تأثیر خودالگودهی، الگوی ماهر و الگوی در حال یادگیری بر اکتساب و یادداری مهارت پات گلف | ||
روانشناسی ورزش | ||
مقاله 11، دوره 15، شماره 1، اردیبهشت 1402، صفحه 155-166 اصل مقاله (811.63 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/mbsp.2022.209639.0 | ||
نویسندگان | ||
رامین اشرف1؛ بهروز عبدلی* 2؛ رضا خسروآبادی3؛ علیرضا فارسی1 | ||
1دانشگاه شهید بهشتی- دانشکده علوم ورزشی و تندرستی | ||
2استاد دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی | ||
3دانشگاه شهید بهشتی- پژوهشکده علوم شناختی و مغز | ||
چکیده | ||
هدف این مطالعه بررسی تأثیر خودالگودهی، الگوی ماهر و الگوی در حال یادگیری بر اکتساب و یادداری مهارت پات گلف بود. از بین دانشجویان داوطلب، 45 نفر انتخاب و در 3 گروه خودالگودهی، الگوی ماهر و الگوی در حال یادگیری جایگزین شدند. شرکتکنندگان بعد از پیشآزمون، 6 جلسه و هر جلسه 6 بلوک 10 کوششی، مهارت پات گلف را تمرین کردند و قبل از هر بلوک تمرینی، 10 بار مهارت پات گلف مختص گروه خود را به شکل ویدئویی مشاهده میکردند. آخرین بلوک آخرین جلسه اکتساب به عنوان آزمون اکتساب در نظر گرفته شد و 48 ساعت بعد آزمون یادداری به عمل آمد. نتایج تحلیل واریانس مرکب نشان داد که هر سه گروه در یادگیری مهارت مورد نظر از مرحله پیشآزمون تا آزمون اکتساب پیشرفت داشتند و این پیشرفت تا مرحله آزمون یادداری تا حدودی پایدار بود. همچنین، هم در مرحله اکتساب و هم در مرحله یادداری، گروه خودالگودهی نسبت به دو گروه دیگر عملکرد بهتری داشت، ولی تفاوت معنیداری بین گروههای الگوی ماهر و الگوی در حال یادگیری وجود نداشت. بر اساس این نتایج، در یادگیری مهارتی همچون پات گلف، تأثیر نوع الگو بر یادگیری بسیار مهم میباشد و از مزایای شباهتِ ذکر شده در نظریه بَندورا سود میبرد. | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری حرکتی؛ یادگیری مشاهدهای؛ الگودهی؛ شباهت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Self-modeling, Skilled Model and Learning Model on Golf Putting Acquisition and Retention | ||
نویسندگان [English] | ||
Ramin Ashraf1؛ Behrouz Abdoli2؛ Reza Khosrowabadi3؛ Alireza Farsi1 | ||
1, Faculty of Sport Science and Health, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran | ||
2Faculty of Sport Science and Health, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran | ||
3Institute for Cognitive and Brain Sciences, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Purpose: The aim of the present study was to investigate the effect of self-modelling, skilled model, and learning model on the acquisition and retention of golf putting skill. Methods: Forty-five students who volunteered to participate were selected and divided into three groups: self-modelling, skilled model, and learning model. After completing the pretest, participants engaged in six practice sessions, each consisting of six blocks of 10 trials. Prior to each training block, participants watched a video of their respective group's golf putting 10 times. The retention test was conducted 48 hours later. Results: A mixed ANOVA with repeated measures demonstrated that all three groups made significant progress in learning the desired skill from the pre-test to the acquisition test. This progress remained somewhat stable until the retention test. Additionally, both the acquisition and retention phases showed that the self-modeling group performed better than the other two groups. However, there was no significant difference between these groups. Conclusion: Based on these results, the type of model used in learning skills such as golf putting has a highly significant effect. Therefore, learning golf putting can benefit from the similarities mentioned in Bandura's theory. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Motor learning, Observational learning, Modeling, Similarity | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,513 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 488 |