تأثیر ترتیب تمرین با دست برتر و غیر برتر بر اکتساب، یادداری و انتقال مهارت دریبل بسکتبال | ||
روانشناسی ورزش | ||
مقاله 1، دوره 7، شماره 1، اردیبهشت 1394، صفحه 1005-1014 اصل مقاله (333.78 K) | ||
نوع مقاله: علمی - ترویجی | ||
نویسندگان | ||
تکتم امامی* ؛ مهدی سهرابی؛ سید مجتبی حسینی؛ جواد فولادیان | ||
دانشگاه فردوسی مشهد | ||
چکیده | ||
هدف: هدف، بررسی تاثیر ترتیب تمرین با دست برتر و غیر برتر بر اکتساب، یادداری و انتقال مهارت دریبل بسکتبال در دانشجویان پسر دانشگاه فروسی مشهد بود. روش شناسی: تعداد 20 دانشجو در کلاسهای تربیت بدنی عمومی (24ـ19 سال) که تجربهای در بسکتبال نداشتند و دست برترشان راست بود، به روش تصادفی ساده انتخاب و به تعداد مساوی به دو گروه تقسیم شدند. آزمودنیها به مدت 4 هفته، 2 جلسه 45 دقیقهای در هفته، مطابق برنامه تمرین کردند. گروه الف، چهار جلسه اول را با دست راست برتر و چهار جلسه دوم را با دست چپ غیربرتر تمرین کردند و گروه ب، به شیوه متضاد تمرین کردند. آزمودنیها قبل و بعد جلسات تمرین در آزمون دریبل مارپیچ بسکتبال مورد ارزیابی قرار گرفتند. یک هفته بعد تمرین نیز آزمون یادداری و انتقال اجرا شد. نتایج: یافتهها نشان داد بین دو گروه تمرینی در اکتساب مهارت دریبل بسکتبال تفاوت معنیداری وجود ندارد (053/0= p) و زمان حرکت از پیش آزمون تا پس آزمون، کاهش معنیدار داشته است (000/0= p). نتایج، عملکرد بهتر دست راست را نسبت به دست چپ نشان داد (042/0= p) هر دو گروه در پسآزمون و آزمون یادداری، زمان حرکتی کوتاهتری در دریبل با دست راست نسبت به دست چپ داشتند. بین دو گروه در تکلیف انتقال تفاوت معنیداری یافت نشد (16/0= p). بحث و نتیجه گیری: نتایج نشان داد استفاده از اندامهای برتر و غیر برتر در یادگیری حرکتی اولیه برای بهبود اجرای هر دو عضو و قویتر شدن قابلیت دو طرفی فراگیران مهم میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
"انتقال بین دستی"؛ "دریبل بسکتبال"؛ "اکتساب مهارت"؛ "یادداری"؛ "دست برتری" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Practice Order with Dominant and Non-Dominant Hand on Acquisition, Retention and Transfer of Basketball Dribbling Skill | ||
چکیده [English] | ||
Purpose: The purpose was to survey the effect of practice order with dominant and non-dominant hand on acquisition, retention and transfer of basketball dribbling skill of the male students at Ferdowsi University. Method: The subjects were 20 students of General Physical Education (19-24) that did not have any experiences in basketball and their dominant hand was right. They randomly selected and equally assigned to two groups. Subjects practiced in the program for 4 weeks, 2 times a week and 45 minutes per session. Group A practiced with their dominant right hand for the first four sessions and then switched to their left hand for the second four sessions. Group B practiced in vice versa manner. The subjects were assessed by Slalom-Dribble-Test in pre-test and post-test. Retention and transfer tests were performed one week following the end of practice. Results: Results showed that there was no significant difference between two groups in acquisition of dribbling Skill (p=0.053). Movement time has been significantly reduced from pre-test to post-test (p=0.00).Results showed better performance of the right hand than the left (p=0.042). Both groups had shorter dribbling time with the right hand than the left in post-test and retention test. There was no significant difference between two groups in transfer task (p = 0.16). Discussion: Results indicate that practice with dominant and non-dominant limbs in the initial motor learning seems to be important to improve performance of both limbs and to strengthen bilateral competence of the learners | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"Intermanual Transfer"-"Basketball Dribbling"- "Skill Acquisition", "Retention", "Handedness" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,617 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,315 |