بررسی ساختار زیربنایی مقیاس هوشی وکسلر کودکان-4 از طریق مقیاسبندی چندبُعدی و روشهای تحلیل عاملی | ||
فصلنامه روانشناسی کاربردی | ||
مقاله 4، دوره 10، شماره 2، 1395، صفحه 55-71 اصل مقاله (1.09 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سارا یداللهی* 1؛ محمدرضا فلسفی نژاد2؛ احمد برجعلی3؛ نورعلی فرخی4 | ||
1دانشجوی دکتری سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبایی تهران | ||
2دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
3دانشیار و رئیس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
4دانشیارو عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش تعیین ساختار زیربنایی مقیاس هوشی وکسلر کودکان-4 با استفاده از مقیاسبندی چندبُعدی و تحلیل عاملی تأئیدی و تفسیرپذیری نتایج حاصل از این روشها در مقایسه با ساختار چهار عاملی مفروض مقیاس است. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعة آماری دانشآموزان پسر مقطع ابتدایی مدارس منطقة 6 تهران بهتعداد 1314 نفر بود که بهروش نمونهگیری تصادفی خوشهای 200 دانشآموز از میان آنها انتخاب شد. ابزار پژوهش مقیاس هوشی وکسلر کودکان چهار (2003؛ ترجمه، انطباق و هنجاریابی عابدی، صادقی و ربیعی، 1391) بود. دادهها با استفاده مقیاسبندی چندبُعدی و روشهای تحلیل عاملی تحلیل شد. یافتهها: یافتههای بهدست آمده به استخراج سه بُعد سرعت عمل، ماهیت سؤال و نوع پاسخ ابراز شده انجامید ( 021/0 =Stress ، 04/0 =P )، الگوی چهار عاملی مفروض توسط تحلیل عاملی تأئیدی حمایت نشد (63/102 = ، 04/0 =P ) و ساختار سه عاملی مرتبه دوم با اِعمال برخی تغییرات تأئید شد (99 = ، 055/0 =p). نتیجهگیری: از آنجا که بر اساس نتایج پژوهش حاضر استفاده از راهکار سهگانه نسبت به چهار عامل مفروض به بهبود در تفسیر و درک بیشتر ساختار هوشی میانجامد؛ پیشنهاد میشود این ساختار در بافت بالینی و بهمنظور ارائة راهکارهای درمانی در امر مشاوره زیربنای تفسیر نتایج قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
چندبُعدی؛ کودکان؛ مقیاسبندی؛ وکسلر؛ هوش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Determining underlying structure of the Wechsler Intelligence Scale for Children- Fourth Edition (WISC-IV) using multidimensional scaling, exploratory and confirmatory factor analysis methods | ||
چکیده [English] | ||
Aim: Wechsler’s intelligence scales are among the most common psychological instruments in clinical and research settings used in order to assess intelligence in general and its structure. Given the ambiguity and contradictions regarding its underlying structure, this study is aimed at determining the assumed basic structure of WISC-IV using Multidimensional Scaling, Exploratory Factor Analysis and Confirmatory Factor Analysis. Method: 200 male students studying at 6th distinct of Tehran were sampled using cluster sampling method. Results: Gathered data from individual assessments were analyzed via SPSS-21 and AMOS-18 software. MDS resulted in 3 separate dimensions (processing speed vs. working memory, lexical knowledge vs. visual alertness and perceptual reasoning vs. verbal comprehension). Three components were extracted using Exploratory Factor Analysis including comprehension and perceptual reasoning, working memory and processing speed. Fit indices of Second-Order Confirmatory Factor Analysis along with some modifications confirmed the 3-factorial model derived from previous stages. Conclusion: The results showed that WISC-IV scores could be better understood using 3-factorial solution comparing with the existing 4-factorial structure. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Wechsler Intelligence Scale for Children- Fourth Edition (WISC-IV), Multidimensional Scaling (MDS), underlying intelligence structure | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 10,599 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 10,164 |