الگوی ساختاری رابطه بین الگوهای ارتباط والد-فرزند و طرحوارههای ناسازگار اولیه با میانجیگری سبکهای دلبستگی | ||
فصلنامه روانشناسی کاربردی | ||
مقاله 3، دوره 13، شماره 1، 1398، صفحه 55-76 اصل مقاله (1.03 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.29252/apsy.13.1.55 | ||
نویسندگان | ||
عاطفه خراسانی زاده1؛ حمید پورشریفی* 2؛ طاهره رنجبری پور1؛ فریبرز باقری3؛ جعفر پویامنش4 | ||
1دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج | ||
2دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی | ||
3دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات | ||
4دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش تعیین نقش میانجیگر سبکهای دلبستگی در رابطه بین الگوهای ارتباط والد- فرزند با طرحوارههای ناسازگار اولیه بود. روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری دانشجویان دانشگاههای آزاد اسلامی تمام واحدهای علوم و تحقیقات تهران در سال تحصیلی 97-1396 به تعداد 196100 نفر بود. به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای دانشکدههای ادبیات و علوم انسانی، علوم پایه و فنی مهندسی انتخاب و حجم نمونه به پیشنهاد میشل 1993 و با در نظر گرفتن نسبت 10 تا 20 آزمودنی به ازای هر متغیر و احتمال ریزش 420 نفر تعیین شد. دادهها با استفاده از مقیاس الگوی ارتباط والد- فرزند باقری (1392)، نسخه کوتاه پرسشنامه طرحواره یانگ 1998 و پرسشنامه دلبستگی بزرگسالان هازن و شیور (1987) جمعآوری و بعد از حذف 58 پرسشنامه مخدوش و داده پرت، دادهها با روش الگویابی معادلههای ساختاری تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که الگوی ساختاری پژوهش برازش مناسبی دارد و تنها سبک دلبستگی دوسوگرا میتواند در سطح 99 درصد اطمینان رابطه بین الگوی ارتباطی آزادی مدار را با طرحوارههای حوزه بریدگی و طرد (229/0 =β)، خودگردانی و عملکرد مختل (241/0 =β)، محدودیتهای مختل (150/0 =β)، دیگرجهتمندی (208/0 =β) و حوزه گوش به زنگی بیش از حد و بازداری (159/0 =β) و نیز رابطه بین الگوی ارتباطی امنیت مدار را با طرحوارههای حوزه بریدگی و طرد (375/0 =β)، خودگردانی و عملکرد مختل (396/0 =β)، محدودیتهای مختل (246/0 =β)، دیگرجهتمندی (340/0 =β) و حوزه گوش به زنگی بیش از حد و بازداری (260/0 =β) میانجیگری کند. نتیجهگیری: بر اساس این نتایج میتوان با آموزش الگوهای درست ارتباط والد-فرزند به والدین، مانع شکلگیری طرحوارههای ناسازگار اولیه و آسیبهای ناشی از آن شد. | ||
کلیدواژهها | ||
الگوی ارتباط والد_فرزند؛ طرحواره های ناسازگار اولیه؛ سبک های دلبستگی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Structural pattern of the relationship between parent-child relation patterns and early maladaptive schemas with the mediating role of attachment styles | ||
نویسندگان [English] | ||
Atefe khorasanizade1؛ Hamid Poursharifi2؛ Tahereh Ranjbari pour1؛ Fariborz Bagheri3؛ Jafar Poya manesh4 | ||
1Islamic Azad University, Karaj Branch | ||
2University of Rehabilitation Sciences and Social Welfare | ||
3Islamic Azad University, Science and Research Branch | ||
4Islamic Azad University, Abhar Branch | ||
چکیده [English] | ||
Aim: Aim of present study was to determine the mediating role of attachment styles in relationship between parent-child relation patterns and early maladaptive schemas. Method: Method was a correlational study and statistical population included all the students of all branches of Islamic Azad University, Science and Research Branch of Tehran during 2017-2018 academic year (N=196,100). Using multi-stage cluster sampling method, Faculty of Literature and Humanities, Faculty of Basic Sciences and Faculty of Engineering were selected and considering Mishel's (1993) suggestion and a ratio of 10-20 subjects per variable and probable attrition, the sample size was set at 420 individuals. To collect the data, Bagheri's (2012) Parent-child Relation Pattern Inventory, Young’s (1998) Schema Questionnaire-short form and Hazen & Shaver’s (1987) Adult Attachment Styles Questionnaire were used and after discarding 58 distorted questionnaires, the data was analyzed using structural equation modeling method. Results: The findings showed that structural pattern of the research fits well and only ambivalent attachment style can mediate the relationship between Liberal-based relation pattern and disconnection and rejection (β= 0.229), impaired autonomy and performance (β= 0.241), impaired limits (β= 0.150), other-directedness (β= 0.208) and over-vigilance/inhibition schemas (β= 0.159) and also between secure-based pattern (β= 0.375) and disconnection and rejection (β= 0.396), impaired autonomy and performance (β= 0.246), impaired limits (β= 0.340), other directedness and over-vigilance/inhibition schemas (β= 0.260) at 0.01 confidence level. Conclusion: These results imply that through teaching proper relation patterns of parent-child, we can prevent the formation of maladaptive schemas and avoid its resulting damages. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
الگوی ارتباط والد_فرزند, طرحواره های ناسازگار اولیه, سبک های دلبستگی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 9,272 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7,836 |