مطالعه میزان رعایت اصول سازماندهی محتوا (توالی، وحدت و مداومت) در تدوین مفاهیم و مولفههای آموزش محیط زیست در محتوای دوره دبستانی از دیدگاه آموزگاران شهر تهران و ارائه راهکارهای مناسب برای آن | ||
مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی | ||
مقاله 4، دوره 5، شماره 2 - شماره پیاپی 9، 1391، صفحه 67-81 اصل مقاله (261.74 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سیدمحمد شبیری* 1؛ محمدرضا سرمدی1؛ لیلا پرهیزکار2 | ||
1دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور | ||
2کارشناس ارشد برنامهریزی درسی دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی میزان رعایت اصول سازماندهی محتوا (توالی، وحدت و مداومت) در تدوین مفاهیم و مولفههای محیط زیست در محتوای دوره دبستانی از دیدگاه آموزگاران شهر تهران و ارائه راهکارهای مناسب برای آن است. روش پژوهش کاربردی و در بعد کمی و توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آمـــاری شامل کلیه آموزگاران ابتدایی شهر تهران به تعداد (13009N=) نفر بوده است که حجم نمونه مطابق با جدول مورگـــان (375n=) نفر برآورد گردید که به شیوه تصادفی طبقهای از جامعه آماری انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته با هدف مطالعه رعایت سه اصل سازماندهی محتوا (توالی، وحدت و مداومت) در تدوین محتوای مشتمل بر این مفاهیم و مولفهها با ضریب آلفای 93/0 در طیف پنج درجهای لیکرت (در این پرسشنامه درجه متوسط این مقیاس به علت کنترل خطای گرایش به مرکز یا میانگین حذف شده است) بوده است. دادههای گردآوری شده به کمک روشهای آمار توصیفی و استنباطی همچون آزمون تی تکنمونهای مورد تحلیل قرار گرفته است. برای انجام محاسبات از نرمافزار آماری SPSS17 استفاده شده است. نتایج نشان داد از آزمون تیتک نمونهای حاکی از آن که از دیدگاه آموزگاران سه اصل سازماندهی محتوا (توالی، وحدت و مداومت) در تدوین مفاهیم و مولفههای آموزش محیط زیست محتوای دوره دبستانی رعایت شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش محیط زیست؛ دوره دبستانی؛ وحدت؛ توالی؛ مداومت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Study of the Principles of the Content organizing i.e. Sequence, Continuity, Integration in Compilation of the Major Concepts and Components of the Environmental Education in Content of Elementary from the Viewpoint of their Teachers in Tehran in Order to Offer Appropriate Solutions for it | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyed Mohammad Shobeiri1؛ Mohammadreza Sarmadi1؛ Leila Parhizgar2 | ||
1Associate Professor, Department of Educational Sciences, Payame Noor University | ||
2Master of Curriculum Planning, Payame Noor University | ||
چکیده [English] | ||
This research has been conducted with the aim of study on the content organizing i.e. sequence, continuity, integration in compilation of the content which is consisted of major concepts and components of the environmental education in elementary school courses from the viewpoint of their teachers in Tehran in order to offer appropriate solutions for it. The research methodology of descriptive (survey) method has been used for the data collection and the research objective has been applicable. The statistical society of research consists of all the elementary school teachers of Tehran in number of 13009 people. The sample size has been estimated based on the Morgan's Table for 375 people of the elementary school teachers who are selected from the statistical society by the Stratified Random Sampling Method. The questionnaire has been used as the data collection tool which is a researcher-made questionnaire. The aims of this questionnaire are studying on the considering three principles of the content organizing i.e. sequence, continuity, integration in compilation of the content which is consisted of these concepts and components by Alpha coefficient of 93% in a range of 5 degrees on a Likert. In this questionnaire the average degree of this scale has been removed because of the error control trend of center or average. The collected data has been analyzed by inferential and descriptive statistical method such as one-sample t-test. The SPSS17 Statistical Software has been used for calculations. The research findings have indicated that from the viewpoint of the elementary school teachers, three principles of the content organization have been considered in compilation of these concepts and components. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Environmental Education, Elementary School, Sequence, Integration, Continuity | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7,185 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,326 |