مقایسه اثربخشی الگوهای طراحی آموزشی سیستمی و سازنده گرا در آموزش مدیران | ||
مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی | ||
مقاله 1، دوره 2، شماره 2، 1388، صفحه 9-30 اصل مقاله (189.2 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مرتضی کرمی* 1؛ هاشم فردانش2؛ عباس عباسپور3؛ مهناز معلم4 | ||
1دانشگاه مازندران | ||
2دانشگاه تربیت مدرس | ||
3دانشگاه علامه طباطبایی | ||
4دانشگاه North carolina wilmington آمریکا | ||
چکیده | ||
در عصر تغییرات مداوم تنها یادگیرندگان پایدارند و مابقی خود را برای دنیایی آماده نموده اند که دیگر وجود ندارد." بی شک این جمله، واقعیت زندگی اجتماعی امروز میباشد و سازمان ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در این خصوص کاربست مدل های طراحی آموزش مناسب و اثربخش از اهمیت خاصی برخوردار است. در پژوهش حاضر با طراحی آموزشی دوره ای واحد بر اساس دو رویکرد سیستمی و سازنده گرا و اجرای آن برای دو گروه از مدیران سعی شده تا به مقایسه اثربخشی این رویکردها و شناسایی مدل طراحی آموزشی کارآمد جهت آموزش مدیران پرداخته شود. جهت ارزیابی اثربخشی از مدل کرک پاتریک استفاده گردید بر این اساس چهار متغیر رضایت فراگیران از دوره، نگرش آن ها نسبت به دوره، میزان یادگیری و تغییر رفتار آن ها مورد سنجش قرار گرفته است.دو متغیر اول بیانگر مناسب بودن مدل طراحی و متغیر سوم و چهارم بیانگر اثربخشی آن میباشد. نتایج بیانگر آنست که الگوی طراحی آموزشی بر اساس رویکرد سازنده گرایی برای آموزش مدیران مناسب و نسبت به الگوی سیستمی اثربخش تر می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
طراحی آموزشی؛ آموزش مدیران؛ رویکرد سیستمی؛ رویکرد سازنده گرایی؛ اثربخشی آموزش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparing effectiveness of systematic and constructive instructional design model in managers training and development | ||
نویسندگان [English] | ||
Morteza Karami1؛ Hashem Fardanesh2؛ Abbas Abbaspour3؛ Mahnaz Moallem4 | ||
1Mazandaran University | ||
2Tarbiat Moddares University | ||
3Allameh Tabatabae University | ||
4North carolina wilmington University | ||
چکیده [English] | ||
Utilization of systematic instructional design models in industrial training has been a standard since the introduction of those models. However this standard has been questioned after the interdiction of constructivist instructional design model. No doubt, the application of efficient instructional design models has a determining effect on productivity of managers training and development. In the present study selecting an appropriate approach to instructional design for managers training and development in organizational context was examined. This could solve many training problems, and improve the efficiency of instructional system in those settings. Kirkpatrick's training evaluation model was used to compare the effectiveness of each program. Findings showed that managers in constructive group had more satisfaction and more positive attitude toward training. Also, training of the constructive group was found to be more effective than that of the systematic one. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
instructional design models, Managers Training and Development, Constructive approach, systematic approach | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 8,885 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,866 |