اثربخشی رواندرمانی مثبت نگر به شیوه گروهی بر سازگاری اجتماعی، عاطفی و آموزشی دانشآموزان پسر ناسازگار متوسطه اول | ||
فصلنامه روانشناسی کاربردی | ||
مقاله 2، دوره 13، شماره 2، 1398، صفحه 209-227 اصل مقاله (1 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.29252/apsy.13.2.209 | ||
نویسندگان | ||
جواد جوانمرد* 1؛ علیرضا رجایی2؛ فرشید خسروپور3 | ||
1فریمان/دانشگاه آزاد اسلامی زرند | ||
2گروه روانشناسی، واحد تربت جام، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت جام، ایران | ||
3گروه روانشناسی، واحد زرند، دانشگاه آزاد اسلامی، زرند، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش تعیین اثربخشی رواندرمانی مثبت نگر گروهی بر سازگاری دانشآموزان پسر ناسازگار متوسطه اول بود. روش: روش پژوهش شبه آزمایشی با گروه گواه، پیش آزمون، پس آزمون، پیگیری 3 ماهه و جامعه آماری شامل 240 دانشآموز پسر پایه هفتم، هشتم و نهم، دوره متوسطه اول، مدرسه آیت الله خامنهای ، شهرستان فریمان خراسان رضوی در سال تحصیلی 97- 1396 بود. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، از میان 5 مدرسه پسرانه شهرستان که دارای بیشترین دانشآموزان ناسازگار بود؛ 1 مدرسه به تصادف انتخاب و 50 دانشآموز که نمرههای بالایی در ناسازگاری داشتند؛ انتخاب و به شکل تصادفی در گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند و بعد از ریزش نمونهها 17 نفر در گروه گواه و 17 نفر در گروه آزمایش باقی ماندند. ابزارهای گردآوری دادهها، پرسشنامه سازگاری دانشآموزان دبیرستانی سینها و سینگ 1993 و برنامه درمانی روانشناسی مثبتگرای مگیارموئی، 2009 بود که در 10 جلسه 60 دقیقهای، هفتهای یکبار در مورد گروه آزمایش اجرا و دادهها با استفاده از تحلیل واریانس مختلط با اندازهگیری مکرر تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که رواندرمانی مثبت نگر گروهی بر سازگاری کل (60/19 =F، 01/0 =P)، سازگاری آموزشی (04/8 =F، 01/0 =P)، سازگاری اجتماعی (55/7 =F، 01/0 =P) و سازگاری عاطفی (76/3 =F، 05/0 =P) اثر داشته و این اثر در مرحله پیگیری پایدار مانده است. نتیجهگیری: از آنجا که رواندرمانی مثبت نگر باعث شناخت تواناییهای خود و دیگران، مدیریت هیجانهای منفی و افزایش رضایت اطرافیان از دانشآموز و در نتیجه کاهش ناسازگاری آنها میشود؛ بنابراین میتوان از آن بهعنوان روش مداخلهای مؤثری برای کاهش ناسازگاری کودکان و نوجوانان در مدارس استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
سازگاری؛ اجتماعی؛ عاطفی؛ آموزشی؛ مثبت نگر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effectiveness of Group Positive Psychotherapy on social, emotional and educational adaptability of jun | ||
نویسندگان [English] | ||
javad javanmard1؛ alireza rajaei2؛ farshid khosropour3 | ||
1Fareeman / Islamic Azad University of Zarand | ||
2Department of Psychology, Torbat-e Jam Branch, Islamic Azad University, Torbat-e Jam, Iran | ||
3Department of Psychology, Zarand Branch, Islamic Azad University, Zarand, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Aim: The purpose of this study was to determine the effectiveness of group positive psychotherapy on compatibility of junior high school maladaptive boy students. Method: A quasi-experimental method was used with a control group and a pre-test, a post-test and a Three-month follow-up. The statistical population consisted of 240 male students of the seventh, eighth and ninth grades studying during the academic year 2017-18 in Ayatollah Khamenei Junior High School located in City of Fariman in Khorasan Razavi province in north eastern Iran. Non random sampling was used as a first step when five high schools were selected with the highest reported rate of maladaptive students. From these, one high school was chosen at random and 50 students with high scores of maladaptation were selected and randomly allocated to the experimental and control groups. Finally, 17 people in the control group And 17 people remained in the experimental group. Data collection tools were as follows: questionnaire for adapting high school students of Sin and Song (2001) And the program of positive psychology (Moghayar- Moey, 2009, Berati's translation, 2012) which was conducted in 11 sessions of 60-minutes once a week. Data was analyzed using mixed variance analysis with repeated measures. Results: results showed that Group Based Positive Psychotherapy had a significant effect on overall adaptation (F= 19.60, P= 0.01), educational adaptability (F= 8.04, P= 0.01), social adaptability (F= 7.55 P= 0.00) and emotional adaptability (F= 3.76, P= 0.05) and that this effect remained stable after the follow-up phase. Conclusion: Since positive psychotherapy, decreases students’ maladaptive behaviors by increasing satisfaction from others, recognizing their own abilities and also the ability of others and managing negative emotions, it can be used to reduce students' maladaptive problems in schools. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: Positive Psychotherapy, Adolescence, Adolescent Boys | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 9,297 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 8,422 |