تدابیر حقوقی پیشگیرانه در راستای مقابله با پیامدهای منفی بازیهای ویدئویی | ||
فصلنامه تحقیقات حقوقی | ||
مقاله 11، دوره 28، شماره 1 - شماره پیاپی 109، فروردین 1404، صفحه 199-218 اصل مقاله (719.47 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/jlr.2024.228665.2305 | ||
نویسندگان | ||
صادق صیادی* 1؛ حبیب اله کیانی2 | ||
1کارشناس ارشد، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران (نویسنده مسئول) sadegh.sayyadi@gmail.com | ||
2استادیار، دانشکده ادبیات وعلوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران | ||
چکیده | ||
در دنیای امروز، بازیهای ویدئویی صرفاً بهعنوان ابزارهایی برای سرگرمی تلقی نمیشوند، بلکه نقشی فراتر از آن را در عرصههای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ایفا میکنند. این دستاوردهای نوین بشری، همانند هر پدیده دیگری، پیامدهای مثبت و منفی دارند که تحلیل و بررسی این ابعاد گوناگون، ضرورتی انکارناپذیر است. در سالهای اخیر این صنعت مورد انتقاد پژوهشگران، والدین و قانونگذاران قرارگرفته است. سؤالی که مطرح میشود، این است که چه اقدامات حقوقی میتوان برای مقابله با پیامدهای منفی بازیهای ویدئویی انجام داد؟. هدف از این پژوهش شناسایی و بررسی «تدابیر حقوقی پیشگیرانهای» میباشد که از آنها میتوان بهمنظور ساماندهی آثار منفی بازیهای ویدئویی استفاده کرد. این پژوهش کاربردی بوده و با روش تحلیلی-توصیفی و با استفاده از منابع کتابخانهای نگاشته شده است. نتایج بیانگر این امر است که کلیه تدابیر صورتگرفته ازسوی دولتها را میتوان به سه دسته کلی تقسیم کرد؛ اقداماتی با هدف: ۱) عدم شکلگیری وضعیت زیانبار ۲) محدود کردن دسترسی بازیکنان ۳) مشاوره و راهنمایی کردن بازیکنان. بر همین اساس، در راستای بهکارگیری راهبردهای یک و دو، بهصورت موردی مقررات مختلفی وضع شده است. این تدابیر ازآنجاکه بهصورت موردی و نه مجموعهای، به کار گرفته شدند، آنطور که پیشبینی میشد کارآمد و مفید نبودهاند؛ ازاینرو مقررات موجود برای رفع چالشها و مقابله با پیامدهای منفی بازیهای ویدئویی زیانبار کافی نبوده و تصویب یک قانون جامع، که کلیه تدابیر حقوقی مختلف در قالب یک مجموعه واحد در آن پیشبینیشده باشند، امری ضروری است. | ||
کلیدواژهها | ||
تدابیر حقوقی؛ بازیهای ویدیویی؛ حمایت حقوقی؛ تدابیر پیشگیرانه؛ پیامدهای منفی بازیهای ویدیویی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Preventive Legal Measures to Deal with the Negative Consequences of Video Games | ||
نویسندگان [English] | ||
Sadegh Sayyadi1؛ Habibollah Kiani2 | ||
1. L.L.M, Faculty of Law, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran. Corresponding Author Email: sadegh.sayyadi@gmail.com | ||
2Assistant Professor, Faculty of Literature & Humanities, Malayer University, Malayer, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
In today's world, video games are not only considered as tools for entertainment, but also play a role beyond that in the economic, cultural and social arenas. These new human achievements, like any other phenomenon, have positive and negative consequences, which is necessary to analyze and study these different dimensions. In recent years, this industry has been criticized by researchers, parents and legislators. The question is what legal measures can be taken to deal with the negative consequences of video games? The purpose of this research is to identify and study "preventive legal measures" that can be used to organize the negative consequences of video games. This research is practical and has been written by using an analytical-descriptive method and library resources. The results indicate that all measures taken by governments can be divided into three general categories; measures aimed at: 1) Preventing the formation of a harmful situation 2) Restricting the access of players 3) Advising and guiding the players. Accordingly, in order to apply measures one and two, different regulations have been established on a case-by-case basis. Since these measures were used on a case-by-case basis and not as a collection, they have not been as efficient and useful as expected; Therefore, the existing regulations are not enough to solve the challenges and deal with the negative consequences of disadvantageous video games, and it is necessary to enact a comprehensive law that includes all the different legal measures in the form of a single collection. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Legal Measures, Video Games, Legal Protection, Preventive Measures, Negative Consequences of Video Games | ||
مراجع | ||
کتاب
مقاله
References Books
Articles
Electronic Sources
Cases
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,058 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 85 |