ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه هویت اخلاقی بلک و رینولدز | ||
فصلنامه روانشناسی کاربردی | ||
مقاله 7، دوره 13، شماره 4، 1398، صفحه 651-667 اصل مقاله (1.06 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.29252/apsy.13.4.651 | ||
نویسندگان | ||
رؤیا عباسی اصل* 1؛ سهیلا هاشمی1؛ مهدی خبازی کناری2؛ فرشته باعزت1 | ||
1دانشگاه مازندران | ||
2دانشگاه مازندارن | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش تعیین ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه هویت اخلاقی بود. روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری دانشجویان دختر و پسر مشغول به تحصیل دانشگاه مازندران در سال تحصیلی 97-96 به تعداد 10183 نفر بود. بر اساس جدول کرجسی-مورگان 1970، تعداد 381 نفر برای تحلیل عاملی اکتشافی و 384 نفر برای تحلیل عاملی تأییدی و پایایی مقیاس و در مجموع 765 نفر به روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای به شکل زیر انتخاب شد. از میان 12 دانشکده به صورت تصادفی 4 دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، شیمی، علوم اقتصادی و اداری، علوم پایه و از میان گروههای آموزشی هر دانشکده 2 کلاس کارشناسی، 1 کلاس کارشناسی ارشد و 1 کلاس دکتری انتخاب و پرسشنامه هویت اخلاقی بلک و رینولدز (2016) توسط 726 نفر تکمیل و پس از حذف 61 پرسشنامه ناقص و نقاط پرت، پرسشنامه 665 نفر تحلیل شد. یافتهها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که پرسشنامه هویت اخلاقی دارای دو عامل خود اخلاقی و تمامیت اخلاقی است و این ساختار توسط تحلیل عاملی تأییدی نیز تأیید شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون حاکی از همبستگی متوسط میان بُعدها (30/0 =r، 0001/0 =P) و همبستگی بسیار قوی بُعد خود اخلاقی (74/0 =r، 0001/0 =P) و تمامیت اخلاقی (86/0 =r، 0001/0 =P) با نمره کل بود. همچنین آلفای کرونباخ برای عاملها و نمره کل از 80/0 تا 85/0 متغیر بود. نتیجهگیری: پرسشنامه هویت اخلاقی برای سن 18 سال و بالاتر مناسب و از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار است و میتوان از آن برای تعیین هویت اخلاقی دانشجویان و اقشار دیگر در راستای شناسایی عاملهای خود اخلاقی و تمامیت اخلاقی استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
روایی؛ پایایی؛ ساختار عاملی؛ ویژگیهای روانسنجی؛ هویت اخلاقی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Psychometric properties of Persian version of Black & Reynolds’s Moral Identity Questionnaire (MIQ) | ||
نویسندگان [English] | ||
Roya Abbasi-Asl1؛ Soheila Hashemi1؛ Mahdi Khabbazi Kenari2؛ Fereshteh Baezzat1 | ||
1University of Mazandaran | ||
2University of Mazandaran | ||
چکیده [English] | ||
Aim: The aim of this research was to determine the psychometric properties of Moral Identity Questionnaire. Methods: Research method was correlational, and population included 10183 male and female students of Mazandaran University in 2017-2018 academic year. Among them, on the basis of sampling table of Morgan and Krejcie 1970 and through multistage cluster random sampling, 381 students for EFA and 384 students for CFA and reliability (in total 765) of the questionnaire were selected. In the sampling process, four faculties of humanity and social sciences, chemistry, economics and administrative sciences and basic sciences were randomly selected among twelve faculties. From the department of each faculty, two bachelor’s classes, one master class and one PhD class were selected. Totally, 726 students answered the Black and Reynolds’s (2016) moral identity questionnaire. After removing 61 incomplete questionnaires, 665 questionnaires were analyzed. Results: The results of EFA indicated that the questionnaire has two dimensions of moral self and moral integrity, which was verified by CFA as well. The result of Pearson correlation showed a moderate correlation between the dimensions (r= 0.29, P= 0.0001) and a very strong correlation between moral self dimension (r= 0.74, P= 0.0001), and moral integrity dimension (r=0.85, P=0.0001) with the total score of the questionnaire. Moreover, Cronbach’s alpha for the dimensions and total score varied from 0.80 to 0.85. Conclusion: MIQ is appropriate for 18 years old subjects and above. It has an acceptable reliability and validity and can be used to measure moral identity of students and other classes of the society to identify moral self and moral integrity factors. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
factor structure, moral identity, Psychometric properties, Reliability, validity | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 14,072 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 19,679 |