اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر حساسیت اضطرابی، خودپنداره و خودکارامدی تحصیلی دانشآموزان دچار نارسانویسی | ||
فصلنامه روانشناسی کاربردی | ||
مقاله 6، دوره 12، شماره 4، 1397، صفحه 573-594 اصل مقاله (1.21 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زهرا سلگی* 1؛ راضیه ویسی2 | ||
1هیئت علمی | ||
2دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش تعیین اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر حساسیت اضطرابی، خودپنداره و خودکارامدی تحصیلی دانشآموزان دچار نارسانویسی بود. روش: روش پژوهش شبه آزمایشی با گروه گواه و طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری دو ماهه و جامعه آماری 114 دختر و پسر 9 تا 15 ساله دوره ابتدایی دچار نارسانویسی بود که در سال 1396 به مرکز اختلالهای یادگیری ناحیه 1 آموزش و پرورش شهر کرمانشاه مراجعه کرده بودند. از میان آنها به شکل در دسترس، 30 کودک انتخاب و به شکل تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شد. ابزار پژوهش پرسشنامههای حساسیت اضطرابی ریس و مکنالی (1985)، خودپنداره بک، استر، اپستین و براون (1990)، خودکارامدی تحصیلی جینکز و مورگان 1999 (نقل از مظاهری و صادقی، 1394) و برنامه آموزش ذهن آگاهی کابات-زین (1992) بود که طی 8 جلسه 5/1 ساعته، یکبار در هفته در مورد گروه آزمایش اجرا شد. هر دو گروه در سه مرحله به پرسشنامههای پژوهش پاسخ دادند و دادهها با استفاده از تحلیل واریانس مختلط با اندازهگیری مکرر تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد؛ آموزش ذهن آگاهی بر حساسیت اضطرابی (46/16 =F، 001/0 =P)، خودپنداره (97/51 =F، 001/0 =P) و خودکارامدی تحصیلی (69/69 =F، 001/0 =P) اثر داشته و این تأثیر در مرحله پیگیری سه ماهه پایدار مانده است. نتیجهگیری: آموزش ذهن آگاهی روش مداخلهای مؤثری است که با کاهش حساسیت اضطرابی، دانشآموزان نارسانویس را قادر میسازد که احساسات و نشانههای جسمانی و روانی خود را بپذیرند و خودپنداره و خودکارامدی تحصیلی را ارتقا دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
حساسیت اضطرابی؛ خودپنداره؛ خودکارامدی تحصیلی؛ ذهن آگاهی؛ نارسانویسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effectiveness of Mindfulness Training on anxiety sensitivity, self-concept and academic self-efficacy of students with dysgraphia | ||
نویسندگان [English] | ||
zahra solgi1؛ Razieh Vaisi2 | ||
1science Committee | ||
2M.A. in Clinical Psychology, Member of Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Aim: The purpose of this study was to determine the effectiveness of Mindfulness Training on anxiety sensitivity, self-concept and academic self-efficacy in students with dysgraphia. Methods: Research method was quasi-experimental with pretest, posttest, and control group and a two month follow up. The statistical population included all girls and boys between the ages of 9 to 15 at elementary school level who referred to Kermanshah Province’s Education Learning Disorder Center, in 2017. The number of patients diagnosed as having Dysgraphia was 114. Of these, using convenience sampling, 30 students were selected and randomly assigned to an experimental group and a control group. Measurement tools were Reis & Mcnally’s Anxiety Sensitivity Index (1985), Beck, Steer, Epstein & Brown Self-Concept Test (1990), Jings & Morgan’s Educational Self-Efficacy Inventory 1999 (Quoted by Mazaheri and Sadeghi, 2015), Kabat-Zinn’s Mindfulness Training Program (1992). Participants in the experimental group received eight weekly 90-minute sessions of Mindfulness Training Program. Data gathered from questionnaires filled out by both groups were analyzed in three stages using mixed variance analysis with repeated measurement. Results: Findings showed that Mindfulness Training has a significant effect on anxiety sensitivity (F= 16.46, P= 0.001), self-concept (F= 51.97, P= 0.001), and educational self-efficacy (F= 69.69, P= 0.001) and this effect remained unchanged in the two month follow-up phase. Conclusion: Since mindfulness training leads to the acceptance of emotions and physical and psychological symptoms in the students, it can be used as an effective intervention method for the decrease of psychological problems, especially in children with dysgraphia. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
anxiety sensitivity, dysgraphia, educational self-efficacy, Mindfulness, Self-concept | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 14,797 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 19,707 |