اثربخشی مداخله دلبستگی محور بر بهبود رابطه والد-کودک و کاهش نشانههای اضطراب جدایی در کودکان 7 تا 10 ساله | ||
فصلنامه روانشناسی کاربردی | ||
مقاله 4، دوره 12، شماره 2، 1397، صفحه 223-242 اصل مقاله (1019.24 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد محمدی پور* 1؛ احمد مزارعی ستوده2 | ||
1استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی ، قوچان، ایران | ||
2دانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی ، بجنورد، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش تعیین اثربخشی مداخله دلبستگی محور بر بهبود رابطه مادر و کودک و کاهش نشانههای اضطراب جدایی در کودکان مقطع ابتدایی بود. روش: روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه گواه و پیگیری دو ماهه و جامعه آماری مادران 73 دانشآموز پسر با دامنه سنی 7 تا 10 سال ارجاع داده شده به مرکز مشاوره آموزش و پرورش رباط کریم در سال تحصیلی 96-95 بود. پس از غربالگری 20 مادر انتخاب شدند که همزمان نمره بالاتری از نسخه والدین آزمون اضطراب جداییِ هان، هاجینلاین، ایشن، ویندر و پینکاس (2003) و نمره کمتری از پرسشنامه رابطه والد-کودک پیانتا (1994) کسب کرده بودند و بهطور تصادفی در گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. گروه آزمایش بسته آموزشی مداخله دلبستگی محور قنبری، خداپناهی، مظاهری و غلامعلی لواسانی (1392) را بهصورت هفتگی در 8 جلسه 90 دقیقهای دریافت کردند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس مختلط با اندازهگیری مکرر تحلیل شد. یافتهها: نتایج تفاوت معناداری را بین عملکرد دو گروه آزمایش و گواه در نشانههای اضطراب جدایی (86/18 =F، 001/0 =P) و رابطه مادر و کودک (18/12 =F، 003/0 =P) در مرحله پسآزمون و پس از دو ماه پیگیری نشان داد. نتیجهگیری: از آنجا که درمان دلبستگی محور، راهبردهای کارامد و سودمندی را برای بهبود عملکرد رابطه مادر و کودک و درمان مشکلات اضطراب جدایی کودکان دارای مشکلات دلبستگی در اختیار مادران، والدین و مراکز رواندرمانی کودکان قرار میدهد؛ میتوان آن را روش درمانی مؤثری تلقی کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
اضطراب جدایی؛ دلبستگی؛ کودک؛ مادر؛ والد | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effectiveness of attachment-centered intervention to improve parent-child relationship and reduce symptoms of separation anxiety in 7-10 year-old children | ||
نویسندگان [English] | ||
mohamad Mohammadi Pour1؛ ahmad mazareh setodeh2 | ||
1Assistant professor, Department of Psychology, Islamic Azad University, Quchan Branch, Quchan, Iran. | ||
2PhD Student of Counseling, Islamic Azad University, Quchan Branch, Quchan, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Aim: Present study aim was to determine effectiveness of attachment-centered intervention on improving the relationship between mother-child and reducing the symptoms of separation anxiety in elementary school children. Method: Research method was quasi-experimental with a pretest-posttest design, a control group and a two-month follow-up process. The target sample included 20 mothers from a 73-member population of male students referred to Robat Karim Education Counseling Center in the academic year of 2016-2017. After screening, 20 of the mothers of the students were selected who had obtained higher scores from the Separation Anxiety Assessment Scale–Child (SAAS -C)’ Hahn, Hajilian, Eisen, Winder, & Pincus (2003) and lower scores from the Child-Parent Relationship Scale (CPRS)’ Pianta (1994) at the same time. They were randomly divided into the experimental and control groups. The experimental group received attachment-based intervention package’ Ganbari, Khodapanahi, Mazaheri & Gholamali Lavasani (2013) on a weekly basis in eight 90-minute sessions. The data were analyzed using the mixed variance analysis with repeated measurements. Results: The findings showed a significant difference between the performance of two experimental and control groups on the symptoms of separation anxiety (F= 18.86, P= 0.001) and parent/child relationship (F= 12.18, P= 0.003) at the post-test stage and after two months of follow-up. Conclusion: As the attachment-centered treatment provides effective and beneficial strategies for mothers, parents and children's psychiatric centers to improve the relationship between mother and child as well as treating separation anxiety problems in children with attachment problems, it can be considered as an effective treatment method. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
attachment, child, mother, parent, separation anxiety | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 10,342 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 8,873 |