تأثیر یک دوره بازیهای بومی محلی بر کارکردهای شناختی اجرایی در کودکان دارای اختلال کاستی توجه و بیشفعالی | ||
روانشناسی ورزش | ||
مقاله 6، دوره 7، شماره 1، اردیبهشت 1394، صفحه 1049-1061 اصل مقاله (565.2 K) | ||
نوع مقاله: علمی - ترویجی | ||
نویسندگان | ||
الهام بهزادی؛ رخساره بادامی* ؛ مریم نزاکت الحسینی؛ غلامرضا جعفری | ||
چکیده | ||
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تأثیر یک دوره بازیهای بومی محلی بر کارکردهای شناختی اجرایی کودکان دارای اختلال کاستی توجه و بیشفعالی است. پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعة آماری این پژوهش را کلیه مراجعهکنندگان دختر بین سنین7-9 سال تشکیل میدادند که با تشخیص اولیة اختلال کاستی توجه و بیشفعالی به دو مرکز درمانگاهی مشاوره و روانشناختی شهر یاسوج مراجعه کرده بودند و توسط متخصص، ارزیابی و شناسایی شدند. نمونة آماری شامل 30 کودک دارای اختلال کاستی توجه و بیشفعالی (نوع ترکیبی) بودندکه به صورت درد سترس و هدفمند از جامعة مورد نظر، انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه گواه و آزمایشت قسیم شدند. گروه آزمایش، به مدت 12 هفته در بازیهای بومی محلی شرکت کردند و گروه گواه در طول دورة تمرینات به فعالیتهای روزانه خود پرداختند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامة کانرز (فرم کوتاه والد و معلم) جهت تشخیص اختلال کاستی توجه و بیشفعالی، مقیاس وش کودکان وکسلر (بازنگری شده) برای تعیین ضریب هوشی و دستگاه سنجش کارکردهای شناختی- حرکتی برای ارزیابی کارکردهای شناختی اجرایی بود. از هر دو گروه پیشآزمون و پسآزمون به عمل آمد و دادهها با استفاده از کوواریانس تحلیل شد. نتایج نشان داد یک دوره بازیهای بومی محلی بر بهبود کارکردهای شناختی اجرایی (زمان واکنش، توجه انتخابی، بازداری پاسخ، گوش به زنگی، تکانشوری و جابجایی توجه) مؤثر بوده است. با توجه به یافتههای پژوهش حاضر میتوان چنین نتیجه گرفت که از بازیهای بومی محلی میتوان برای بهبود کارکردهای شناختی اجرایی کودکان دارای اختلال کاستی توجه و بیشفعالی استفاده کرد. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Local Indigenous Games on Executive-Cognitive Functions in Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder | ||
چکیده [English] | ||
The present study aims to investigate the effect of local indigenous games on executive-cognitive functions in children with attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD). A quasi-experimental pretest/posttest with control group design was conducted. The statistical population consisted of all girls aged between 7-9 years old who referred to two psychological and counseling centers in Yasuj city. They were evaluated and identified by specialists. The statistical sample consisted of 30 children with attention deficits/hyperactivity disorder (combined type) that were selected through purposive and convenience sampling to desired population, and were randomly assigned into control and experimental groups. Experimental group participated for 12 weeks in the local indigenous games and during the training period, the control group continued their daily activities. The instruments used in this study were Conners' parent/teacher short-form questionnaire, Wechsler's revised intelligence test, and a measuring device for motor-cognitive functions which, respectively, were used for diagnosis of attention deficit/hyperactivity disorder, determining IQ, and assessing executive-cognitive functions. Both groups participated in a pretest and posttest and the data were analyzed using covariance analysis. The results showed that a period of local indigenous games is effective for improving executive cognitive functions (reaction time, Selective attention, response inhibition, vigilance, impulsivity and attention shifting). According to the findings of the study it can be concluded that local indigenous games can be used for improving executive-cognitive functions in children with attention deficit/hyperactivity disorder. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
attention deficit/hyperactivity disorder, executive-cognitive functions, local indigenous games | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,745 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,167 |