طراحی نقشه استراتژی و شاخصهای سنجش عملکرد برای مؤسسات آموزشی غیرانتفاعی، رویکرد امتیازی متوازن و تصمیمگیری گروهی | ||
مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی | ||
مقاله 12، دوره 12، شماره 2 - شماره پیاپی 23، 1398، صفحه 243-266 اصل مقاله (1.2 M) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.29252/mpes.12.2.243 | ||
نویسندگان | ||
لیلا سلیمانی* 1؛ سعید صفری2 | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران. | ||
2دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: در حال حاضر دستیابی به اقتصاد دانشمحور یکی از الزامات در همهی کشورهای دنیاست. آموزش و تعلیم و تربیت یا سرمایهگذاری در سرمایه انسانی، از جمله پیش نیازهای اقتصاد دانش محور است، در دهههای اخیر با پر رنگ شدن جایگاه انسان بهعنوان اصلیترین و گرانبهاترین سرمایه اجتماعی، فرهنگی و معنوی جامعه، رسالت آموزش و پرورش نیز از جایگاه رفیعتری برخوردار شده است. بنابراین با توجه به نقش مهم مؤسسات آموزشی در تربیت نیروی انسانی مناسب برای جامعه، برنامهریزی استراتژیک جهت اجرای استراتژی ها در راستای تحقق اهداف این مؤسسات امری ضروری میباشد و ترسیم نقشه استراتژی با رویکرد امتیازی متوازن گامی در جهت اجرای استراتژیهاست. نقشه استراتژی بوسیله مشخص نمودن ارتباط علت و معلولی میان اهداف استراتژیک، ایجاد ارزش میکند و تصویر بسیار خوبی از استراتژیها که توسط اهداف قابل اندازهگیری پشتیبانی میشوند، ارائه میدهد. این تحقیق با هدف طراحی نقشه استراتژی و شاخصهای سنجش عملکرد برای مؤسسات آموزشی غیرانتفاعی با در نظر گرفتن مکانسیم منطقی جهت نشان دادن روابط علی و معلولی میان اهداف استراتژیک در قالب مطالعه موردی انجام شده است. موادوروشها: شیوه جمعآوری اطلاعات در این پژوهش به صورت کتابخانهای و پرسشنامه و مراجعه به اسناد و مدارک و مستندات، بوده است که برای این منظور پس از استخراج اهداف استراتژیک، از طریق ادبیات و پیشینهی تحقیق به شناسایی شاخصهای سنجش عملکرد متناسب با اهداف پرداخته شد و با قضاوت خبرگان از طریق پرسشنامه، شاخصهای سنجش عملکرد با بیشترین امتیاز با توجه به اهداف استراتژیک، دستهبندی و در ابعاد رویکرد امتیازی متوازن جانمایی گردید و نقشه استراتژی، با استخراج 11 هدف استراتژیک و انتخاب 27 شاخص سنجش عملکرد متناسب با اهداف توسط خبرگان و همچنین تعیین روابط علی و معلولی میان اهداف با استفاده از تکنیک دیمتل، طراحی شد که نتایج پژوهش در بسیاری از مؤسسات آموزشی قابل تعمیم میباشد. بحثونتیجهگیری: نقشهی استراتژِی مسیر را برای کمک به مدیریت بهتر برای سرمایهگذاری کردن در جهت منابعی که نیاز به بهبود بیشتر دارند فراهم میکند، و طبق نتایج پژوهش، طراحی نقشهی استراتژی با استفاده از روش دیمتل در مقایسه با روش متداول قضاوت ذهنی، برای تعیین روابط و علی معلولی روش منطقیتری است و نقشه راه روشنتری را برای کمک به مدیران و تمرکز بر عوامل تأثیرگذار در راستای اهداف استراتژیک ارائه میدهد. یافتههای پژوهش همچنین نشان داد، اثرگذارترین اهداف در مؤسسات آموزشی به ترتیب میزان اثرگذاری عبارتاند از: بهبود فرآیندهای آموزشی و تربیتی، بهبود دستاورد های علمی و پژوهشی، بهبود خدمات، توسعه سرمایه انسانی، توسعه سرمایه اطلاعاتی و توسعه سرمایه سازمانی و سایر اهداف از جمله رضایت دانشآموز و رضایت جامعه و تأمین بودجه و افزایش امکانات و رشد بهرهوری، با توجه به نظر خبرگان، جزء اهداف استراتژیک اثرپذیر هستند که نشاندهنده این است که داراییهای نامشهود زمینهی خلق ارزش را برای این مؤسسات فراهم میآورد. | ||
کلیدواژهها | ||
نقشه استراتژی؛ شاخص های سنجش عملکرد؛ رویکرد امتیازی متوازن؛ تکنیک دیمتل | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing Strategy Map and Performance Measurement Indicators for Nonprofit Educational Institutions: Balanced Scorecard Approach and Group Decision Making | ||
نویسندگان [English] | ||
Leila Soleymani1؛ Saeed Safari2 | ||
1M.Sc. of Industrial Management, Faculty of Humanities, Shahed University, Tehran, Iran. | ||
2Associate Professor, Department of Management, Faculty of Humanities, Shahed University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Objective: At present, achieving a knowledge-based economy is one of the requirements of all countries in the world. Education and training or investing in human capital is one of the prerequisites of a knowledge-based economy. Therefore, in recent decades, by highlighting human position as the most important and most valuable social, cultural and spiritual capital of society, the mission of education has also enjoyed a higher status. Regarding the important role of educational institutions in educating proper human resources for society, strategic planning is necessary to perform strategies that meet the goals of these institutions. Drawing a strategy plan, using a balanced scorecard approach is a step towards the implementation