Azad University, Isfahan branch (Khorasgan), Isfahan, Iran | ||
5M.A. in family counseling, Al-Zahra university, tehran, iran | ||
چکیده [English] | ||
Aim: The aim of the present study was to determine the effectiveness of mother-child Transactional Analysis group therapy on attachment security in 6 to 10 year old boys suffering from oppositional defiant disorder. Method: This quasi-experimental study was conducted with a pretest-posttest design with three-month follow-up and statistical populations were 148 pre and primary school children who were referred to Khomein Education Counseling Center in the academic year 2016 - 2017. After screening, 24 students who had the highest scores in Gadow and Sprafkin, parent version of the Child Symptom Inventory (2007) and Waters’s Attachment 1987 Q-Sort, were selected with their mothers and were randomly assigned to two experimental and control groups. Then Eric Berne's 1961 Transactional Analysis training treatment was conducted for mothers in the experimental group for 80 minutes once a week for 8 weeks. Data were analyzed using mixed variance repeated measures. Results: Findings indicated a significant difference between the performance of the two groups in the attachment security (F= 59.20, P= 0.001) and oppositional defiant disorder (F= 15.42, P= 0.001), in post-test and after three months of follow up. Conclusion: Considering that transactional analysis training can increase mother-child interactions and security level of their attachment, it has important developmental consequences. So it seems in clinical situations with implementing these interventions and promotion of mental health of parents, positive and steady steps can be taken to reduce and relieve children's behavioral problems. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
attachment, defiant, mother-child, oppositional, transactional | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 9,721 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 8,036 |