واکاوی اهداف آموزشی رشد روانی-رفتاری ورزشکاران از دیدگاه مربیان فوتبال | ||
روانشناسی ورزش | ||
دوره 14، شماره 1، 1401، صفحه 197-212 اصل مقاله (803.9 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/mbsp.2022.104975.1278 | ||
نویسندگان | ||
علی اسماعیل موسی الکیمی1؛ رخساره بادامی* 2؛ نجاح سلمان حمید ربحاوی3؛ حمید زاهدی4 | ||
1دانشجوی دکتری رفتار حرکتی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران. | ||
2دانشیار رفتار حرکتی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران | ||
3استادیار بیومکانیک، گروه علوم ورزشی ، دانشگاه تکنولوژی و فناوری، بغداد، عراق. | ||
4استادیار رفتار حرکتی، گروه علوم ورزشی و مرکز تحقیقات طب ورزشی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از این پژوهش واکاوی اهداف آموزشی رشد روانی - رفتاری ورزشکاران از دیدگاه مربیان فوتبال بود. روشها: پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای غیر تجربی و در زمره پژوهشهای کیفی میباشد که اطلاعات آن به صورت مقطعی به دست آمد. برای این منظور دادهها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته با مربیان جمعآوری گردید. بدین منظور شش مربی مرد در سطوح پایه به عنوان شرکتکننده در این مطالعه انتخاب شدند. دادههای جمعآوری شده به دقت پیادهسازی و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی تحلیل شدند. نتایج: یافتهها نشان داد چهار مولفه شناسایی نیازهای ورزشکار، وسعت هدفمند و انعطاف پذیری رویکردهای آموزشی، استفاده از چالش برای آزمون توسعه مهارت و ضرورت بررسی و اصلاح از تحلیل دادهها استخراج شد. نتایج نشان داد مربیان نیز به تمرین خود با اهداف در همتنیده در زمینه فنی و روانشناختی تاکید داشتند. در واقع مربیان به جای تمرکز بر یک عامل روانشناختی در یک جلسه و یک عنصر فنی در جلسه دیگر، اهداف متعددی را با توجه به شرایط تمرین و رقابت مورد توجه قرار دادهاند. این روشها از رویکرد اکتشافی «تدریس-آزمون-ترکیب-تکرار» برای توسعه مهارتهای روانشناختی حمایت کردند، اما پیچیدگی و غیرخطی بودن را نیز در صورت اعمال در عمل برجسته کردند. نتیجهگیری: براساس نتایج مطالعه حاضر مربیان میتوانند از مفهوم آموزش، آزمون، تغییر دادن و تکرار مدل اکتشافی برای تقویت تمرین استفاده نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
اهداف آموزشی؛ رشد روانی- رفتاری؛ مربیان فوتبال | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Exploring Psychological and Behavioral Growth Goals among Athletes Based on the Perspective of Football Coaches | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Ismael Mosa AlKemee1؛ Rokhsareh Badami2؛ Najah Salman Hameed Rabhavi3؛ Hamid Zahedi4 | ||
1PhD Student in Motor Behavior, Department of Physical Education and Sport Sciences, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran. | ||
2Associate Professor of Motor Behavior, Department of Physical Education and Sport Science, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran. | ||
3Assistant Professor of Biomechanics, Sport Sciences Department, University of Technology, Baghdad, Iraq. | ||
4Department of Sports Science and Sports Medicine Research Center, NajafAbad Branch, Islamic Azad University, NajafAbad, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Purpose: The aim of this research was to investigate the exploring psychological and behavioral growth goals among athletes, specifically focusing on the perspective of football coaches. Methods: This study utilized non-experimental and qualitative research methods, gathering data through semi-structured interviews with coaches. Six male coaches at the basic levels were selected as participants. The collected data was carefully analyzed using qualitative content analysis. Results: The findings revealed four key components: identifying athletes' needs, using targeted approaches and flexibility in coaching, utilizing challenges to assess skill development, and the importance of reviewing and adjusting data analysis. The results showed that coaches placed equal emphasis on technical and psychological goals during training sessions. Instead of focusing on a single psychological aspect or technical element individually, coaches set multiple goals based on the specific training and competition circumstances. These methods supported the development of psychological skills through an exploratory approach known as "teach-test-combine-repeat," highlighting the complexity and non-linear nature of its implementation. Conclusion: Based on the results of this study, coaches can apply the concept of teaching, testing, adapting, and repeating an exploratory model to enhance their training methods. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Educational Goals, Psychological-Behavioral Growth, Football Coaches | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 259 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 214 |