بررسی کارآمدی مدل EFQM در ارزیابی عملکرد مدارس غیردولتی دوره راهنمایی و متوسطه از دیدگاه مدیران و دبیران آنها | ||
مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی | ||
مقاله 5، دوره 5، شماره 2 - شماره پیاپی 9، 1391، صفحه 82-110 اصل مقاله (378.24 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سعید خواجه ای* 1؛ ملیحه ناظمی2 | ||
1استادیار دانشگاه آزاداسلامی، واحد تهران مرکز | ||
2کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه آزاداسلامی، واحد تهران مرکز | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی کارآمدی مدل EFQM در ارزیابی مدارس غیردولتی دوره راهنمایی و متوسطه از دیدگاه مدیران و دبیران آنها تدوین شده است. روش پژوهش پیمایشی، و بر حسب هدف، کاربردی و از نظر زمان، مطالعه مقطعی و تکنیک مورد استفاده مطالعه مقطعی، به کمک پرسشنامه میباشد.جامعه آماری شامل کلیه مدیران و دبیران مدارس غیردولتی دوره متوسطه و راهنمایی شهرستان ورامین میباشد. تعداد کل جامعه 304 نفر میباشد که از این تعداد 28 نفر را مدیران و 276 نفر را دبیران مدارس غیردولتی دوره راهنمایی و متوسطه تشکیل میدهند. در پژوهش حاضر، محقق در انتخاب مدیران از روش سرشماری کامل و در انتخاب دبیران، از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای سود جسته است. بنابراین تعداد مدیران، 28 نفر و تعداد دبیران با استناد به جدول کرجسی و مورگان برابر با 162 نفر محاسبه گردید. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها، علاوه بر استفاده از شاخصهای آمار توصیفی، از روشهای آمار استنباطی نظیر آزمون t تکگروهه، t دوگروهه مستقل و تحلیل واریانس همبسته استفاده شده است. مهمترین یافته این پژوهش و تطبیق آن با سایر پژوهشها نشان میدهد که مدل EFQM همانطور که در سازمانهای صنعتی کارآمد بوده و در چندین دانشگاه در سرتاسر اروپا و آسیا با موفقیت به اجرا درآمده است در سطح مدارس نیز میتواند جهت ارزیابی عملکرد مورد استفاده قرار گیرد. مدارس غیردولتی بهدلیل اهمیت جلب رضایت مشتری در کلیه فرآیندهای سازمانی، ناگزیر از دستیابی به مزیت رقابتی و حفظ آن در زمینههای مختلف میباشند و همین امر موجب میگردد تا آنها اقبال وسیعتری در جهت اتخاذ رویکردهای نوین نسبت به مدارس دولتی نشان دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
مدلهای تعالی سازمانی؛ دوره راهنمایی و متوسطه؛ مدیران مدرسه و معلمان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Study of EFQM Model’s Efficiency of Secondary and High schools Quality Assessment from Teachers and Managers’ Viewpoints | ||
نویسندگان [English] | ||
Saeed Khajeey1؛ Maliheh Nazemi2 | ||
1Assistant Professor Islamic Azad University, Central Tehran Branch | ||
2Master of Educational Management, Islamic Azad University, Central Tehran Branch | ||
چکیده [English] | ||
This study sought to evaluate the EFQM model’s efficiency of secondary and high schools quality assessment from the teachers and managers’ viewpoints. Regarding the participants and research questions, the study enjoyed a measuring method along with pragmatic aims. The research design was cross-sectional time-wise implementing a questionnaire as its tool. A pool of 304 teachers and school managers from the urban city of Varamin in TehranProvince volunteered to participate in the study, 28 of whom were school managers and 276 others were teachers from private secondary and high schools. The researcher performed a census approach for the managers, and stratified random selection for the teachers. The ultimate number of selected managers and teachers for the study turned out to be 28 and 162, respectively, based on KEREJI and Morgan table. In the data analyses section, besides using descriptive statistical analyses, some analogical analyses such as one-group t-test, independent two-group t-test, and ANCOVA were practiced in the study, too. By comparing statistically the obtained results with the results of other similar studies, it was concluded, then, that EFQM model, while being efficient in industrial organizations and successful in several European and Asian universities, can also be beneficially applied for Iranian schools. Finally, since customers’ satisfaction in private schools is a competitively maintained end, these schools are academically more inclined to adopt cutting-edge approaches to teaching compared with that of public schools. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
EFQM, European Foundation for Quality Management, private secondary and high schools, school managers, teachers | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6,045 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,304 |