آسیب شناسی زیرمنظومه ی همشیرها : دنیای پدیداری همشیرها در خانواده های دارای فرزند مبتلا به اختلال ADHD ؛ یک مطالعه کیفی | ||
خانواده پژوهی | ||
مقاله 2، دوره 15، شماره 3، تیر 1398، صفحه 331-345 اصل مقاله (276.02 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
آرمان عزیزی1؛ مریم فاتحی زاده* 2؛ سید احمد احمدی3؛ رضوان السادات جزایری4؛ امید عیسی نژاد5 | ||
1دانشگاه اصفهان | ||
2دانشیار گروه مشاوره دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایران | ||
3استاد گروه مشاوره دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایران | ||
4استادیار گروه مشاوره دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایران | ||
5استادیار گروه مشاوره دانشگاه کردستان،کردستان،ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: باتوجهبهمشکلات فراوان خانواده های دارای فرزند مبتلا به اختلال ADHD و عدم شناسایی آسیب های زیرمنظومه همشیرها در پیشینه پژوهشی ،هدف این پژوهششناساییآسیب هایزیر منظومه همشیرها درخانواده های دارای فرزند مبتلا به اختلال ADHD است.روش: این پژوهش یک مطالعه کیفی است که با روش پدیدارشناسی[1] انجام شده است. جامعه آماری شامل کلیه خانواده های دارای فرزند مبتلا به اختلال ADHD بود که به مراکز مشاوره یا روانپزشکی شهر سنندج رجوع کرده بودند.نمونه گیری با روش هدفمند و شامل 27 نفربوده است.ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختار یافته و تحلیل داده ها با روش هفت مرحله ای کلایزی(1987) انجام شده است.یافته ها: در این پژوهش اطلاعات به دست آمده ی حاصل از کدگذاری در سه دسته کدگذاری توصیفی[2]، تفسیری[3] و تبیینی[4] قرار گرفته اند که شامل 3 کد تبیینی، 9 کد تفسیری و 44 کد توصیفی است.نتیجه گیری: نتایج نشان داد که زیرمنظومه همشیرها تحت تأثیر مشکلات فرزند ADHD خانواده قرار دارد و آسیب های خاص و تأثیرات منفی بر این زیرمنظومه وارد می کند. بنابراین این زیرمنظومه نیازمند نظارت،حمایت و آموزش های خاصی است تا از میزان آسیب های آن کاسته شود.[1] Phenomenological[2] .Descreptive[3] . Interpretative[4] .Explanatory | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال نقص توجه/ بیش فعالی؛ زیرمنظومه؛ همشیرها؛ آسیب؛ پدیدارشناسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Pathology of Sibling Sub System: Phenomenal World of Sibling in Families with Children with ADHD Disorder; a Qualitative Study | ||
نویسندگان [English] | ||
arman azizi1؛ مریم فاتحی زاده2؛ سید احمد احمدی3؛ رضوان السادات جزایری4؛ امید عیسی نژاد5 | ||
1university of Isfahan | ||
2university of Isfahan | ||
3university of Isfahan | ||
4university of Isfahan | ||
5university of Kurdistan | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: Considering the problems of families with children with ADHD and lack of studies to focus on these damages in background, the purpose of this study was to identify the pathologies of sibling sub system in families with children with attention deficit / hyperactivity disorder (ADHD). Methodology: This research is a qualitative study conducted with phenomenological method. Population consist of all families with children with ADHD what referred to counseling or psychiatric centers. Purposeful sampling was used and included 27 persons. Semi-structured interview was used as an instrument and seven-step method of Colaizzi (1978) was used to analyze the data. Finding: In this research, the obtained coding information is divided into three types of descriptive, interpretative and explanatory coding, including 3 explanatory codes, 9 interpretative codes and 44 descriptive codes. Conclusion: Results showed that sibling sub system is influenced by the problems of the child with ADHD in family and causes specific damages and negative influences on this sub system. Therefore, this sub system needs supervision, support and specific training to reduce its damages. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Attention Deficit / Hyperactivity Disorder, sub system, sibling, Damage, phenomenology | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,570 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,604 |