of the strategies. The strategy map, through identifying the cause and effect relationship between the strategic goals, creates value and provides a great illustration of the strategies supported by the measurable goals. This research was conducted to design a strategy map and performance measurement indicators for nonprofit educational institutions. A logical mechanism is also used to indicate causal relationships between strategic goals. Materials and methods: The method of collecting information in this research was the library and questionnaire and referring to documents. These indicators were based on the dimensions of the balanced scorecard approach. In order to design a strategy map, extracting 11 strategic objectives and selection of 27 Performance Measurement Indicators also matches the goals which are determined by the experts. The determination of the cause and effect relationships between the goals has been done using the Dematel technique.The results of the research have been extended to many educational institutions. Result and Discussion: The strategy map provides a pathway to help better management invest in the resources that need further improvement, and according to the research results, designing the strategy map using the DEMATEL method as opposed to the conventional method of mental judgment. Relationships and causal relationships are a more rational approach and provide a clearer roadmap to help managers and focus on influential factors in achieving strategic goals. The research findings also showed that the most effective goals in educational institutions in terms of effectiveness are: improvement of educational and training processes, improvement of scientific and research achievements, improvement of services, human capital development, information capital development, and organizational capital development and other goals. According to experts, including student satisfaction and community satisfaction, funding and increasing facilities and productivity growth are among the strategic goals that indicate that intangible assets provide value creation for these institutions. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
strategy map, Performance Measurement Indicators, Balanced Scorecard, Dematel technique | ||
مراجع | ||
Ahmadvand.A.M&Torbati.A & Porreza.N (2012). Designing a conceptual model of performance management and strategy development using BSC and EFQM, Journal of Human Resource Management Researches, Imam Hossein University,4 (1),55-86 Akbarian.M& Najafi.S.A, (2015). Drawing a strategy map in balanced scorecard using the Dematel technique, Journal of Industrial Management Studies, 12 (34), 133-154 Azizi, N., Jafaree, P., Gholami, K., mohamadi, S. (2018). How do kurdistanian teachers view of their welfare? A look at teachers welfare and the factors influencing it based on grounded theory approach. , 24(2), 109-128. Chaharsooghi.S.K & Sajedinejad.A& Shahmoradi .M.A (2007). Practical Comparison of Applying Balanced Scorecard inOrganizations with Financial Objectives and Non-Profit Organization 5thInternational Conference of industrial Engineering June2007,1-18. Ching Shan Wu, Robin Jung-Cheng Chen (2014). .KPIs (Key Performance Indicators) in Taiwan Basic Education” Journal of Modern Education Review, 2155-7993. Criteria of Evaluation of Education System, Approval of the 760th Session of Council of Higher Education, Tehran: Secretariat of Council of Higher Education (2007). Dudin .M.N & Frolova. Е. (2015).The Balanced Scorecard as a Basis for Strategic Company Management in the Context of the World Economy Transformation. Published by Canadian Center of Science and Education. Asian Social Science;11 (3) ،288-282 Ghourchian.N& Ghafourian. H (2004) Providing a Working Model for Performance Indicators of Effective School Managemen, Journal Managemnt System, 16 (4),32-17. Glykas .M (2013). Fuzzy cognitive strategic maps in business process performance measurement. Expert Systems with Applications, 40 (13) 1–14. Hemmati. B (2014). The role of the school principals in achieving the objectives of document of fundamental transformation in education and training, International Conference on Management,Tehran, 813-822. Hung-Yi Wu (2012). Constructing a strategy map for banking institutions with key performance indicators of the balanced scorecard. Evaluation and Program