اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در بهبود مهار شناختی و انعطافپذیری شناختی دانشجویان مضطرب | ||
فصلنامه روانشناسی کاربردی | ||
مقاله 2، دوره 12، شماره 4، 1397، صفحه 491-511 اصل مقاله (1.18 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حسین زارع* ؛ مجید برادران | ||
دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در بهبود مهار شناختی و انعطاف پذیری دانشجویان مضطرب بود. روش: روش پژوهش شبه آزمایشی با گروه گواه و طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری دو ماهه و جامعه آماری 8000 نفر دانشجوی دختر دانشگاه پیام نور استان گیلان در سال تحصیلی 96-1395 بود. پس از آزمون غربالگری اضطراب بک 1991در مورد 200 نفر که به مرکز مشاوره دانشگاه مراجعه کرده و دارای شرایط ورود به پژوهش بودند؛ 30 نفر بهصورت در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش آزمون استروپ (1935)، مقیاس انعطاف پذیری، دنیس و وندروال (2009) و برنامه درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش هیز و رز (2008) بود که در 8 جلسه 90 دقیقهای هفتهای یک جلسه اجرا و دادهها با استفاده از تحلیل واریانس مختلط با اندازهگیری مکرر تحلیل شد. یافتهها: نتایج تفاوت معناداری را بین عملکرد دو گروه در پاسخ درست همخوان (05/5 =F، 03/0 =P)، زمان واکنش به محرک همخوان (56/4 =F، 04/0 =P)، پاسخ درست ناهمخوان (32/4 =F، 05/0 =P)، زمان واکنش به محرک ناهمخوان(30/4 =F، 05/0 =P) و انعطاف پذیری شناختی(17 =F، 03/0 =P) در مرحله پس آزمون و پس از دو ماه پیگیری نشان داد. نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد با بهبود مهار شناختی و افزایش انعطاف پذیری شناختی دانشجویان مضطرب میتواند اضطراب آنها را کاهش دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
اضطراب؛ انعطاف پذیری؛ پذیرش؛ تعهد؛ مهار | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) in improving of cognitive control and cognitive flexibility in anxious students | ||
نویسندگان [English] | ||
Hossein Zare؛ majid baradaran | ||
payame noor university | ||
چکیده [English] | ||
Aim: The present research aimed to determine the effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) in Improving cognitive control and flexibility in anxious students. Methods: The design of was quasi-experimental with control group and pretest, posttest and a two month follow-up. The statistical population of this study included all female students of Payame Noor University of Guilan (N= 8000). After screening 200 students for test anxiety, thirty anxious students were randomly selected and assigned to an experimental and a control group (15 persons in each group). The instruments used were the Stroop test, (Stroop, 1935), the Flexibility Scale (Dennis and Vander Wal, 2009). In addition, participants took part in eight 90 minute sessions of Acceptance and Commitment therapy in accordance with Hayes and Rose’s (2008) ACT protocol. Data was analyzed using ANOVA with repeated measures. Results: Findings indicated a significant difference between the scores of the two groups in the correct response congruence (F= 5.05, P= 0.03), reaction times to congruent stimuli (F= 4.56, P= 0.04), correct response incongruence (F= 4.32, P= 0.05), reaction times to incongruent stimuli (F= 4.30, P= 0.05) and cognitive flexibility (F= 17, P= 0.03) in post-test and after two months follow up. Conclusions: According to the results of the present research, it can be concluded that ACT can reduce the anxiety of anxious students by improving cognitive control and enhancing cognitive flexibility. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
anxiety, Acceptance, Commitment, Control, Flexibility | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 15,406 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 15,066 |