اثربخشی دارو درمانگری، پسخوراند عصبی و درمان ترکیبی بر فراخنای حافظه کودکان دچار نارسایی توجه و فزون کنشی | ||
فصلنامه روانشناسی کاربردی | ||
مقاله 4، دوره 13، شماره 2، 1398، صفحه 251-269 اصل مقاله (1005.69 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.29252/apsy.13.2.251 | ||
نویسندگان | ||
لیلا ناظم زاده گوکی* 1؛ حسن شمس اسفندآباد2 | ||
1دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب | ||
2دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش تعیین اثربخشی دارو درمانگری در مقایسه با پسخوراند عصبی و درمان ترکیبی بر فراخنای حافظه کودکان دچار نارسایی توجه و فزون کنشی بود. روش: روش پژوهش شبه آزمایشی با گروه گواه و طرح پیش آزمون، پس آزمون، پیگیری سه ماهه و جامعه آماری 118 نفر از کودکان 6 تا 11 ساله دارای اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی بود که در زمستان سال 1396 به مرکز مشاوره شاهد و ایثارگر جنوب شرق تهران مراجعه کرده بودند. از این جامعه 80 کودک که در آزمون فراخنای حافظه هوش نسخه چهار وکسلر کودکان 2003، یک نمره انحراف معیار پایینتر از میانگین برابر با 30/7 را کسب کرده بودند و ملاکهای ورود به پژوهش را داشتند؛ بهصورت در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی، در سه گروه آزمایش و یک گروه گواه کاربندی شدند. گروههای آزمایشی در 25 جلسه 40 دقیقهای هر هفته دو جلسه تحت مداخلههای دارو درمانگری با قرص ریتالین، برنامه پسخوراند عصبی لوبار (2013) و درمان ترکیبی قرار گرفتند. یافتهها: نتایج نشان داد که مداخلههای دارو درمانگری (50/23 =F، 001/0 =P)، پسخوراند عصبی (20/30 =F، 001/0 =P)و درمان ترکیبی (42 =F، 001/0 =P) فراخنای حافظه کودکان دچار نارسایی توجه/فزون کنشی را افزایش دادهاند و مقایسه درمانها نشان داد که درمان ترکیبی تأثیر بیشتری نسبت به دو درمان دیگر دارد و این تأثیر در هر سه روش درمانی در مرحله پیگیری پایدار مانده است. نتیجهگیری: از آنجا که درمان ترکیبی منجر به افزایش فراخنای حافظه کودکان میشود و از سوی دیگر هم شامل دارو درمانگری و هم پسخوراند عصبی است؛ از این رو، میتوان آن را روش مؤثرتری نسبت به دو درمان دیگر در افزایش فراخنای حافظه کودکان دچار نارسایی توجه/فزون کنشی به شمار آورد. | ||
کلیدواژهها | ||
تنظیم هیجان؛ سازگاری؛ کفایت اجتماعی؛ ناتوانی یادگیری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effectiveness of medication, neurofeedback and combination therapy on memory space of children with attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD) | ||
نویسندگان [English] | ||
Leila Nazemzadeh1؛ Hasan Shams Esfandabad2 | ||
1ISLAMIC AZAD UNIVERSITY SOUTH THEHRAN BRANCH | ||
2Emam Khomeiny University, Ghazvin | ||
چکیده [English] | ||
Aim: This study aims to determine the efficacy of drug therapy in comparison with Neurological Feedback vs a combination of both on the memory of children with attention deficit/ hyperactivity disorder (ADHD). Method: The method was quasi-experimental with control group and pre-test, post-test, and three a three month follow-up. The statistical population included 118 children aged six to eleven years with ADHD who were referred to the Shahed and Isargar Center in South East of Tehran in winter 2017. From this population, 80 children who received low scores in 4 th edition of Wechsler Intelligence Memory Test, 2003 and had met research criteria were selected and randomly divided into three experimental and one control groups. The experimental groups underwent medication therapy with Ritalin tablets, Lubar’s (2013) Neurological Feedback Program, and combination therapy in 25 sessions of 40 minutes twice a week. Results: Results showed that medication therapy (F= 23.51, P= 0.001), Neurological Feedback (F= 30.20, P= 0.001) and combination therapy (F= 42, P= 0.001) had a significant incremental effect the memory of children with ADHD. However comparisons of treatments showed that combination therapy had a greater effect than the other two treatments, and this effect remained stable for all three treatments at the follow up period. Conclusion: Since combination therapy leads to increased memory of the children with ADHD and on the other hand, it includes both drug therapy and neurological feedback; hence, it can be considered as a more effective treatment than other treatments in increasing the memory of children with ADHD. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
attention deficit, hyperactivity, medication, memory space, Neurofeedback | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 8,546 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 8,066 |