Planning 35 (12) 303–320. Jasbi.J& Mohamadnejad.F (2015). Modeling Cause and Effect Relationships of Strategy Map Using DEMATEL Technique, Journal Managemnt System, 24(98),47-62 Javadipoor. M, Mohamadi. R (2009). Evaluation of supervisors’ performance from viewpoint of school principals and teachers, Journal of Management and Planning in Educational Systems 2009. (2)3, 103- 127. Kaplan. R. S. & Norton. D. P (2001). The strategy Focused Organization: How Balanced scorecard companies Thrive in New Business Environment. Harvard Business School Press. Boston. MA: Harvard Business School Press. Kaplan. R. S. & Norton. D (2004). Strategy maps: Converting intangible assets into tangible outcomes. Boston: Harvard Business School Press. Kaplan. R. S. & Norton. D. P (1996). The Balanced Scorecard. Harvard Business School Press. Boston. MA. USA., 68-78. Kaplan.R.S & Norton. D. P (1992). The Balanced Scorecard measures that drive performance.Harvard Business Review. 70(1). 71 79. Khajeey, Saeed and Nazemi, Malihe(2012). The Study of EFQM Model’s Efficiency of Secondary and High schools Quality Assessment from Teachers and Managers’ Biennial Journal of Management and Planning in Educational Systems, 5(9), 82-110. Liou, J. J. H., Yen, L., & Tzeng, G. H. (2008). Building an effective safety management system for airlines. Journal of Air Transport Management, 14(1), 20–26. MadandarArani .A (2013). Semantic Reconstruction of Non – Governmental Schools Stopped Activities: A Grounded Analysis, Biennial Journal of Management and Planning in Educational Systems, 6 (11), 88-110. Mehregan M R& Dehghan Nayeri M (2009).A Model on Strategic Evaluation of Higher Education Institutions, Journal of Research and planning in higher Education.15 (2), 55-79. Mirghafoori.S.H&Shafiee.M& Abooee.F (2014) Formulating and Evaluating the Status of Strategic Performance in Higher Education Institutes (Yazd University of Science and Art).4(6), 133-154. Mohajeran.B, GHalenoi.A, Rahmani, R (2015). Model of Comprehensive Evaluating Of The Performance Of Schools With Integrated Model, Journal of Modern Thoughts in Education, 10(3) 104-89. Motadel.M& Gafarimanesh.M. (2013) Assessing the effectiveness of strategic planning, Journal of Strategic Management Studies. 13(4),69-99. Naderi.A &Hasani.H& Sadeghi.A (2013) Evaluation of School Efficiency Using Data Envelopment Analysis (Case Study of Shahrbabak Secondary Schools), Quarterly Journal of Education, 3 (115).9-32. Negaresh.H (2009) Pathology of Islamic Education in Schools of Qom and Managerial Solutions to Treat it, Journal of Cultural Managemnt,3(5),37-59. Nezad Sajjadi.S.A, Soleimani Damaneh.J(2014), Identify and Prioritize the Criteria of Performance Evaluation of Iranian Sport Federation Form Expert Point of View Sing the AHP Model, Journal Of Sport Management Studies,6(23),179-192. Rahmani.A (2013)Evaluating Of The Performance Of Schools With Integrated Model,BSC-DEA,1thInternational Conference of Managemnt ,Challenges and Solutions, Shiraz ,December 2013,1-8. Safari.H &Khanmohammadi. E (2014). Drawing a strategy map, Using Fuzzy Dematel Method, modiriyat-e-farda Journal, 37(12),51-68. Sarmad GH.A (2011).Comparison of the managers performance in girls government high schools and non-government high schools in the city of Tehran,Education administration research quarterly ,2(2)97-116. Soleymani .L, (2016). Designing, performance and productivity indicators for non-profit educational institutions using hybrid approach, A thesis submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Arts, Shahed university Tzeng.G. & Chiang. C. & Li. C. (2007). Evaluating intertwined effects in elearning programs: A novel hybrid MCDM model based on factor analysisand DEMATEL. Expert system with Application. 32 (4), 1028-1044. Yargholi.B. (2013) An Investigation of the rationality behind the establishment of non-profit schools and its harmony with educational justice based on educational experts’ viewpoints: A Hermunitic perspective, Journal of Foundations of Education, 3(2), 195 -210. Yukse, H & Coskun, A (2013).Strategy focused schools: an implementation of the balanced scorecard in provision of educational service (2013).4th International conference on new Horizons in educational, 2450-2459. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6,774 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,224 |