اثربخشی آموزش نظم بخشی هیجانی بر سازگاری عاطفی، اجتماعی و تحصیلی پسرهای 10 تا 14 سال دچار اختلال سلوک | ||
فصلنامه روانشناسی کاربردی | ||
مقاله 2، دوره 12، شماره 2، 1397، صفحه 183-202 اصل مقاله (818.81 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهدی قزلسفلو* 1؛ سمیه همتی پویا2 | ||
1استادیار دانشگاه گنبد کاوس | ||
2دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش تعیین اثربخشی آموزش نظم بخشی هیجانی بر سازگاری عاطفی، اجتماعی و تحصیلی پسرهای 10 تا 14 سال دچار اختلال سلوک بود. روش: روش پژوهش شبه آزمایشی با گروه گواه و طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری دو ماهه و جامعه آماری 68 دانشآموز پسر 10 تا 14 ساله مراجعه کننده در بازه زمانی مهر و آبان ماه 96 به مرکز مشاوره راه نوین زندگی شهر گنبدکاووس بود. از بین آنها 30 دانشآموز که کمترین نمره سازگاری را در پرسشنامه سازگاری دانشآموزان سینها و سینگ، 1993 و بالاترین نمره را در پرسشنامه علائم مرضی کودکان نسخه والدین گادو و اسپراکفین (2007) کسب کرده بودند؛ بهروش نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه بهصورت تصادفی جایگزین شدند. گروه آزمایش بهمدت 8 جلسه 90 دقیقهای بهصورت هفتگی و بر اساس تلفیق دستورالعمل مکگی، وود و برنتلی (1390) و آلن، مکگی و بارلو (2009) تحت آموزش گروهی نظم بخشی هیجانی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس مختلط با اندازهگیری مکرر تحلیل شد. یافتهها: یافتهها تفاوت معناداری را بین عملکرد دو گروه در نشانههای اختلال سلوک (27/19 =F، 001/0 =P)، سازگاری کل (02/59 =F، 001/0 =P)، سازگاری عاطفی (86/19 =F، 001/0 =P)، سازگاری اجتماعی (83/47 =F، 001/0 =P) و سازگاری تحصیلی (05/32 =F، 001/0 =P) در مرحله پس آزمون و پیگیری نشان داد. نتیجهگیری: از آنجا که آموزش نظم بخشی هیجان، بر تعامل فرد با همسالها و اجتماع بهشکل مستقیم تأثیرگذار است؛ به نحو مطلوبی میتواند از میزان نشانگان اختلال سلوک بکاهد. لذا نهادهای خانواده، تربیتی، آموزش و پرورش و مراکز خدمات روانشناختی و مشاوره میتوانند در جهت بهبود این اختلال از این روش بهره مند شوند. | ||
کلیدواژهها | ||
اجتماعی؛ تحصیلی؛ سازگاری؛ سلوک؛ عاطفی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effectiveness of emotional regulation training on affective, social and educational adjustment in 10 to 14 years boys suffering from conduct disorder | ||
نویسندگان [English] | ||
mehdi ghezelseflo1؛ Somayeh Hematipouya2 | ||
1Assistant Professor, gonbad Kavous University | ||
2M.A. in Psychologist, Alzahra University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Aim: The aim of present study was to investigate effectiveness of emotional regulation training on affective, social and educational adjustment in 10 to 14 years boys’ student suffering from conduct disorder. Methods: it was a quasi-experimental with control, experimental group and pretest, posttest, and follow-up was 2 months. Target population was 68 pupils aged 10 to 14 years old who referred to counseling center of Rahe Novin Zendegi in Gonbad kavous from October to November 2017, among which, 30 students who had the highest score in Sinha and Sing Student Adjustment Inventories 1993 and Parents' Parenting, Gadowc& Sprafkin (2007) were selected through convenience sampling and randomly assigned into two groups of experimental and control. The experimental group received 8 weekly 90-minute sessions based on combination of McGee, Wood, and Brentley (2011) and Allen, Maggie and Barlow (2009) guidelines for emotional regulation. The control group did not receive any interventions during this period. Data were analyzed using mixed variance repeated measures. Results: Results showed significant difference between function of experimental and control group in Symptoms of conduct disorder (F= 19.27, P= 0.001), total adjustment (F= 59.02, P= 0.001), affective adjustment (F= 19.86, P= 0.01), social adjustment (F= 47.83, P= 0.001) and educational adjustment (F= 32.05, P= 0.001) in post test and after two month of follow up. Conclusion: Since the training of emotional regulation is directly influencing on interaction of individual with peers and community and reduces the symptoms of conduct disorder, hence, this method can be used in families, educational institute and Psychological and Counseling Services Centers in Iran in order to improve symptoms of conduct disorder. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Adjustment, affective, conduct, educational, social | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 9,224 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 8,427 |