تأثیر روش توصیف تصاویر دیجیتال بر دانش ارتباطات بینافرهنگی زبانآموزان انگلیسی به عنوان زبان خارجی | ||
نقد زبان و ادبیات خارجی | ||
دوره 18، شماره 26، تیر 1400، صفحه 267-298 اصل مقاله (624.27 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.52547/clls.18.26.267 | ||
نویسندگان | ||
موسی نوشی کوچک سرایی* 1؛ صالح رحیمی2؛ فاطمه رحیمی2 | ||
1دانشگاه شهید بهشتی | ||
2گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، تعیین تأثیر روش توصیف تصاویر دیجیتال بر دانش ارتباطات بینافرهنگی زبانآموزان انگلیسی به عنوان زبان خارجی است. روش پژوهش، روش شبهآزمایشی و طرح آن به صورت پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل است. ابتدا دانش ارتباطات بینافرهنگی گروه آزمایش وکنترل بهوسیله پیشآزمون سنجیده شد سپس گروه آزمایش تحت آموزش جدید قرار گرفتند، سپس پسآزمون اجرا شد. در این پژوهش، پیشآزمون و پسآزمون پرسشنامه دانش ارتباطات بینافرهنگی است. جامعه پژوهش، دانشجویان ترم اول رشته علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه در سال تحصیلی 1399 است که زبان انگلیسی را بهعنوان زبان خارجی میآموختند. با استفاده از روش نمونهگیری دردسترس دو گروه 11 نفره (گروه آزمایش و گروه کنترل) به-عنوان نمونه انتخاب گردید. یکی از پژوهشگران در طی 9 جلسه 30 دقیقهای از طریق تصاویر به زبانآموزان آموزش داد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. با توجه به میانگین نمرات گروه آزمایش که در پسآمون افزایش داشته است و با توجه به نتایج تحلیل کوواریانس که نشان از معناداری تفاوت نمرات دارد، میتوان گفت که با استفاده از روش توصیف تصاویر دیجیتال، میزان دانش ارتباطات بینافرهنگی و مؤلفههای آن در زبانآموزان افزایش یافته است، درنتیجه با استفاده از روش توصیف تصاویر دیجیتال، میتوان دانش ارتباطات بینافرهنگی را آموزش داد. | ||
کلیدواژهها | ||
روش توصیف تصاویر دیجیتال؛ دانش ارتباطات بینافرهنگی؛ سواد بصری؛ آموزش؛ یادگیری زبان دوم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Digital Image Guide on EFL Learners’ Intercultural Communicative Competence | ||
نویسندگان [English] | ||
Musa Nushi1؛ Saleh Rahimi2؛ Fatemeh Rahimi2 | ||
1Shahid Beheshti University | ||
2Department of Knowledge and Information Sciences, Razi University, Kermanshah, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is to determine the effect of digital image guide, a method of teaching in the field of visual literacy, on improving Iranian EFL learners’ intercultural communicative competence. This study employed quasi-experimental research design with pre-test/post-test control group. The participants were drawn from a pool of first semester students of Knowledge and Information Science major at Razi University of Kermanshah in the academic year 1399. The participants who were attending a mandatory general English course were selected via convenient sampling method. Twenty-two learners qualified to take part in the study, with 11 being assigned to the experimental group and 11 to the control group. The two groups were first pre-tested on their intercultural communicative competence, and then the experimental group received nine 30-minute training sessions which involved the use of digital image guide. The images used in this study were selected from Getty Images and Flickr sites The two groups were post-tested on their intercultural communicative competence at the end of the treatment period. The obtained data were statistically analyzed to determine the effect of the treatment, that is, the improvement in the learners’ intercultural communicative competence. Analysis of covariance showed a significant difference between experimental and control group concerning the mean scores on the pre- and post-test, meaning that using the digital images guide helped improve the learners’ intercultural communicative competence and its components. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Digital Image Guide, Intercultural Communicative Competence, Visual literacy, Education, Learning a second language | ||
مراجع | ||
Ahmadi Safa, Mohammad. & Farahani, Mojtaba. "Iranian EFL teachers’ perspectives about prospect one’s intercultural competence development". Critical Studies in Texts & Programs of Human Sciences, Vol 15. No 36 (2015): 1-21. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,533 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,825 |