اثربخشی معنادرمانی گروهی بر استرس ادراک شده و بهزیستی روانشناختی ورزشکاران نوجوان | ||
روانشناسی ورزش | ||
مقاله 13، دوره 15، شماره 1، اردیبهشت 1402، صفحه 176-185 اصل مقاله (998.68 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/mbsp.2022.104417 | ||
نویسندگان | ||
سعدیه محمدی* 1؛ هیمن محمود فخه2 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه پیام نور، واحد مهاباد، آذربایجان غربی، ایران. | ||
2استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور ایلام، ایلام، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: دستیابی به معنا تضمینکننده بهداشت روانی فرد و بهزیستی او است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف اثربخشی معنادرمانی گروهی بر استرس ادراک شده و بهزیستی روانشناختی ورزشکاران نوجوان انجام شد. روش ها: روش پژوهش حاضر نیمهتجربی با طرح پیشآزمون– پسآزمون بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان ورزشکار پسر مقطع متوسطه دوم شهر ایلام در سال تحصیلی 03-1402 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 40 نفر از آنها انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 20 نفری آزمایش و کنترل گمارش شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استرس ادراک شده کوهن، کامارک و مرملستین (1983) و مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف (1989) استفاده شد. برنامه مداخله معنادرمانی گروهی به مدت 10 جلسه 90 دقیقهای و دو بار در هفته اجرا شد. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره و نرمافزار SPSS نسخه 22 استفاده شد. نتایج: تحلیل کوواریانس نشان داد مقدار اف بدست آمده برای ادراک منفی از استرس در سطح (01/0p<) معنادار بود اما برای ادراک مثبت از استرس معنادار نیست (05/0<P). همچنین مقادیر اف در همه مولفههای بهزیستی روانشناختی معنادار بود (01/0P<). مقدار اندازه اثر معنادرمانی گروهی بر ادراک منفی از استرس 61 درصد و در مؤلفههای بهزیستی روانشناختی بیشترین تاثیر بر مؤلفه ارتباط مثبت با دیگران (59 درصد) و پذیرش خود (58 درصد) بود. نتیجه گیری: بر اساس نتایج میتوان گفت که آموزش معنادرمانی گروهی به عنوان یک روش مداخلهای کارآمد میتواند برای کاهش استرس ادراک شده و ارتقای بهزیستی روانی نوجوانان ورزشکار به کار رود. | ||
کلیدواژهها | ||
معنادرمانی؛ استرس ادراک شده؛ بهزیستی روانشناختی؛ ورزش؛ نوجوان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effectiveness of Group Logotherapy on Perceived Stress and Psychological Well-Being among Adolescent Athletes | ||
نویسندگان [English] | ||
Sadie Mohammadi1؛ Hayman Mahmoud Fakhe2 | ||
1Master of General Psychology, Payam Noor University, Mahabad Branch, West Azarbaijan, Iran. | ||
2Assistant Professor, Department of Psychology, Payam Noor University of Ilam, Ilam, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Purpose: Achieving meaning ensures a person's mental health and well-being. Therefore, the current research was conducted to assess the effectiveness of group Logotherapy on the perceived stress and psychological well-being among adolescent athletes. Methods: The method of the current research was semi-experimental with a pre-test-post-test design including a control group. The statistical population consisted of all male sports students at the second secondary level in Gorgan city during the academic year of 1402-03. Using the available sampling method, 40 students were selected and randomly assigned to two groups of 20 individuals, experimental and control. Data was collected using Cohen, Kamark, and Mermelstein's perceived stress questionnaire (1983) and the short version (18 questions) of Rief's psychological well-being scale (1989). The intervention program of group Logotherapy consisted of 10 sessions lasting 90 minutes each, conducted twice a week for the experimental group, while the control group was placed on a waiting list. Data analysis was performed using multivariate covariance analysis through SPSS software version 22. Results: Covariance analysis revealed that the F value obtained for negative perception of stress was significant (P<0.01), but not significant for positive perception of stress (P<0.05). Additionally, F values for all components of psychological well-being (independence, mastery of the environment, personal growth, positive relationship with others, purpose in life, self-acceptance) were significant (P<0.01). The effect size of Logotherapy group on the negative perception of stress was 61%, with the greatest impact on the components of positive communication with others (59%) and self-acceptance (58%). Conclusions: Based on the results, it can be concluded that group Logotherapy training is an effective intervention method for reducing perceived stress and enhancing the mental well-being of adolescent athletes. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Logotherapy, Perceived stress, Psychological well-being, Sports, Adolescent | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 289 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 243 |