اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر بهبود سازگاری و کفایت اجتماعی دانشآموزان دچار ناتوانی یادگیری | ||
فصلنامه روانشناسی کاربردی | ||
مقاله 3، دوره 13، شماره 2، 1398، صفحه 229-250 اصل مقاله (1.04 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.29252/apsy.13.2.229 | ||
نویسندگان | ||
یوسف دهقانی* 1؛ صادق حکمتیان فرد2؛ لیلا کامران2 | ||
1استادیار رواشناسی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش تعیین اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر بهبود سازگاری اجتماعی، هیجانی و تحصیلی و کفایت اجتماعی دانشآموزان دچار ناتوانی یادگیری بود. روش: روش پژوهش شبه آزمایشی، با گروه گواه و طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری دو ماهه و جامعه آماری کلیه دانشآموزان دختر و پسر پایه سوم تا ششم دوره ابتدایی دچار انواع ناتوانی یادگیری مرکز اختلال یادگیری آموزش و پرورش بوشهر به تعداد 497 نفر در سال تحصیلی 97-1396 بود. از میان آنها به روش نمونهگیری در دسترس ابتدا 148 نفر که ویژگیهای لازم را داشتند؛ فهرست و سپس 40 نفر انتخاب و در گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه سازگاری سینها و سینگ 1993، مقیاس کفایت اجتماعی فلنر و لیس و فیلیپس 1990 بود که در سه مرحله در هر دو گروه و برنامه آموزشی تنظیم هیجان آلن، مکهاگ و بارلو 2009 بود که طی 8 جلسه 5/1 ساعته، یکبار در هفته در گروه آزمایش اجرا و دادهها با استفاده از تحلیل واریانس آمیخته با اندازهگیری مکرر تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد؛ آموزش تنظیم هیجان بر بهبود سازگاری اجتماعی (۲18/4 =F، ۰25/0 =P)، سازگاری تحصیلی (802/5 =F، ۰02/0 =P)، سازگاری هیجانی (472/5 =F، 036/0 =P) و کفایت اجتماعی (463/5 =F، 015/0 =P) دانشآموزان دچار ناتوانی یادگیری اثر داشته و این تأثیر در مرحله پیگیری دو ماهه پایدار مانده است. نتیجهگیری: از آنجا که آموزش تنظیم هیجان سبب ارتقاء تعامل فرد با همسالها، افزایش آگاهی، پذیرش و ابراز هیجانهای او میشود؛ میتوان از آن بهعنوان روش مداخلهای مؤثری برای بهبود سازگاری اجتماعی، هیجانی و تحصیلی و کفایت اجتماعی دانشآموزان دچار انواع ناتوانی یادگیری و نیز دچار ناتوانیهای مشابه استفاده کرد | ||
کلیدواژهها | ||
تنظیم هیجان؛ سازگاری؛ کفایت اجتماعی؛ ناتوانی یادگیری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effectiveness of Emotional Regulation Training in improving adaptability and social adequacy of students with learning disabilities | ||
نویسندگان [English] | ||
yousef dehghani1؛ sadegh hekmatian2؛ leila kamran2 | ||
1Persian gulf university | ||
2M.A in General Psychology, Persian Gulf University, Bushehr, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Aim: Research aim was to determine the effectiveness of Emotion Regulation Training on improving social, emotional and educational adjustment and social quality of students with learning disabilities. Methods: Research method was quasi-experimental with control, experimental group and pretest, posttest, and a 2 months follow up. The statistical population consisted of 497 third to sixth grade female and male primary school students with a variety of learning disabilities who were referred to the Center for Learning Disabilities of Bushehr province’s Department of Education during the 2017-2018 school year. Of these, using convenience sampling and considering the requirements of the research project, 148 students were short-listed in the first stage, and of these, 40 students were selected and assigned to an experimental group and a control group. The measurement tools were Singha and Sing Compatibility Questionnaire 1993 and Fellner, Lease & Philips Social Competence Scale 1990. Questionnaires were administered to both groups in three phases. The experimental group went through eight ninety-minute sessions of Emotion Regulation Training, once a week using the method developed by Allen, McHugh and Barlow 2009. Data was analyzed using mixed variance analysis with repeated measures design. Results: Findings showed that Emotion Regulation Training has a significant effect on improving social adjustment (F= 4.218, P= 0.025), educational adjustment (F= 5.802, P= 0.002), emotional adjustment (F= 5.472, P= 0.036), and social adequacy (F= 5.463, P= 0.015) of students with learning disabilities, and this effect remains unchanged in the two-month follow-up phase. Conclusion: Since Emotion Regulation Training helps improve the individuals’ interactions with peers and increases their awareness, acceptance and emotional expression, such training can be used as an effective intervention method to improve social, emotional and educational adjustment and social adequacy of students with various learning disabilities and also students with similar disabilities. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Adaptability, emotion regulation, Learning Disabilities, social competence | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 9,870 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 8,520 |