بررسی درک مفهوم استقلال یادگیری معلمان و زبان آموزان در ایران و ترکیه | ||
نقد زبان و ادبیات خارجی | ||
دوره 18، شماره 26، تیر 1400، صفحه 15-34 اصل مقاله (406.78 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.52547/clls.18.26.15 | ||
نویسندگان | ||
ساسان بالغی زاده* ؛ مریم مقیمی | ||
دانشگاه شهید بهشتی | ||
چکیده | ||
هدف از مطالعه حاضر بررسی میزان برداشت مفهوم استقلال یادگیری معلمان و زبان آموزان ایرانی و نیز معلمان و زبان آموزان اهل ترکیه می باشد.شرکت کنندگان این مطالعه را 490 نفر که شامل 95 نفر معلم مرد، 81 نفر معلم زن، 155 زبان آموز مرد و 159 زبان آموز زن می باشد تشکیل می دهند که از دو آموزشگاه زبان انگلیسی شکوه در ایران و برلیتز در ترکیه انتخاب شده اند. به منظور جمع آوری داده های مورد نیاز، از دو پرسشنامه "خودارزیابی نقش یادگیرندگان و معلمان" و "استقلال یادگیرنده: از نگاه معلمان" استفاده شده است. برای تجزیه وتحلیل داده ها نیز روشهای ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تی مورد استفاده قرار گرفته اند. بر اساس نتایج به دست آمده هیچ ارتباط معناداری بین ادراک معلمان و زبان آموزان ایرانی از استقلال یادگیری وجود ندارد و نیز هیچ رابطه معناداری بین ادراک معلمان و زبان آموزان اهل ترکیه از این مفهوم وجود ندارد. همچنین آزمون تی تست در خصوص مقایسه بین دیدگاه معلمان ایرانی و اهل ترکیه نشان داد که اختلاف معناداری بین آن دو نیز وجود ندارد. از سوی دیگر آزمون تی جهت مقایسه استقلال زبان آموزان ایرانی و اهل ترکیه نشان داد که بین ادراک زبان آموزان ایرانی و ترکیه ای از مفهوم استقلال یادگیری نیز تفاوت معناداری وجود ندارد. این می تواند نشان دهنده شباهت فرهنگی و یا نزدیکی سیستم آموزشی بین دو کشور باشد . | ||
کلیدواژهها | ||
معلمان و زبان آموزان ایرانی"؛ معلمان و زبان آموزان ترکیه"؛ برداشت"؛ استقلال"؛ "؛ یادگیری" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Survey of ELT Teachers and Learners’ Perception of Learner’s Autonomy in Iran and Turkey | ||
نویسندگان [English] | ||
Sasan Baleghizadeh؛ مریم مقیمی | ||
Shahid Beheshti University | ||
چکیده [English] | ||
By acquiring a new language, people can not only come to respect differences, but also realize that they live in a small world. Although there are many positive aspects regarding acquiring a new language, not every person who attempts to learn a new language succeeds in obtaining the ability to effectively communicate for several reasons such as losing motivation and confidence towards learning, lack- ing an effective learning environments, and so forth. There is no doubt that teachers play a significant role in producing successful language communicators. Teachers are able to maintain and control students’ motivation towards studying both inside and outside the classroom, which certainly produces students’ confidence in their communication skills. In addition to the significant role of the teacher in the language learning process, students must also make an extensive effort to acquire a target language on their own. After careful consideration of the role of the instructor and learner in language development, we can come to the conclusion that effective lan- guage learning requires fruitful teaching and learner autonomy. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Iranian EFL teachers and learners", Turkish EFL teachers and learners", Perception, Autonomy", ", Learning" | ||
مراجع | ||
Akindele, D., & Trennepohl, B. (2008). Breaking the culture of silence: Teaching writing and Al-Shaqsi, T. S. (2009). Teachers’ beliefs about learner autonomy. In S. Borg (Ed.), Benson, P., & Lor, W. (1998). Making sense of autonomous language learning. English Boyadzhievaa, E. (2016). Learner-centered teaching and learner autonomy. Procedia – Social Brady, A. (2002). Emancipatory student higher learning: The role of autonomy authenticity, and Camilleri, G. (1997). Report on workshop no: 8/97 Learner autonomy: The teachers’ views. Carr, P. B. (1999). The measurement of resourcefulness intentions in the adult autonomous Chan, V. (2001). Readiness for learner autonomy: What do our learners tell us? Teaching in Chan, V. (2003). Autonomous Language Learning: the teachers’ perspectives. Teaching in Derakhshesh, A., & Fatemi Jahromi, S. A. (2018). Motivational beliefs: Impact on the Derrick, M. G. (2001). The measurement of an adult's intention to exhibit persistence in Dickinson, L. (1995). Autonomy and motivation: A literature review. System, 23(2), 165-174. Ebata M. (2010). Awakening opportunity: 3 elements to foster learners’ autonomy. ERIC: Ertürk, N. O. (2016). Language learner autonomy: Is it really possible? Procedia - Social and Fernandez, J, M., P. (2000). Learner autonomy and ICT: A web-based course of English for Goh, C., & Foong, K. P. (1997). Chinese ESL students’ learning strategies: A look at Healey, D. (1999). Theory and research: Autonomy in language learning. In J. Egbert & E. Holden, B., & Usuki, M. (1999). Learner autonomy in language learning: A preliminary Holec, H. (1981). Autonomy in foreign language learning. Oxford: Pergamon. Holmes, G., & Abington-Cooper, M. (2000). Pedagogy vs. andragogy: A false dichotomy? Kato, S (2005). How language learning strategies affect English proficiency in Japanese Kimball, A. C. (2007). You signed the line: Collegiate student-athletes’ perceptions of Little, D. (1995). Learning as dialogue: The dependence of learner autonomy on teacher Little, D. (2015). Learner Autonomy and Second/Foreign language Learning. LLAS Centre Littlewood, W. (1999). Defining and developing autonomy in East Asian contexts. Applied Moore, M. G., & Kearsley, G. (2005). Distance education: A systems view (2nd ed.). Okumus Ceylan N. (2015). Fostering learner autonomy. Procedia - Social and Behavioral Ponton, M. K. (1999). The measurement of an adult's intention to exhibit personal initiative in Ponton, M.K., Derrick, M.G., & Carr, P.B. (2005). The relationship between resourcefulness Rashvand Semiyari, sh., & Azad, M. (2019). The impact of personality traits and self- Redfield, M., Bundy, D., & Nuefer, R. (2001). Are there gender differences in English Scharle, A., & Szabo, A. (2000). Learner autonomy: A guide to developing learner Schmenk, B. (2005). Globalizing learner autonomy. TESOL Quarterly, 39(1), 107-118. Smith R. (2008). Key concepts in ELT: Learner autonomy. ELT Journal, 62(4), 395-397. Sockett, G., & Toffoli, D. (2012). Beyond learner autonomy: A dynamic systems view of Spratt, M., Humphreys, G., & Chan, V. (2002). Autonomy and motivation: which comes Usuki, M. (2000). Promoting learner autonomy: learning from the Japanese language Usuki, M. (2002). Learner autonomy: Learning from the student’s voice. ERIC: FL027532. Yagcioglu O. (2015). New approaches on learner autonomy in language learning. Procedia – Yildirim, O. (2008). Turkish EFL learners’ readiness for learner autonomy. Journal of | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,022 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,941 |