تبیین کیفیات و احکام زیباشناختی در گفتمان انتقادی نزد فرانک سیبلی | ||
شناخت | ||
مقاله 6، دوره 11، شماره 1 - شماره پیاپی 78، شهریور 1397، صفحه 127-166 اصل مقاله (820.26 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
هانیه دلاوریان1؛ نادر شایگان فر* 2 | ||
1دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران | ||
2استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه هنر اصفهان | ||
چکیده | ||
نظرات فرانک سیبلی در میان فیلسوفان معاصر علاقمند به زیباشناسی تأثیرگزار بوده است. اگرچه عمده ی بررسی ها، تنها بر روی کارهای اولی اش تمرکز داشته اند. وی در مباحث زیباشناختی چنین استدلال می کند که مفاهیم زیباشناختی به آن صورت قاعده مند یا مقید نیستندکه بتوان یک واژه زیبایی شناختی را صرفاً با امکان مشخص ساختن ویژگی های نازیباشناختی شیء به درستی بکاربرد. در نتیجه، شخصی با چشم و گوش و هوش طبیعی شاید قادر به مشاهده ویژگی های زیبایی شناختی شیء نباشد. (از آنجائیکه صرفاً ویژگی های نازیباشناختی با این توانمندی ها قابل مشاهده هستند) از این رو وجود "ذوق" جهت تمیز دادن این ویژگی های زیبایی شناختی و به کاربردن درست این نوع واژگان مورد نیاز است. در این مقاله، شرح سیبلی در رابطه با کیفیات و احکام زیباشناختی و به موازات آن جایگاه ذوق به عنوان نوعی توانایی ادراکی، مورد بررسی قرار می گیرد به علاوه دلیل اینکه چگونه ممکن است منتقد از قضاوت های زیباشناختی دفاع و مخاطب را در مشاهدات خود سهیم گرداند مورد تأمل و مداقه قرار گرفته است. از این رو مقاله به شیوه ای مبتنی بر ارائه مثال ها و نمونه ها برآن است تا به تبیین دقیق روش هایی بپردازد که به مدد آنها حس زیبایی شناختی مخاطب گسترش یافته و این پرسش را پیش رو بگذارد که چگونه می توان از این طریق بر واژگان زیباشناختی تسلط یافته، چرا که پاسخ با این مهم، پاسخ به گفتمان منتقد است. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Statement of Aesthetic Qualities and Judgments Based on Frank Sibley’s Critical Discourse | ||
چکیده [English] | ||
Frank Sibley’s ideas have affected contemporary philosophers’ views interested iaesthetics. In this regard, most studies have focused on his initial works. He argues in aesthetics that aesthetic notions are not so rule-based that one can well use an aesthetic word merely by distinguishing the non-aesthetic features of an object. Therefore, a person with normal eyes, ears and brain may not be able to distinguish the aesthetic features of the object (because only non-aesthetic features could be distinguished by these abilities). Thus, the existence of “taste” is necessary for distinguishing the aesthetic features and proper use of such words. This paper studies Sibley’s ideas regarding aesthetic qualities and judgments as well as the role of taste as a cognitive ability. Furthermore, the reason why a critic may defend aesthetic judgments and share his findings with addressees has been investigated. So, the paper, based on examples, seeks to precisely state the methods by which the aesthetic feelings of the viewer are nurtured and to pose this question that how through this, one can gain mastery of aesthetic words because the answer to this question gives information on the critic’s discourse. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
aesthetic and non-aesthetic notions –cognition –taste, aesthetic judgments –critic | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,211 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,101 |